Täcke till fjording och paddar

aiquen

Trådstartare
Jag var idag på Granngården och inhandlade ett nytt täcke till min fjorddam. Det var ett tunt regntäcke med halvhals och jag valde storlek 115 eftersom det är vad min dam mäter över ryggen. Detta visade sig dock vara för litet, vilket jag hade mina misstankar om. Det satt fint över ryggen, lagom längd, och på sidorna, men gick absolut inte att knäppa i bogen! Och då hade det även gått att spänna in säkert 25 cm - hur tunna hästar finns det i den storleken?! :eek:

Jag har dock ett annat täcke (Shire Typhoon) i strl 125 som sitter som gjort för mina hästar (bägge fjordingar) över bogen men som jag tyvärr tycker är lite långt, framförallt på sidorna. Det går nästan ända ner till knäna på stoet vilket ser både dumt och jobbigt ut.

Så är det någon som vet var det finns täcken att köpa just för dessa små men knubbiga raser?

Och paddar till lindning. Var hittar man det i lagom storlek till ponnyer/fjordingar? Har kollat på Eko och Börjes men de paddarna är ju stora som schabrak? :crazy:

Finns det inga mindre att få tag i eller? Någon som vet?

Sv: Täcke till fjording och paddar

hehehedu sitter i samma båt som jag...jag har tecken som e 135 och 145 även nått 125 går på honom men de e för korta!

han e en kille på 155mkh....tipps e att klippa sönder paddar elle köpa ponny storlek..

speciella täcken till små knubbiga,...ne det finns inte..=)

//Malin

ehm dedär med täcken är ju ett mysterium!
jag hade en ponny, helt normalt byggd, alltså en vanlig ridponny ingen fjording eller så..
han hade 115 ( han är en d-ponny :eek: ) på sitt vintertäcke, 125 på stalltäcket och 135 på svetttäcket :crazy:
svettäcket va dock lite långt, men satt perfekt i övrigt

Du skulle köpt ett täcke i Ullared! De har halvhals,snabbknäppe och har en 'högre' bog på täcket vilket gör att hästen blir lite mer fri och rörlig, har själv ett Shires täcke men tkr inte det gör nått att det är långt.

jag har några termomaster täcken till mina fjordingar(strl 145, men mina fjord är rätt stora) och även ett täcke från börjes som jag köpte för flera år sedan i strl 135 cm,det passar min minsta fjording perfekt (som är ca 140 i mkh)

Nåt tips på täcke har jag inte men däremot finns det paddar i filtliknande material som man klipper till önskad storlek själv.

MaRomer skrev:
speciella täcken till små knubbiga,...ne det finns inte..=)

Men det måste väl finnas någon sort som är mer anpassad för kraftiga raser än många andra täcken? :crazy:

Eller iaf någon sort som oavsett vilken typ av häst som har 'stått modell' passar till små, kraftiga hästar..

Fröken_Skåne skrev:
Du skulle köpt ett täcke i Ullared! De har halvhals,snabbknäppe och har en 'högre' bog på täcket vilket gör att hästen blir lite mer fri och rörlig, har själv ett Shires täcke men tkr inte det gör nått att det är långt.

Hm, jag visste inte att Ullared har täcken. Men de måste väl ha täcken av något märke som går att få tag i någon annanstans också, eller?

Eller menar du att du köpte ditt Shires där?
Fast ett sånt har jag ju redan :)

fjordinghanna skrev:
jag har några termomaster täcken till mina fjordingar(strl 145, men mina fjord är rätt stora) och även ett täcke från börjes som jag köpte för flera år sedan i strl 135 cm,det passar min minsta fjording perfekt (som är ca 140 i mkh)

135-145 lät väldigt stort i mina öron, fastän en av mina fjordingar är ca 140 i mkh.. Till honom passar mitt Shire-täcke strl 125 jättebra även om jag tycker det är lite långt nertill på honom också.

Är inte dina täcken långa nertill?

bigganl skrev:
Nåt tips på täcke har jag inte men däremot finns det paddar i filtliknande material som man klipper till önskad storlek själv.

Okej, jag tänkte att man var tvungen att klippa själv till önskad storlek. Fast det låter lite jobbigt... ;)

Ett "Horse Comfort" regntäcke med fleece har jag till mitt finska kallblod som är BRED över bogarna (se bilden). Det har omlottknäppning, jag har det i mittersta hålet på bogspännena och det sitter som en smäck :idea: ! Storlek 155 cm till en 156 hög häst.

beskurenstormiskogen.jpg
:love:

Har ett klb sto som är ca 150 cm hög och har 145 i storlek på täcken. De blir lite långa på sidorna men annars skulle det bli för trångt på henne. Det är lite synd att det blir långt på sidorna men det får man ta. De skulle göra täcken som passar breda hästar men som inte är lika lång på sidorna.
Paddar som du undrar över är väl ponny storlek som du får köpa då. Jag köpe annars ett par som var "små" på Gekås. Jag har också hittat små på eko hallen. Mer som stallbandage padd som jag har när jag rider.

aiquen skrev:
135-145 lät väldigt stort i mina öron, fastän en av mina fjordingar är ca 140 i mkh.. Till honom passar mitt Shire-täcke strl 125 jättebra även om jag tycker det är lite långt nertill på honom också.

Är inte dina täcken långa nertill?

Nej de är absolut inte långa nertill! och så är 2 av våra fjordingar stora i bogen och är ston som vi tar föl på så de har kanske lite mer buk mage( den 3e är valack o är lite smäckrare)Har haft 2 st 135 cm täcken som jag fått sälja för att täcket kompisen som jämt täckar sina hästar tyckte mina täcken tog emot så pass vid bog o framben på mina hästar så det såg ansträngt ut när de gick. ett täcke från hööks jag köpte nyligen i strl 145 cm satt bra men jag kan tänka mig att jag inte kan länga kryssgjordarna tillräckligt sen när min häst är högdräktig!

Men jag har sett många fjordingar som är smäckrare och nättare än våra o då förstår jag om de kan ha mindre täcken!Antagligen är dina det!

Och fyra år senare är detta fortfarande ett dilemma... Håhåjaja...

De flesta fjordingar jag stött på drar 135 i täcken, annrs blir de för tajta på bogen. Det gör ju inget om den får lite extra skydd bak vid svansen så det sticker ut lite, mycket värre att det stramar vid bogen så det är obekvämt att gå.

Paddar att lina med har jag hittat i ponnystorlek, leta på:)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 946
Utrustning Äntligen har jag hittat 300 gr täcke med hals som inte är tråkigt marinblå, svart eller rutigt :up: Det ena är shires typhoon combo...
Svar
1
· Visningar
1 017
Senast: maoulina
·
Utrustning Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i...
Svar
16
· Visningar
2 736
Senast: Liten
·
Utrustning Eller inte jag kanske, jag trivs utmärkt i mitt duntäcke som är 100 år gammal:D Men värre är det med min häst.... Hon är ett halvblod...
Svar
12
· Visningar
1 604
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka