Täcke + redan blöt häst

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare trolli
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 5 824
T

trolli

Hur skulle ni har gjort? Redan blöt häst av regn och snö + lägga på ofodrat regntäcke som i sin tur blir dyngsurt. Bra - dåligt??

Eller hellre låta hästen vara utan täcke??

Gäller häst på lösdrift med fri tillgång på hö och ligghall.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Täcke + redan blöt häst

Jag skulle inte lägga ett ofodrat regntäcke på en blöt häst . Hellre låta den vara utan, så länge den har mat och ligghall i hagen.

Jag hade inte lagt på ett ofodrat täcke på en redan blöt häst, utan då hade jag låtit den vara utav helt. En häst som tuggar är varm! En häst som har mat är med andra ord varm. Skaffa ett tunnt regntäcke med flecce inuti. Fleece gör hästen torr igen samtidigt som att det då är ett regntäcke också, så att det håller hästen torr på så sätt. Det finns ett billigt sådant täcke på http://www.borjes-tingsryd.se/ Det är mörkblått och kostar cirka 400 kr. Jag har ett sådant till två utav mina hästar och de brukar hålla även under en störtskur.

ska du lägga på ett täcke på blöt häst måste det vara ett täcke som transporterar fukten och andas mycket bra.

för det krävs i regel ett funktions foder som suger åt sig, och sen vidare transporterar fukten.

fleece är bra, men fortfarande måste yttermaterialet om det är ett ute täcke, ha god andasfunktion. MInst 3000 mvp brukar vara ett absolut minimum.

Våra hästar går på lösdrift och har fri tillgång och vi brukar lägga på endast ofodrat regntäcke om de är blöta, bara materialet andas så är det inga problem.

Jag gjorde precis som du Zuzzi, senast idag. Tog in hästen och skrapade av det blöta och ruggade upp pälsen med en borste innan han fick på sig ett ofodrat regntäcke som andas. Ruggar man pälsen så gör man det lättare för pälsen att torka och få luft än om man borstar ner den platt. Hästarna är oftast torra "inuti" pälsen vilket gör att de inte fryser och har de sen, som någon annan säger, fri tillgång till hö att tugga på så klarar de sig bra. Vi har också en ligghall men det är sällan hästarna är där.

La också på täcket nu ikväll eftersom det blåste ganska rejält och det är plusgrader - blötsnö som kommer ner. Tar också bort det blöta, ligger bara utanpå pälsen så... snacka om funktionell päls de har egentligen!

Vad är det med hästar och ligghallar?? Våra brukar i stort sätt aldrig stå frivilligt där inne när det är regn och rusk ute :rofl: Men fryser de inte så har de väl ingen anledning att stå där inne och trycka iofs

Hej! Det beror på om hästan är klippt eller inte, men ett ofodrat täcka skulle jag kunna lägga på min häst om den är blöt. :d

Har man sin häst på lösdrift är det värt att investera i flera täcken som bör andas och vara av god kvalité. Jag släpper inte ut blöta hästar utan låter dem torka upp först. Jag har köpt ett gäng beg. Horsewaretäcken (rambo) som visserligen kan bli blöta på utsidan men hästen är alltid torr under.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 441
Senast: Stergo
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
949
Senast: Sonic76
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
823
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • tämja halvvuxna katter
  • Guldfasanerna