Täcke på stoet?

Sv: Täcke på stoet?

Men varför klippa stoet ? Nu ?

Själv är jag superglad när de sätter vinterpäls så man SLIPPER täcka pga kyla.

Fast vissa hästar blir ju extremt svettiga av sin vinterpäls och då går det inte så bra att låta dem ha den kvar. Det funkar väl om hästen inte rids alls, men som sagt så är det ju olika vad man har sina hästar till.

Jag har dragit mig in i det längsta för att slippa täcka mitt sto men eftersom hon har svårt att hålla hull i vanliga fall, och ännu svårare när hon har föl vid sidan så har jag nu satt täcke på henne. Hon rids inte och är 21 år gammal så hon får gärna sätta vinterpäls också :)
Har tagit bort benremmar och svansrem för att minimera risken för att bebis fastnar. Hon klättrar inte på mamma dock, har ju 3 andra fölkompisar i samma ålder som hon kan busa med.

Fast vissa hästar blir ju extremt svettiga av sin vinterpäls och då går det inte så bra att låta dem ha den kvar. Det funkar väl om hästen inte rids alls, men som sagt så är det ju olika vad man har sina hästar till.
Man kan faktiskt välja att vänta med att rida tills fölet är avvant, man måste inte rida medan stoet är mamma. Varför inte låta henne vara mammaledig och slippa risken att fölet gör sig illa?

Frågar man folk som har fler uppfödningar än nån enstaka ibland finns det bara ett svar.
INTE täcke på fölston. Det svaret är inte för att erfanra uppfödare är lata eller inte bryr sig om sina ston, utan att man helt enkelt inte vill ha skadade hästar. Speciellt inte av en så onödig anledning som att ha täcke på fölston.

Håller med.
Fölungar kan trä in fötterna t.ex där täcket sitter vid stoets hals..
För att inte tala om alla snören och gjordar..

Inga täcken här så länge det finns föl vid sidan.

AM

Vill bara inflika att det nödvändigtvis inte behöver vara ärftligt med ryggbekymmer!! Mitt sto med föl vid sidan är täckad pga ryggproblem som uppkommit pga uppfödarens slarv med avmaskning som gjort att stoet fått stor åverkan på blodcirkulationen i ryggen och därmed är känslig för kyla och regn. Det här hade med all sannolikhet (enl vet) inte förekommit om hon varit ordentligt avmaskad under sina första 6 år innan hon kom i min ägo.

Precis. Det är därför jag tycker man får välja.
Tar man föl på sin ridhäst får man räkna med att förlora ett års ridning.
Vill man absolut fortsätta tävla hela tiden får man köpa sig ett föl.

Har man ett sto som är så känslig i ryggen att hon inte kan gå utan täcke tills fölet är avvant så ska man nog inte ta föl på henne, och låta såna defekter gå i arv.

:bow::bow:
Mkt bra inlägg!

Själv täckar jag inte stona då vi har haft föl. Dom får semester eller iaf ta det lugnt till fölet är avvant. Vi har ridhästar.

Sen kan jag inte sluta förvånas över hur många hästar som verkar ha känsliga ryggar.
Jag använder täcke mest av bekvämlighet samt om hästarna behöver klippas, men jag har aldrig haft en häst som frusit.

Jag ryser när jag ser bilder på de som har börjat täcka sina ston redan och ännu mer ryser jag när jag ser alla fjompiga föltäcken folk smäller på sina små djur. Mina går fortfarande ute dygnet runt och rids! Blir de svettiga så står de inne ett tag och tuggar hö medan de torkar, med en yllefilt på ryggen. De som ska ridas i vinter rakar jag vid uppstallning, de andra får ha sin vinterpäls kvar.

Än är det varmt nattetid och betet växer i hagarna, hur kan man då motivera att man ska täcka sina stora o små?

Jag ryser när jag ser bilder på de som har börjat täcka sina ston redan och ännu mer ryser jag när jag ser alla fjompiga föltäcken folk smäller på sina små djur. Mina går fortfarande ute dygnet runt och rids! Blir de svettiga så står de inne ett tag och tuggar hö medan de torkar, med en yllefilt på ryggen. De som ska ridas i vinter rakar jag vid uppstallning, de andra får ha sin vinterpäls kvar.

Än är det varmt nattetid och betet växer i hagarna, hur kan man då motivera att man ska täcka sina stora o små?

Så sant som det är sagt!!
Det är inte kinesiska nakenhundar vi håller på med.
Det är ljuset som påverkar pälssättningen på hösten och värmen som gör att hästarna fäller på våren.

Håller förvisso med om att täcken är onödigt, men inte sjutton är det varmt nattetid, inte! ;) Här är det tjockt lager frost på bilrutorna varje morgon. (Utanför Gävle, söder om Dalälven.)

Håller förvisso med om att täcken är onödigt, men inte sjutton är det varmt nattetid, inte! ;) Här är det tjockt lager frost på bilrutorna varje morgon. (Utanför Gävle, söder om Dalälven.)

Hos oss är det 7+ nattetid.
har man ett sto som inte fixar lite frost, ja då får man väl stalla upp nattetid. Ett annat alternativ är att ge hästarna ordentligt med mat så de kan äta sig varma, inga vuxna friska hästar mår dåligt av lite frost på backen.

Instämmer. Men tror nog att många inte vill stalla in ännu för att det är mer jobb och mer kostnader i och med strö och grovfoder, och så detta att hästen ska ridas flera gånger i veckan så att hon svettas och måste klippas... :confused:

Här är det nog bara strax under nollan på nätterna, och all fukt gör att daggen fryser. Men även om någon enstaka minusgrad inte är skadligt så kännetecknar jag det inte som varmt i alla fall. ;)

Ser att detta är en gammal tråd men hoppas att någon läser ändå...
Har också funderat på det där med täcke på stoet. Har ganska tråkig vinterhage med bara lite skydd för blåsten. Vet att mitt sto brukar frysa när det regnar, blåser och en temp runt nollan vilket det är här i söder ganska ofta vinterhalvåret. Eftersom hon går utan täcke så skaffar hon sig en rejäl päls men fryser ändå när hon blir blöt. De har även fri tillgång på grovfoder. Har läst alla kommentarer om täckets vara eller inte vara på stoet och tycker ju det är bäst om man kan vara utan, men någon skrev att de sätter dit gummisnoddar på spännena under magen så de kan gå av. Är det något som man kan göra även på spännena vid bogen? Någon som testat? Tänkte i så fall rejäla gummiband eftersom täcket spänner när hästen rör sig men ändå så att de kan gå av om fölet skulle komma mellan med ett ben. Kanske bara en dum tanke.... Vill ju inte heller ha sto och föl inne flera dagar i sträck bara för att det regnar. Hur hade ni gjort?

Har man ett sto som är så känslig i ryggen att hon inte kan gå utan täcke tills fölet är avvant så ska man nog inte ta föl på henne, och låta såna defekter gå i arv.

Mitt sto skulle ALDRIG få gå en vinter utan täcke ! Oavsett föl eller inte.
Har själv fött upp 2 än så länge med det 3e på väg och hennes välbefinnande OCH fölens har inte gjort nån skillnad alls med täcke...
Förstår inte varför det ska va fel med täcke på fölmärrar...

Jag har täcke på som vanligt, inga speciallösningar. Mina föl är vana vid att mammorna har täcken så det har inte varit något bekymmer. Skulle inte kunna ha hästarna utan täcke när det är kallt och regnigt.

Mitt sto stod o hackade tänder när det varit så kallt och regnat i princip hela tiden, hon har inget föl vid sidan, men är dräktig och ska föla i slutet av mars, så jag undrar väl mest hur jag ska göra när fölet ska komma?? Bor 3km från stallet, så jag kan inte vaka över henne hela tiden...:cry:
Nån som har förslag?

Ha täcke på henne nu du, när det blir föl så är de ju ändå bara ute korta stunder i början och då kan mamma häst gå ute utan täcke. Sedan blir det snabbt vår :)

Liknande trådar

Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
942
Senast: Sonic76
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 922
Senast: skuggi
·
Utrustning Hej! Får om allt går som det ska hem ett engelskt fullblod eventuellt redan till nästa helg, hon ska bara gå igenom bes. Hon står för...
Svar
3
· Visningar
1 326
Senast: clovergirl
·
Avel Hej! Jag planerar att betäcka ett hispanoarab-sto med en PRE hingst. Detta är min och stoets allra första gång och jag skulle gärna...
Svar
2
· Visningar
1 653
Senast: Alina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka