Sv: Täcken! När, var och hur?
Jag använder regntäcke höst-vår. Lägger på när det börjar bli småkyligt ute. Kommer man in i en "värmeperiod" så får det åka av några dagar.
Jag "måste" ha täcker på varje dag eftersom de i mitt stall är för lata för att ta på täcke, så det får man fixa själv på kvällen.
Helst skulle jag inte ha på hästarna täcke vid fint väder men nu är det som det är.
Har jag häst som är mer pälstät så kanske jag håller täcker borta lite mer.
Min nya häst är sjukligt frusen så hon får täcke på sig även nu på sommaren när det regnar. Förutom om det är supervarmt och bara kommer en skur/korta skurar (Då värmer ju solen upp henne igen).
Detta för att jag inte vill rida en häst som är spänd i musklerna!
De dagar jag inte haft möjlighet att slänga på täcken o hon varit kall har jag slängd på dubbla fleecetäcken tills hon fått lite värme i kroppen.
Är hästen normalfrusen så kanske jag slänger på ett fleece bara för att torka upp det värsta, sen får hästen lufttorka.
Tycker det ger snabbast resultat att göra så.
I transport vintertid har jag fleecetäcke.
Ländtäcke på vid regn (som sagt, sjukt frusen häst.)
Efter tvätt beror på. Tvättar helst inte när det är kallt, och när det är riktigt varmt får solen värma. Annars kanske jag slänger på ett fleecetäcke.
Jag tycker hästar ska få går otäckade så gott det går, men min fryslort verkar tycka annorlunda.
Jag har aldrig använt mer än regntäcke oavsett häst och klippning, men jag misstänker att jag kommer få köpa dunderfodrade till henne i vinter om jag ska klippa.