Täcken - dålig passform!

Iddefixen

Trådstartare
Tog med mig vovven till stans mest välsorterade djuraffär för att prova ut ett täcke. Men icke sa nicke... det sket sig! Det fanns inget som passade.
Största felet var att magplattan var för lång, och stackars vovve när den täcker snoppen. Kan bli lite svårt för honom att kissa.
Andra var ok under magen, men för korta i ryggen osv osv.. :cry:

Nu är det ingen monstervovve det handlar om utan en vanligt jackrussel. Problemet verkar vara att de är för låga i förhållande till sin längd.

Någon som har stött på samma problem? Och har ni hittat något täcke som passar?

Sv: Täcken - dålig passform!

Ja, jag har varit med om magplattor som inte passat men av andra orsaker.
Varför inte en utan magplatta? T ex från B*rjes?

Mitt bästa tips är att ta kontakt med någon som syr upp täcken själv, då kan man få mått anpassat i de färger och material man vill ha till ett rimligt pris.

vi hade samma problem med vår jrt, vi hittad ett som har någorlunda passform på börjes..

ett hansbotäcke :)

det sitter inte helt perfekt men det duger..

fan taxar har ju täcken och dom är ju längre ! borde gå att hitta nån stans ju .... hast o hund huset ? dom har ju allt ..... när jag var där så va det ett par med en jack russel som köpte ett täcke .. typ fiskbens mönstrat ...

Magplattan fyller en ganska värmande funktion, så har man en liten skit som fryser är det bästa att köpa / sy ett täcke med denna funktion

Skulle i annatfall sy upp alt låta någon sy upp ett täcke åt min hund.

Det enda ett täcke utan magplatta och halskrage hjälper emot är om det snöar/regnar ...

Fryser hunden i övrigt för att det är kallt så behövs en ordentlig magplatta eller overall.

Nu är det bara ett litet problem...jag är usel på att sy. nu snackar vi om en person som inte ens kan lägga upp gardiner :eek:

Men finns det folk som syr upp täcken på beställning?

Kan rekommendera B*rjes hundtäcken!

De ser ut som vanliga hästtäcken, fästes med kardborr både framtill och under magen vilket gör dem väldigt reglerbara och Sitter På Plats!

Har dock ingen magplatta, men man kan väl fästa en handske under magen, typ :angel: :angel: :angel:

Senast ändrad:

Jag har inte haft det problem du har, däremot är jag snål som en gris och eftersom min valp växer som ogräs och ett täcke kostar omkrinig 600 kr - så jag sydde ett alldeles på egen hand. Minus arbetskostnad har det kostat mig totalt 160 kr (inkl. sytråd, bävernylon (det blev mycket över (det räcker till ett nytt när han växt ur detta), fleesetyg, kantband och kardbordband).

Det finns några sidor på internet som har mönster. Själv tänkte jag på hur täckena till hästen ser ut och utgick från det och tjuvkikade på täckena i affären. Dessutom sydde jag täcket först av en gammal frottéhandduk som test, eftersom jag inte hade något mönster. Om du vill titta finns resultatet här; här

Pinglan

Känner igen ditt problem...
Jag har det problemet med alla täcken pga min hunds storlek...
Han har rygglängd 27 :)
Men hittade ett ok på lantmännen för nån vecka sen...fast utan magplatta då :)
Kardborr fram och under bröstkorgen :)

Det blev verkligen jätte snyggt, täcket ditt .

Nu när jag far hem ska jag sy upp ett till Atlaz också, men jag ska göra någon snygg "förlängning" också så man kan fästa på allt eftersom han växer :)

Det går nämligen undan här hemma, från 23 kg till 30 kg på några veckor

Jag har själv sytt om ett täcke med magplatta, utan större lycka. Någon anna skulle säkert göra det finare, men inte så det passade.
En overall, ja det har jag inte hittat till annat än Chihuahuas alternativt någon som syr upp till hutlösa priser. Javisst, snål är jag också - stackars hund.
Blir det för kallt får hon ha en tröja under, duger det åt frun?

Ursäkta mitt dåliga humör, men du kan ju komma hit och säja till jycken att hennes täcke är onödigt utan nederbörd.

kpist skrev:
Jag har själv sytt om ett täcke med magplatta, utan större lycka. Någon anna skulle säkert göra det finare, men inte så det passade.
En overall, ja det har jag inte hittat till annat än Chihuahuas alternativt någon som syr upp till hutlösa priser. Javisst, snål är jag också - stackars hund.
Blir det för kallt får hon ha en tröja under, duger det åt frun?

Ursäkta mitt dåliga humör, men du kan ju komma hit och säja till jycken att hennes täcke är onödigt utan nederbörd.

Nej jag ursäktar inte att du fräser bara för att du har en dålig dag och att jag inte har samma åsikt ang täcke som du.

Du får ha precis vad du vill på din hund, jag förmedlade min åsikt till trådskaparen om magplattans funktion.

Förövrigt finns det overaller ändå upp till strl 70 cm/rygg

Fräser, det tycker jag ändå var att ta igen. Men allt blir ju så svårt på internet.

Jag sa inte att det inte fanns, jag sa att jag inte hade hittat något.

Tycker du själv att ditt inlägg hade en trevlig ton?

I sådantfall om du menade i vänlighet så ber jag om ursäkt, nej det är inte lätt att förklara på internet.

Javisst, snål är jag också - stackars hund.
Vem har sagt att du är snål? vi prioritetar olika ( inte sagt att du inte priotiterar din hund ) Trevlig ton ?

, men du kan ju komma hit och säja till jycken att hennes täcke är onödigt utan nederbörd.

:smirk:

Senast ändrad:

Jag kan säja ursäkta igen. Mitt inlägg var skrivet med en ironiskton, t ex mot mig själv ang. snål.. Och inte nödvändigtvis mot dig. Jag vet egentligen att ironi inte funkar över nätet och jag borde absolut inte ge mig på att skriva ett ironiskt inlägg när jag är på dåligt humör.

Och med det där menade jag att du drog det lite väl över en kam, det märks tydligt på min hund att hon trivs bättre i sitt täcke.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Nu har hästen gått och blivit dålig :cry: så jag tänkte höra lite vad ni här på Buke tror att det kan vara Han har varit lite...
Svar
13
· Visningar
1 587
Senast: Train
·
Hästvård Då så, då har min Cruss fått på sig sina PG. Det blidde till att limma fast en klippt sula på plattan så att plattan kom upp från...
2
Svar
23
· Visningar
2 556

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III