Täcke sommartid??

Tweety1985A

Trådstartare
Alltså, nu måste jag fråga er kloka bukefalister! Hur gör ni när det regnar sommartid? Lägger ni på hästarna täcke eller inte?

Jag kan tycka, att när d regnar som idag, VARMA skurar, så finns det ingen anledning att lägga på hästarna täcke, och att det kanske snarare är vi människor som får för sig att de fryser... Kanske har jag fel...Hällregnar det konstant i flera dygn e d en annan femma, men någon dag/natt borde dom ju klara. Min häst uppskattar iaf regnet sommartid!

Sv: Täcke sommartid??

jag täckar inte m regntäcke under betes tiden,om det däremot regnar väldigt intensivt och flera dagar i sträck kan jag ta in pålle i stallet några tim per dag för att han ska få torka upp och vila sig lite:)

ponnyn kan få ett tunnt regntäcke på sommaren om det regnar konstant flera dygn, så han aldrig hinner torka upp emellan. Men han fryser ytterst sällan.
travaren jag hade förut skakade som ett asplöv så fort han blev blöt på ryggen så han gick med fodrat regntäcke sommartid vid regn.

Jag har aldrig regntäcke på sommaren, för då har jag eksemtäcke. Regnar det mycket så tar jag av det täcket och han får vara naturlig.

De enda täcken mina hästar har på sommaren är flugtäcken (när bromssäsongen sätter in).

Immer

Jag kan tycka, att när d regnar som idag, VARMA skurar, så finns det ingen anledning att lägga på hästarna täcke, och att det kanske snarare är vi människor som får för sig att de fryser... Kanske har jag fel...Hällregnar det konstant i flera dygn e d en annan femma, men någon dag/natt borde dom ju klara. Min häst uppskattar iaf regnet sommartid!

Skriver under på detta.
för mycket mänskliga appliceringar på våra stackars hästar, som numera alltför ofta behandlas som barbie dockor och iklädes i tid och otid.

Mackan - som täckar som du.

Jag tar på ett ofodrat regntäcke men enbart för att hon lätt får spänningar i ryggen om hon blir kall. Har exemtäcke men har regntäcket ovanpå - funkar kanon.

Skriver under på detta.
för mycket mänskliga appliceringar på våra stackars hästar, som numera alltför ofta behandlas som barbie dockor och iklädes i tid och otid.

Mackan - som täckar som du.

Min stackars barbiehäst har ofodrat regntäcke ute på natten då han inte mår bra av att bli våt. Kombinationen tidigt gräs och en våt häst ger förskräckliga regnskållor.

Nope inga täcken.. Har hagar med träd som skydd.. Igårnatt fick dom stå inne för att torka och sova ut :laugh:

Ofodrat regntäcke vid ihållande regn, Igår var det dessutom bara 8 grader varmt så då var det nästan befogat ;)
Annars har jag nog ingen bättre förklaring än att jag är lite lat och vill att hästen är torr när jag ska rida..För frysa verkar hon inte göra, åtminstone inte sålänge det bara är korta regnskurar.

Använder inte täcken sommartid normalt sett. Om någon pålle blir sjuk eller vädret blir extremt kasst kan det hända att regntäcket åker på men det är väldigt sällan.

Har inget täcke sommartid om det inte blir en sån sommar, då det regnar hela tiden. Då slänger jag på ett ofodrat regntäcke.

Eftersom min häst är lite äldre (fyller 22 om två dagar) och fryser ganska lätt, så kan han få på sej ett ofodrat regntäcke, om det regnar konstant i flera dagar och är lite kyligare. Annars, om det bara regnar lite och är varmare har han inget täcke.

Jag tycker att man ska försöka undvika täcke så långt det går. Sen är det inte regnet som är det "farliga" utan det är blåsten. När det blåser på en blöt häst så är det inte alls bra. Om man har en häst som är normalfrusen så tycker jag att man bara bör lägga på ett ofodrat regntäcke om det blåser kraftigt/kallt samtidigt eller efter.
Och även se över skydden i hagen, så att det alltid finns träd m.m som hästen han skaffa sig sitt eget skydd om du kanske inte är i stallet/hemma när vädret sätter igång.

Själv täckar jag min häst så lite som möjligt. Nu ska jag precis gå ut och sätta på min häst ett väldigt täckande flugtäck med hals och allt, pga flertalet groteska blinningbett längs med halsen. Detta tar emot väldigt mkt, men det är ju för hans eget bästa. Hoppas allt löser sig! :laugh:

ja använder ett ofodrat regntäcke vid mycke regn! eftersom hon är en fd ryggproblems häst så vill ja inte att hon ska bli kall!

Liknande trådar

Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
9 653
Senast: Emine
·
Hemmet I våras började våra duntäcken få hål i sig och släppa dun. Inte så konstigt, eftersom de var nästan 15 år gamla. Jag försökte sy ihop...
Svar
13
· Visningar
1 417
Senast: VLMF
·
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 679
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 378
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Räkna ut kaloriintag?
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna