Täcke sabotör

B

buztifa

mins hästs kompis river sönder hennes täcken i hagen, varje dag! dom leker och kommer bra överenns, men det blir så dyrt hon är klippt så hon måste ha täcke. finns det något man kan göra förutom att skilja dom åt? jag är less på att sy och köpa nya täcken...

Sv: Täcke sabotör

Spraya med "anti-bit-spray" , finns några olika modeller, kolla i en vanlig hästkiosk.

Ta ut en hästpratare som talar alvar med din häst och ber honom lägga av:D

mjo men funkar det? det verkar vara ljudet när han får tag som är mest kul... är det nåt som luktar? eller smakar? tack för tipset iaf ska kolla upp det:)

Finns det sånt spray?? vart? vad kostar det ca? vill gärna veta mer

Min hästs kompis gick alltid runt och ledde min häst med tänderna i grimman elr täcket :rofl: väldigt gulligt men inte så praktiskt :P prova "antibit spray" funkade för mig :smirk:

Lycka till!!

hehe hade gärna satt munkorg på han men dom äter ensilage i hagen så ägaren blir nog inte nöjd=P

Gör hon det med munnen /tänderna? Isf, nåt äckligt på täckena eller alt. en sån flärp man sätter under underläppen (en sån stor läderbit, tror jag)
Vet inte hur "flärpen" funkar annars, om de äter obehindrat och så, har sett en häst i min vets stall som har en för att han äter upp de andras täcken.

Jag har samma problem o har kommit på att inget hjälper, varken "antibit klet", eller spray, inte ättika heller som många har föreslagit. Vi får nog snart ta en allvarlig funderare på munkorg. Min ena häst har bara denna säsongen fått 3 täcken sönderbitna.

jo det hade väl varit det bästa! men munkorg går inte... dom äter ute... men nu har jag ly67ckas snurra några trådar runt träden i hagen.. så nu fick hon en mycket mindre hage men "han" kan inte äta upp hennes täcken iaf....:)

Det finns ju "betesreducerare", som en slags munkorg men av ngt slags nät, så att de fortfarande kan äta men inte i hur hög hastighet som helst. Är väl tänkt för glupska shetlandsponnyer egentligen, men borde ju vara användbart i detta fall.

Min shettis hann totalkvadda och totalbita sönder min Cornelias nya fräsha täcke på frygt 4 timmar.. ser ut som ett rovdjur vart framme.
Hans täcke var däremot helt, kanske han var avundjsuk? lol!

jag skulle föredra att lägga på tabasco istället. Man vet ju själv hur det smakar.
Sånt där spray vet man ju inte själv hur det smakar eller hur hästen uppfattar det

buztifa skrev:
mins hästs kompis river sönder hennes täcken i hagen, varje dag! dom leker och kommer bra överenns, men det blir så dyrt hon är klippt så hon måste ha täcke. finns det något man kan göra förutom att skilja dom åt? jag är less på att sy och köpa nya täcken...

MUNKORG.....

Swedengirl skrev:
Det ska som någon annan sa finnas munkorgar som dom kan äta genom...

Min häst kunde inte äta alls med en så dyr /475kr) munkorg. D
äremot funkar Forans vattenfasta antibitcreme No-Bite på allting. På täcken, stallinredning och staketstolpar.

har samma problem! alla min hästs täcken har blivit förstörda på ca 1 mån. nu. prövar just nu med "täckbites medel" och jag tror att det fungerar. pröva ett sådant medel, hjälper det inte så kanske du får låta din häst gå i en hage brevid de andra? sådana medel brukar smaka riktigt äckligt iallafall. tabasco krydda skall också vara bra mot envisa täckesbitare, vad jag har hört! :p

axel skrev:
Min häst kunde inte äta alls med en så dyr /475kr) munkorg. D
äremot funkar Forans vattenfasta antibitcreme No-Bite på allting. På täcken, stallinredning och staketstolpar.

Beror väl på vilken häst det är.Vi hade det i hagen och det funkade inte alls.

No-bite fungerade till sist på min foderhäst som åt upp min andra hästs täcken ideligen. Att man inte vet hur det smakar är inte sant. Använd handskar när du ska ta av och på täcket. Det smakar nämligen f-n. Det man kletar på är faktiskt ofta bättre än sprayen. Ge inte upp!

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 211
Senast: CaisaCax
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 304
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 891
Senast: super
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 115

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka