Täcken! När, var och hur?

H

HallonDoft

Jag går omkring på funderingar kring täcken, har inte alls stor vana av täcken eller så. Har alltid "umgåtts" med hästar som 99,9% av tiden går otäckade.
När använder ni täcken? Går era hästar alltid täckade, eller bara under vintertid och kyla? När ni varit ute och ridit och hästen är svettig, slänger ni alltid på den något, även sommartid?
Kanske verkar vara dumma frågor men jag har NOLL koll på täcken! :D

Sv: Täcken! När, var och hur?

Jag vill inte gärna använda täcken "i onödan". Mina hästar har täcken sen höst-vinter-tidig vår när det är regnigt (och lerigt) eller kallt och blåsigt. Bara kyla tycker inte jag kräver täcke. Så mina hästar brukar oftare ha täcke vid plusgrader på vintern, men går mest otäckade vid minusgrader! De täcken som blir mest använda är regntäckena. Tunna vintertäcken (100g fyllning) använder jag också, medan de tjockare vintertäckena har fått ligga oanvända för det mesta. Om hästarna varit ute utan täcke i regn eller snö och kommer in blöta brukar jag lägga på ett ylletäcke som jag tar av till natten. Likaså brukar de få ha ylletäcke en stund om jag behövt duscha av dem när det är kallt. Jag lägger för det mesta inte på täcke när jag ridit, oftast så har de hunnit torka till rätt bra innan de ska in igen. Är jag iväg på träning kan de ibland få ha fleecetäcke på sig efter ett svettigt ridpass. I transporten har jag på sin höjd fleece eller ylletäcke på, men bara om det är kallt.

Jag använder regntäcke höst-vår. Lägger på när det börjar bli småkyligt ute. Kommer man in i en "värmeperiod" så får det åka av några dagar.
Jag "måste" ha täcker på varje dag eftersom de i mitt stall är för lata för att ta på täcke, så det får man fixa själv på kvällen.
Helst skulle jag inte ha på hästarna täcke vid fint väder men nu är det som det är.
Har jag häst som är mer pälstät så kanske jag håller täcker borta lite mer.

Min nya häst är sjukligt frusen så hon får täcke på sig även nu på sommaren när det regnar. Förutom om det är supervarmt och bara kommer en skur/korta skurar (Då värmer ju solen upp henne igen).
Detta för att jag inte vill rida en häst som är spänd i musklerna!
De dagar jag inte haft möjlighet att slänga på täcken o hon varit kall har jag slängd på dubbla fleecetäcken tills hon fått lite värme i kroppen.
Är hästen normalfrusen så kanske jag slänger på ett fleece bara för att torka upp det värsta, sen får hästen lufttorka.
Tycker det ger snabbast resultat att göra så.

I transport vintertid har jag fleecetäcke.
Ländtäcke på vid regn (som sagt, sjukt frusen häst.)
Efter tvätt beror på. Tvättar helst inte när det är kallt, och när det är riktigt varmt får solen värma. Annars kanske jag slänger på ett fleecetäcke.

Jag tycker hästar ska få går otäckade så gott det går, men min fryslort verkar tycka annorlunda. :grin:
Jag har aldrig använt mer än regntäcke oavsett häst och klippning, men jag misstänker att jag kommer få köpa dunderfodrade till henne i vinter om jag ska klippa.

När använder ni täcken?
Ruskiga dagar mellan + 5 och -5 grader åker täcket på. Då ett fleecefodrat regntäcke. Har hästen tränat hårt och ska ut i hagen igen och det är minusgrader åker också täcke på för att hästen inte ska kylas för fort. Nu har jag inga frysande hästar, trots att den ena till synes har tunn hårrem men han håller värmen. Enda gången dom reagerar är när det blåser hårt, regnar och det är runt nollan i temperatur.

Använder mer täcke under vinter halvåret. Om det är super fint väder under vinter med stark sol så kan han få gå utan men annars så har han täcke. Under sommar halvåret blir det så lite täcke som möjligt, vid regn kan jag slänga på regntäcke men det åker av så fort det blir bättre. Om det bara är en skur som går över så får han inget täcke, utan det är regn i mer än 1 timma som täcket åker på.

sätter inte på täcken vid sommartid om han blivit svettig, då skulle han bara bli mer svettig. sommar används inga innetäcken om han inte stått ute i regn å fryser och ska torka då kan han få på sig ett fleectäcke.. annars inget täcke

Tack för alla era svar! Många här omkring har sina hästar täckade JÄMT. Därför började jag fundera över hur folk "brukar" göra med täcken. Tacksam!

Min häst har sällan täcke, brukar åka på vid riktigt ruskigt väder.
Köpte första täcket i dec i vintras(köpte hästen i nov), det är användt 3 gånger :p Så använder utetäcken så sällan som möjligt. Fleecetäcken har jag dock en del och de används betydligt flitigare. Det åker på när hästen kommer in och är blöt, tas av vid sista "gonatt-titten".

På sommaren används inga täcken alls.

Liksom hos dig är de flesta hästarna runt om här omkring täckade jämt. Gärna på sommaren också, så fort det blir liiite muligt vet jag några stycken som slänger på lagervis med täcken.

Ja hästar har ju lixom päls! Dom överlever väl utan att ha täcken jämt?
Ja uppenbarligen! :D

Jag använder:

Flugtäcke - sommartid när det är varmt och mycket insekter; blåser det eller inte är insekter går hon utan.

Regntäcke ofodrat - vår/tidig höst när det är upp till 15 plus men regnrisk eller skurar; uppehåll, sol och fint då går hon utan.

Regntäcke fodrat - vår/höst när det är heldagsregn eller inte så varmt <10+

200g vintertäcke - När det är mellan +5 och ett par minusgrader

370 g vintertäcke - när det är -5 eller mer

Har även halstäcke vid regn eller snö.

Inomhus har hon inte täcke på sommaren när hon är inne.
På vintern växlar hon mellan 150 eller 300 g thermotäcke beroende på hur kallt det är. Innan det blir så kallt brukar hon ha ett tunnare t.ex. ylle eller fleecetäcke.
Har hon duschat får hon ha svettäcke på tills hon är torr. Brukar även ha det en stund på sommaren för att torka det värsta.

Fick med en herrans massa täcken till ponnyn vi köpte nyligen och jag minns att jag hade ett täcke till hästen jag ägde i min ungdom som typ aldrig användes...Jag tänkte för mig själv, när ska alla dessa täcken användas???

Nu var det lite tur i oturen att både regn och flugtäcket blev väldigt mycket använda i sommar då en sårskada som inte gick att 'plåstra' om blev ordinerat täcke av veterinären, för flugorna och smutsens skull...
Så vår lilla ponny har fått haft täcke i flera veckor nu med nu är skadan läkt så nu åker täckena av!

Tror annars att täckena i mångt och mycket används lite väl ofta...Men det är klart när man vet att det ska bli regn och man ska rida efter jobbet är det ju skönt att ta in en torr och ren häst:)

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
936
Senast: Sonic76
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 227
Senast: skiesabove
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
340
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård