Täcke på stoet?

Sv: Täcke på stoet?

Våra går utan täcke tills fölen har åkt iväg. Sen får de har täcken på sig om det verkligen behövs, våra är "ridhästar":)
För stor risk att de fastnar

Ha täcke på henne nu du, när det blir föl så är de ju ändå bara ute korta stunder i början och då kan mamma häst gå ute utan täcke. Sedan blir det snabbt vår :)

Ja, fast de går på lösdrift nu, och när det är fölningsdax ska jag dela av den, så det blir en box längst in, men det är ju ingen värme där... men det kanske inte är nån fara, i o med att de är torra o innomhus?:confused:

Nu vet jag inte var du bor men jag skulle inte vilja att fölet föddes ute i en lösdrift i mars. Då har vi fullt med snö och minusgrader.
Min fölis frös rätt rejält som nyfödd (8 maj i kallstall) så vi fick sätta på värmefläkten.

kl
Vårt sto går utan täcke men det åker på så snart lilleman är avvand. Vågar dock inte täcka när hon går med föl.

Ursprungligen postat av Jarrah
Håller med dig till fullo, men orkar inte diskutera det fler gånger.
Jag skulle aldrig drömma om att utsätta mina föl för risken att fastna i ett täcke och har heller aldrig funnit det nödvändigt att täcka ngt sto som går med föl oavsett om hon ska ridas såsmåningom. Var sak har sin tid.. avel är en sak och ridning en annan men alla gör som de vill...

Jag håller med dig och CK till 100%, tröttsam diskusion!

Jag håller med alla som har denna sunda åsikt att avlar man på sitt sto, så låt henne vara mamma på heltid tills man avvant fölet.

Då kan man klippa, rida och täcka. Tycker många ggr att det tar så mkt på stona att vara mammor så det finns ingen som helst anledning att rida dom under digivningsperioden.

men det kanske inte är nån fara, i o med att de är torra o innomhus?:confused:

Glömde skriva att fölet är allt annat än torrt när det föds, de är alldeles blöta så du måste ha någonstans att torka upp det när det föds så tidigt på året.

Det där funderar jag på med.
Har ett sto, som är beräknad till 24 April.
Normalt så brukar hon ha täcke vi den årstiden ,beronde på väder.
Men tänk om fölis kommer lite tidigare och hon fölar ute ?
Vet inte om jag vågar ha täcke på ?
Eller kan man lösa det så att man tar bort bensnörena ?

Håller med dig till fullo, men orkar inte diskutera det fler gånger.
Jag skulle aldrig drömma om att utsätta mina föl för risken att fastna i ett täcke och har heller aldrig funnit det nödvändigt att täcka ngt sto som går med föl oavsett om hon ska ridas såsmåningom. Var sak har sin tid.. avel är en sak och ridning en annan men alla gör som de vill...:crazy:

Är av samma åsikt, alldeles för stor risk för att jag skulle våga chansa..

Bensnörena ska ju definitivt bort. Sedan hade jag valt att ta av täcket 2-3 veckor före beräknad fölning, då får du istället ta inne henne för att torka upp om hon blir blöt.

Jag ryser när jag ser bilder på de som har börjat täcka sina ston redan och ännu mer ryser jag när jag ser alla fjompiga föltäcken folk smäller på sina små djur. Mina går fortfarande ute dygnet runt och rids! Blir de svettiga så står de inne ett tag och tuggar hö medan de torkar, med en yllefilt på ryggen. De som ska ridas i vinter rakar jag vid uppstallning, de andra får ha sin vinterpäls kvar.

Än är det varmt nattetid och betet växer i hagarna, hur kan man då motivera att man ska täcka sina stora o små?

Tur att du inte bor nära mig då för då hade du ryst enormt ;)

Har faktiskt täckat (regntäcke) både föl och sto, men å andra sidan så har jag bra anledning till det med hela sjukdomsbilden etc

Däremot så ser jag inget fel i att täcka sto som skall sättas igång även om de har föl vid sidan. De flesta föl är ju så pass gamla nu så de borde ju vara dags att vänja av dem så smått

Liknande trådar

Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
942
Senast: Sonic76
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 922
Senast: skuggi
·
Utrustning Hej! Får om allt går som det ska hem ett engelskt fullblod eventuellt redan till nästa helg, hon ska bara gå igenom bes. Hon står för...
Svar
3
· Visningar
1 326
Senast: clovergirl
·
Avel Hej! Jag planerar att betäcka ett hispanoarab-sto med en PRE hingst. Detta är min och stoets allra första gång och jag skulle gärna...
Svar
2
· Visningar
1 653
Senast: Alina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka