Täcken till klippt islandshäst

kvandi

Trådstartare
Jag skall filtklippa(eller helklippa) en av hästarna i vinter och funderar över vad för täcken som behöver införskaffas, hon skall gå i lösdrift. Jag hade tänkt ett fleecefodrat regntäcke med halvhals, ett vinterfodrat(200/300gr?) halvhalstäcke och så har jag ett fleecefodrat helhals-regntäcke sedan tidigare. Undrar om jag behöver införskaffa dubbla uppsättningar eftersom hon går ute dygnet runt? Finns det behov av att kunna byta täcke vartannat dygn typ? Behöver man ofodrat regntäcke? Vinterfodrat helhalstäcke? Är det bra med "lager på lager" t.ex. ett extra ulltäcke under om det är kallt typ?

Vad för uppsättning av täcken har ni som klipper era islandshästar?

Eller vad skulle ni säga att man behöver om man väljer att filtklippa/helklippa sin islandshäst? Både för boxhållning och vid lösdrift...

Senast ändrad:
Sv: Täcken till klippt islandshäst

Lite OT
Alltså det första jag tänker är ska du verkligen helklippa en häst på lösdrift?!
Naturligtvis är det inget som säger att man inte kan det men Jag skulle nog tänkt efter 2 gånger och fundera varför man vill raka hästen. Det är inget fel med att raka hästen men för mig rakar man hästar som tränas mycket och som svättas så pass att man måste ha täcke för att de ska torka. Men en bra ullfilt(inte bara flis utan riktigt ull) och ett regntäcke på brukar det ta ett par timmar innan hästen är snus torr även om hästen är riktigt svettig och riktigt långhåring. Så då kan man juh räkna med för att ta lite mer då kanske 3-4 timmar med täcke i stället för 24 vilket bör vara härligare för hästen i längden. Men det är mitt tanke sätt sedan förstår jag att hästar som tränas väldigt hårt kanske tappar orken snabbare när de svettas mycket. Jag är nog bara lite täckesanti. Jag tycker det är jätte bra med täcken när det behövs men nu tänker jag på min eksemhäst här hemma han går med täcke 24 timmar dygnet hela somrarna så vintranarna är hans tid att känna sig lite fri:angel: jag vet jag kanske är löjlig...

Men tillbaka till dina frågor. Jag skulle nog ialla fall skaffa en riktig ullfilt och ett ofodrat regntäcke att ha över då lägger sig all fuckt mellan täckena och det kommer inge mer fuckt utifrån. Sedan är det väl lite berände på hur kall vinter ni kommer att ha där du bor och hur kall eller varm hästen är men skulle nog ha haft ett tjockare termotäcke för de kalla dagarna och ett tunnare för de relativt varma men kanske blaskiga/snöiga/regniga dagarna.
Och sedan skulle jag nog ha dubbel uppsätting åtminstone av de/det täcke(n) man använder mest.

När det gäller lager på lager så annat en när hästen är svettig så NEJ alltså jag har jobbat en del som stallskötare på ridskola för "vanliga hästar" och vissa mornar har det varit både 2 och 3 Täcken på vissa hästar och det tycker inte jag är ok. Dels blir det en hel massa snören som de kan fastna och skada sig i och sedan blir det massa strul. Nä köp varma ordenliga täcken på engång, har du ett riktigt typ termotäcke ska det inte behövas ullfilt under, det tror jag inte (fast åh andra sidan i fjolvinter hade vi -38 som mest och då kanske man få tänka om)
lycka till

Senast ändrad:

min går alltid ute och är för det mesta klippt. Två vintrar va han helklippt och då gick han i början med 300grams (har ävet ett 400 grams men de blev han för varm i) Sen när pälsen hade vuxit ut lite så klarade han sig fint på 200 grams.

Hade då ett stallstäcke i 200g och sen ett regntäcke över. När det hade regnat en hel dag bytte jag bara regntäcket och la det andra på tork så de va helt torrt till ev. dagen efter. Blir lite mer tyngd med ett extra täcke bara.

Förra året va han spårklippt/halvklippt och gick då hela vinterhalvåret med regntäcke-fleece.

Det jag har i täckesuppsättning är:
200 gram - termo/stalltäcke
300 gram utetäcke
400 gram utetäcke
2x 150 gram både ute och stalltäcke (trooor iaf det är 150)
ulletäcke - perfekt när de va för kallt med enbart fleece och för varmt för 200 gram (sen ett regntäcke över då)
2 st. ofodrade regntäcken
och sen div. fleecetäcken, ländtäcken, skrittäcken

Gillar bäst halvhals då det hindrar vatten från att rinna ner under täcket. Helhals har jag läst att de lätt kan skava av manen? (aldrig haft ett med helhals så jag vet inte) Men hästen fryser ändå inte på halsen så..

Knapplånar och kapar tråden lite :)

Hur ser man om en häst fryser/är för varm?
Har funderat på att helraka min häst också, köpte henne i slutet av januari och då var hon rakad på bogen, så har inte använt så mycket täcken.
Så, hur märker man det? :)

"Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och fortsätta vara dum" ;)

Jag har haft Filipus helklippt på lösdrift i 2-3 år nu, till han har jag haft:

2 x fleecefodrade regntäcken
1 x fleecetäcke
1 x vintertäcke utan hals 200 gr
1 x vintertäcke med halvhals 300 gr
1 x ofodrat regntäcke (höst/vår främst)

Har det varit riktigt kallt ute har han haft en ullfilt under nåt av täckena (ej det med 300 gr) och då har jag även bytt 2 ggr om dagen beroende på väder, har det varit snöstorm t ex så har han fått stått inne på box med fleecetäcke medan de andra täckena har hängt på tork.

I år kommer han klippas på bog/hals eller "mag-klippning", har ej bestämt mig än :)

Knapplånar och kapar tråden lite :)

Hur ser man om en häst fryser/är för varm?
Har funderat på att helraka min häst också, köpte henne i slutet av januari och då var hon rakad på bogen, så har inte använt så mycket täcken.
Så, hur märker man det? :)

"Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och fortsätta vara dum" ;)

Då min häst stod och frös i ett juniregn ett år så stod han med höjd rygg och skakade. Annars för och veta om hästen är för varm/för kall under täcket är och känna efter:

"varm och go" - för varm!
sval - lagom
kall - för kall

OMG vad alla har massor av tæcken!! Jag HELKLIPPTE sindri nær han stod pá lösdrift. Dessutom bor jag i umeá och dær ær det ju som bekant mellan -5 och -20 pá vintrarna. Du behöver inte alls byta tæcken varannan dag utan bara om det blir blött.

Dessa tæcken klarade jag mig med till Sindri nær han var helklippt:

-300g tæcke frán rusta utan hals
-fleecefodrat tæcke med halvhals

Men en bra ullfilt(inte bara flis utan riktigt ull) och ett regntäcke på brukar det ta ett par timmar innan hästen är snus torr även om hästen är riktigt svettig och riktigt långhåring. Så då kan man juh räkna med för att ta lite mer då kanske 3-4 timmar med täcke

Tyværr sá ær det inte alla som har den servicen att nágon i stallet springer ut och tar av hæsten tæcket/slæpper ut den efter 3-4timmar. För mig som áker buss till stallet skulle det ALDRIG fungerat om jag var tvungen att vænta tills han torkade. Han verkade lika glad och "fri" som de andra hæstarna. Det tar vældigt mycket energi för hæstar att torka och jag tycker detta ær en vældigt bra lösning pá problemet. De andra ryttarna som inte ville raka hæstarna pga av att de tyckte att de skulle frysa löste istællet problemet genom att ALDRIG rida hæsten svettig under vintern. Och ni som har mammuttar till hæstar vet ju att om man skrittar mer æn en halvtimma har man en svettig hæst. Deras hæstar blev alltsá knappt ridna alls under vintern, bara korta skrittturer. För mig ær detta ett bakvænt sætt att lösa problemet.

Sá dærför slár jag ett slag för rakade hæstar PÁ lösdrift...man behöver ju inte helraka.

haha ja men de är vad man har plockat på sig genom åren ;) ibland är de bra om det ösregnar och blåser i 5 dagar i sträck:angel:

Jag bor i skåne min häst är redan helklippt första vändan blir väl klippt 5-6 ggr till i vinter för att hålla hennes päls kort.
Detta då hon kommer tränas i stort sett hela vintern.

Bor i skåne och har haft henne och tidigare ridhäst helklippt med regntäcke på lösdrift sen många år tillbaka.

Jag brukar ha vanligt fleece fodrat regntäcke på dygnet runt och vid lite kallare dagar extra fleece täcke under, när det är "riktig vinter" här nere har hon dock 300g vintertäcke.
Då har även mina icke klippta hästar regntäcke på sig.

Något år har jag haft 150 gr stoppat täcke i mellan perioden mellan skånsk vinter och riktig vinter.

Har väl 10 regntäcken på lager som det ser ut nu för att kunna hänga på tork när det regnar mycket vilket inte är alltför ovanligt i våran skånska vinter.

Idag på jobbet satt jag och tittade i en gammal Penny ett av barnen hade med sig. (jag är ju 'hästfröken' så så fort de har något med hästar kommer de med det till mig;) )
Och då stod det i alla fall bland annat att man skulle känna längst ner på hästens öron, alltså nere vid huvudet och om hästen var kall där så frös den, annars inte.

Hur det stämmer vet jag inte för jag har inte testat. Men kanske det stämmer? :)
Det var en massa andra tips också men de har jag glömt nu...

Sá dærför slár jag ett slag för rakade hæstar PÁ lösdrift...man behöver ju inte helraka.

Jo men precis och det förstår jag också att alla kanske inte kan ta av sina hästar täcket efter några timmar (är bortskämd med att ha hästen på gården)men då håller jag hellre med om sista meningen att man kanske inte behöver helraka.
För tror ingen kan övertyga mig om att bästa lösningen på problemet är att helraka en häst som ska gå ute dygnet runt men samtidigt håller jag med om att man löser inte problemet med att inte rida alls då förlorar juh både häst och ryttare i längden.

Det har visst blivit ett mode att helklippa hästen. Minns inte att jag såg sånt för 15 år sen.

Lite OT
Alltså det första jag tänker är ska du verkligen helklippa en häst på lösdrift?!
Naturligtvis är det inget som säger att man inte kan det men Jag skulle nog tänkt efter 2 gånger och fundera varför man vill raka hästen. Det är inget fel med att raka hästen men för mig rakar man hästar som tränas mycket och som svättas så pass att man måste ha täcke för att de ska torka.

En häst som går i lösdrift kan oxå ridas och tränas mycket så svetten blir ett hinder för den. Hästen i fråga skall stå i stall med ridhus i vinter o vi skall verkligen satsa på träningen- därav att hästen skall klippas. Det lutar mest åt filtklippningen-som ju lämnar en lapp längs hela ryggen(känns bäst) men jag har inte bestämt än. Eftersom hästen inte står hemma så kan jag inte hålla på med evighetsjobbet att byta fleecetäcken o ulltäcken o stänga in i ligghallen för o torka osv som man behöver med oklippt häst. Hon måste klippas för att det skall funka helt enkelt. Det är ju aldrig kul när man kommer ut morgonen efter o hästarna fortfarande är svettblöta o det typ har frusit i topparna... Eller släppa ut dom svettblöta i regn... Och att ställa på box för att hon klipps är inte heller aktuellt(djur i bur e inte min grej).

Dessutom jobba i ridhus med full fårpäls funkar inte heller så bra ;) Hon orkar knappt röra sig efter en stund -jag har provat.

Jag ser ingen nackdel med att filtklippa eller helklippa en häst på lösdrift om man täckar rätt och ser till att ha en Bra lösdrift! :idea:

När jag helklippte Jorunn så hade hon om det var över -7 ett vanligt regntäcke med fleecefoder bara inge halstäcke.

Under -7 grader hade hon ett vanligt vintertäcke kan de ha varit 300 grams kanske inge halstäcke..

Inne hade hon ett fleecetäcke bara..

Detta klarade hon sig på utan problem...

När jag klippte henne nu senast så klöpp jag bara halsen och en bit under magen.. hon hade inge täcke alls då!

kanske beror på att för 15 år sedan hade man inte den kunskap man hade idag.. fanns det ens en hästklippmaskin för 15 år sedan???

Lösdrift för ridhästar för 15 år sedan var inget jag viste fanns då.. de hade man bara till unghästar och dom red man ju endå inte på så de behövdes ine klippas...

Dagens täcken andas vilket täckena för 15 år sedan inte gjorde...

Så idag kan man ha en helklippt häst ute på lösdrift slänga på den svettiga hästen ett vintertäcke och släppa ut den hagen..Täcket gör så att värmen håller sig kvar men fukten tränger sig ut.. hästen förblir torr...

Suuuperbra uppfinning :idea:

Jag hade min på lösdrift hela förra vintern.. eftersom hon var rakad på halsen vart hon ytterst sälla svettig där mer varm så man såg blodådrona...efter ridpasset så fick hon stå inne på stallgången slägde på ett flecetäcke medans jag stretschade gav hene mat borstade och allmänt pysslade om henne.
På dena tid hann hon torka... de dagar man viste att man hade brottom så fick ma tänka till så att man inte red helt dösvettig.. svårare än så var det inte=)

Det har visst blivit ett mode att helklippa hästen. Minns inte att jag såg sånt för 15 år sen.

Ja jag jobbade med turridning och lektion för 15 år sedan, och vi klippte hästarna men sk funktionsklippning. Dvs varje häst fick sin klippning efter eget behov, detta eftersom de helt enkelt svettas olika. Helklippning är en renodlad modefluga, och gagnar egentligen inte hästen utan kan i sämsta fall skada den.

Jodå och lösdrift fanns också, jag köpte min egen maskin för ca 12 år sedan och då hade jag klippt många hästar innan det men då med företagets klippmaskin en AlfaLaval.

På Island har man klippt hästar sen mycket, mycket länge tillbaka. Skillnaden dock är att vad man klipper för här är en lusränna, för att hålla pälsätarna på halster och min första lusränna klippte jag 1992.

Ja jag jobbade med turridning och lektion för 15 år sedan, och vi klippte hästarna men sk funktionsklippning. Dvs varje häst fick sin klippning efter eget behov, detta eftersom de helt enkelt svettas olika. Helklippning är en renodlad modefluga, och gagnar egentligen inte hästen utan kan i sämsta fall skada den.

Jodå och lösdrift fanns också, jag köpte min egen maskin för ca 12 år sedan och då hade jag klippt många hästar innan det men då med företagets klippmaskin en AlfaLaval.

På Island har man klippt hästar sen mycket, mycket länge tillbaka. Skillnaden dock är att vad man klipper för här är en lusränna, för att hålla pälsätarna på halster och min första lusränna klippte jag 1992.

Förra året klippte jag efter behov per häst, vilket resulterade i att de hade alla möjliga olika tjocklekar på pälsen på olika delar av kroppen(lite charmigt faktiskt) o det funkade jättebra. Jag hade då styrt det så att de hade gott om päls över hela kroppen framot december o fick ha så till slutet på januari när det var dags att sätta igång o börja jobba igen.

Men om man säger filt/täckesklippning- skadar den hästen? dvs där man lämnar en lapp längs hela ryggen.

O ang islands klippningar, jag har sett flera gånger att de bara klipper magen? Vad hjälper det för?

För att värmen skall komma ut där troligen....

Men det är ju oftast halsen det blir svettiga på.. under magen rakar jag för att hon blir så himla geggig när det är giggigt ute när vi rider..Framförallt efter ett pass i en paddock om det regnat mkt ute!!!

Lättare att hålla rent....

I år ev blir hon filtklippt typ som ridskolehästarna blir klippta=)

Liknande trådar

Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
9 600
Senast: Emine
·
Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g...
2
Svar
30
· Visningar
10 041
Senast: Darkie
·
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 669
Utrustning Min häst har blivit till åren och kommer att behöva ha täcke i höst/vinter för att konservera energi. Ofodrat regntäcke har jag (eller...
Svar
10
· Visningar
837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Textilåtervinning
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30