Täcken med man/mankskydd

BRAGO

Trådstartare
Har problem med att min häst får manen avskavd, både av själva täcket där det ligger an mot manken, och så av halstäckena blir det ju ännu värre. Jag har använt horseware-täcken med bra passform i övrigt, men han har en ganska brett ansatt hals och är högrest, kanske är det därför det blir skav i manen.

Har sett att Weatherbeeta har som paddar vid manken så det bildas en tunnel och det borde ju skydda mot tryck och skav. Någon som provat? De har även ett stalltäcke med fleecekrage som ser skönt ut.

Nedersta 20 cm av hans man försvann i princip förra vintern, så nu vill jag gärna undvika det i år med andra täcken. Kom gärna med förslag! Egentligen kanske det är bäst att undvika en söm vid manken, och ha en halvhals eller en fast helhals? Men kan tycka att det är skönt att slippa såna halsar när det är fint väder men ändå kallt så man vill ha täcket på.

Sv: Täcken med man/mankskydd

7205-4-horseware_rambo_newmarket_fleece_chocolate.jpg

Han är ganska lik den här hästen exteriört (hittade bilden nu när jag tittade på täcken)!

Kika på täcken från Trust, de är uppbyggda framtill/upptill för att minska tryck och skav.

Kikade på dem faktiskt, men tyckte att de var lite väl dyra. Men kanske värt det om de funkar bra. Har du eller vet du någon som provat?

googla bilder på "horse hood". Som ett bogskydd fast över halsen. Det kanske vore nåt?

Men kanske lite drygt att ta på och av varje dag, används ju mest vid tävling kanske? Och hållbarheten är ju inte gjord för att hästen ska gå i hagen med den om den gillar att rulla sig i grus/lera eller klia sig mot träd förstås....

Hööks har väl en täckes modell som är vadderad vid manken?
Det är halvhals på och man kan köpa till halstäcke.

Thermo Master Tornado Lite med 100gr foder.
Thermo Master Tornado Winter med 300gr foder.

Snygg blå färg i år som jag ska försöka fynda på rean sen. =)

Jag har också en häst med mkt nacke och min erfarenhet är att det spelar ingen större roll vad man använder för täcken, manen slits sönder oavsett. De som är helt utan sömmar/avskärning över manken/halsen är lite bättre, men även de sliter på manen så helt går det inte att undvika. Men det blir värre om täcket är smutsigt, så tvätta det ofta!

Har svårt att tro på att vaddering kan funka, särskilt fleecefodring t ex. Det blir ju inte mer plats eller mindre friktion. Uppbyggt kanske är en idé.
Själv brukar jag mest gå efter att den ska passa och vara bra skärning i manken (utifrån hästen). Älskar mitt Rambo Optimo, men det är ju dyrt om något. :P
Shires tycker jag brukar vara prisvärda och skaver inte på min. (Som är väldigt annorlunda i typen i övrigt, men samma med att halsen är hög) three crown både med och utan halvhals tänker jag på då. Men använder iofs dom såpass sällan så det är svårt att utvärdera varje dags- användning under längre tid på den punkten.

Rambo Optimo har ett lite annorlunda veck som kanske ger mindre tryck i framkant av täcket?

Kanske är du tvungen att variera täcken så trycket varieras lite?

googla bilder på "horse hood". Som ett bogskydd fast över halsen. Det kanske vore nåt?

Det är vad jag funderar på till min tjej med samma problem:

Har också Rambotäcke med helhals och tja, manen försvinner i vintertäcket... Däremot tänkte jag mig en hood utan huvuddelen, hittade en som bara var hals så nu försöker jag sy något liknadne för att se om det kan hjälpa. Om inte annat kan jag ju tvätta den ofta vilket i sig brukar hjälpa (inte så kul att tvätta täcket då impregneringen ju brukar ge sig).

...och nej, min dam är inte högrest. Till högreste herrn skaver både halvhals och "vanliga täcken". Funderar på lite extra högts bogskydd där...

Jag köpte en billig fårskinn och klippa rätt längd och limmade den på manken av täcket, där det gnagde på min häst också! Täcken med hals och de utan mank-teddy äter upp månen på min häst.:crazy:..

Liknande trådar

Utrustning Hej. Det har ju gått några år sedan Trust Tetris kom och när de var nya verkade de vara poppis iaf. Nu har det funnits på marknaden i...
Svar
17
· Visningar
2 496
Senast: Freazer
·
Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 752
Utrustning Nu vill jag gärna ha era tips på slitstarka utetäcken med god passform för en stor häst som inte är alltför bred över bogen :) Gärna med...
2
Svar
29
· Visningar
2 828
Senast: Wembley
·
Utrustning Behöver lite hjälp och tips angående täcken till min foderhäst... Såg idag att han fått lite skav av täcket framtill, inget som...
Svar
10
· Visningar
1 600
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur