Täcken från hööks

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Zingo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 792
Sv: Täcken från hööks

Har haft två st som jag fick med vid hästköp och det ena funkade faktiskt bra tycker jag, då med icke- täckesdödande häst och under inte alltför extrema förhållanden eftersom hästarna alltid hade regnskydd att gömma sig under vid stark nederbörd. Visst regnade det igenom ibland och jag skulle jämföra det med Rusta-täcket jag köpte för typ 300:-. Lika bra/dåligt men visst, har man inte råd med annat så.
Däremot hade jag ett till täcke som jag skulle tvätta för att sälja. Det gick sönder i tvätten. Visserligen i "vanlig" tvättmaskin vilket ju är tortyr för täcken, men jag skulle kunna vara mer accepterande till att täcket tappar i vattentäthet efter tvätten än att det går sönder "bara" för en tvätt.

Börjes har jag ingen erfarenhet av, men som någon annan sa - leta begagnat eller t ex efter Shires som är mycket för pengarna.
Man kan få "dyra" täcken för 500:- om det är ok att det använts någon säsong eller man har tur med ett oanvänt. (Jag sålde t ex ett helt oanvänt Equiline-täcke för 4-500:- för att det var nästan omöjligt att få sålt till högre pris på begagnatmarknaden, nypriset var nästan 2000.-)

Min erfarenhet utav hööks täcken är att de har konstig passform och dålig hållbarhet.
Vill man ha ett billigt täcke så är börjes väldigt prisvärda.
Vill man ha ett kvalitetstäcke för en billig peng så rek jag Horsewares billiga modell Amigo.

Jag har täcken från både Hööks och börjes, skulle nog ändå rekomendera Börjes. Men var noga med att impregnera täcket noga innan du använder det första gången. Då håller det mycket bättre! :)
Lycka till och hoppas du hittar nåt bra täcke!

Inget av dem.

Köp ett från Böjes eller Shires (eller Gekås om du har möjlighet, deras regntäcken är bäst). De har jag mycket bättre erfarenhet av. Eftersom jag har flera ganska oförsiktiga hästar i en flock tillsammans så är det bortslösade pengar att köpa dyra täcken. Men Börjes och Shires håller tätt och man gråter inte floder när de går sönder.

Jag har ett fleece fodrat regntäcke från h**ks, gick sönder i fodret efter två veckors andvändning:( Köpte istället rangtäcke från b*rjes, modell tyfon (fleece fodrat) + antagbar hals till. Det ligger kanon:D. Läcker inte in, ens när det regnade en hel dag! (kan nämnas att det ej är impregnerat heller). Själva täcket tror jag låg på runt 400-500 kr, helt klart mycke täcke för pengarna!

Jag tycker att kvalitén på hööks är så dålig överlag att jag hellre skulle satsa på att handla på Börjes om jag skulle leta billigare produkter. Har haft ett regntäcke från Börjes, himalaya, både satt bra och läckte aldrig. Köpte även ett regntäcke på hööks förra hösten, det satt som jag vet inte vad :crazy: känns inte som att deras täcken är gjorda att sitta på en häst:angel: vet flera som haft täcken från hööks och inte ett enda har suttit bra.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är... 2
Svar
39
· Visningar
4 171
Senast: cewe
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 857
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
9 799
Senast: Emine
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan... 2
Svar
22
· Visningar
5 946
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka