Täcken till klippt islandshäst

Sv: Täcken till klippt islandshäst

Värmealstrare är magen, halsen och bog svettas hästar oftast på. I princip kan man säga att ju mer mage du klipper på hästen desto större krav på ersättning för pälsen krävs i form av täcke eller mat. Men fortfarande klarar den ju vissa temperaturer, men klipper du hela ryggen också så skulle jag inte lämna hästen otäckad i vinter.

sen beror de väl påhäste... en islänning som står och darrar för lite juli regn måste de ju vara nått fel på... förmodligen så har man borstat bort all fett som skyddar mot att regnet tränger in mot huden...

Eller så får den för lite att äta och har lite fett påkroppen... en tjockare häst klarar kyla mer än en häst somknappt har underhudsfet alls.Nu menar jagite att alla häsatr som går pålösdrift måste vara smällfeta för att inte frysa=)

Men de får gärna vara något med tonat på NÅGOT över normalhull då står de bättre emot kyla..Samt att man inte ska borsta så mkt eller smeta på pälsglans påkroppen..Feta gärna ist in hästens rygg kors och länd då och då med olja de gjorde jag typ 1 gång månaden och de hjälpte henne oerhört mot väta..Hennes päls vart oerhört vattentät=)

Dränk inte in med olja men ta några droppar smeta ut i händerna och dra över hästen med händerna.

jorunn frös inte en enda gång och då var det ju bitvis nere på-20 grader i vintrad

Fettet i håret på ryggen är alltid borta på en ridhäst, eftersom sadeln sliter bort det. Det hjälper tyvärr inte att försöka sig på att återfetta detta då kroppen själv måste ombesörja det, på Island gör man därför följande. En ridhäst som varit i bruk under en period på vintern men ska släppas tillbaka i flocken trots låga temperaturer får helt enkelt vara kvar på stall en liten tid och därefter släpps de ut. Då hinner pälsen återfå det fett som gör att hästen får lite "ståpäls", på samma sätt beter sig täcket på hästens kropp den sliter bort fettet och trycker ner pälsen. Därför kan te x en eksemhäst faktiskt frysa rejält en dag i juli med längre tid av nederbörd även om inte täcket är på just då trots att den också är vrålfet.

Ett alternativ är ju att spårklippa istället så hästen kan gå utan täcke på lösdriften. Skönare för hästen och enklare för dig.

Funkar ju uppenbart på min häst så här har du ju faktiskt fel;)

Man får väl fetta efter varje ritt då;) så klart de funkar.. å så vitt jag vet har man inte sadel påvarken kors eller länd;)

Men en exemhäst är det ju nått fel på.. jag sa att det måste ju vara nått fel på en häst som fryser en varm somamrdag i regn!!

En fullt frisk häst i bra hull ska inte skaka i 25 grader och vid regn en varm somamrdag!

Men en exemhäst är det ju nått fel på.. jag sa att det måste ju vara nått fel på en häst som fryser en varm somamrdag i regn!!

En fullt frisk häst i bra hull ska inte skaka i 25 grader och vid regn en varm somamrdag!

Ja felet är att denna häst måste ha täcke på sig, genom det pressas håren ner och fettet i hårstråna har slitits bort däremd har hästen inget skydd.

Detta gäller faktiskt även en vanlig eksemfri häst, hela ryggen är konstant oskyddad och även om hästen inte har uttalad fryssymptom så kan musklerna i ryggen regera negativt.

KL.

Erro har jag haft helklippt två vintrar.
Första vintern stod han i uppvärmt stall.
Han hade då ett 200g vintertäcke dygnet runt (om inte jag fodrade på morgonen så jag kunde byta, då stod han med ett fleece på natten).
Andra vintern stod han i kallstall i Hedemora. Dagtid hade han ett 300g täcke med helhals om det var riktigt kallt, efter ridning hade han ett tunt fleecetäcke under. Vid lite varmare väder hade han ett 200g stalltäcke med ett regntäcke över. Nattetid hade han stalltäcket vid svalt och ev. vintertäcket över om det var riktigt kallt (25-35 minusgrader).

Han hade absolut överlevt med tunnare täcken men han blir väldigt stel i ryggen så fort han blir för kall, så därför har han haft lite tjockare täcken så han slipper få men av det hela. Han kommer antagligen helklippas i vinter igen. Står då uppstallad i uppvärmt stall.

Jag ska ha min 7-åring i lösdrift from. helgen, jag rider/jobbar med honom 5-6 ggr. i veckan. Han blir en lurvig liten nallebjörn när han väl börjar sätta päls så jag har tänkt klippa men vet inte riktigt hur? Nån som har tips? =)

Liknande trådar

Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
9 600
Senast: Emine
·
Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g...
2
Svar
30
· Visningar
10 041
Senast: Darkie
·
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 669
Utrustning Min häst har blivit till åren och kommer att behöva ha täcke i höst/vinter för att konservera energi. Ofodrat regntäcke har jag (eller...
Svar
10
· Visningar
837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka