Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Precis!Men varför klippa stoet ? Nu ?
Själv är jag superglad när de sätter vinterpäls så man SLIPPER täcka pga kyla.
Man kan faktiskt välja att vänta med att rida tills fölet är avvant, man måste inte rida medan stoet är mamma. Varför inte låta henne vara mammaledig och slippa risken att fölet gör sig illa?Fast vissa hästar blir ju extremt svettiga av sin vinterpäls och då går det inte så bra att låta dem ha den kvar. Det funkar väl om hästen inte rids alls, men som sagt så är det ju olika vad man har sina hästar till.
Frågar man folk som har fler uppfödningar än nån enstaka ibland finns det bara ett svar.
INTE täcke på fölston. Det svaret är inte för att erfanra uppfödare är lata eller inte bryr sig om sina ston, utan att man helt enkelt inte vill ha skadade hästar. Speciellt inte av en så onödig anledning som att ha täcke på fölston.
Men varför klippa stoet ? Nu ?
Själv är jag superglad när de sätter vinterpäls så man SLIPPER täcka pga kyla.
Precis. Det är därför jag tycker man får välja.
Tar man föl på sin ridhäst får man räkna med att förlora ett års ridning.
Vill man absolut fortsätta tävla hela tiden får man köpa sig ett föl.
Har man ett sto som är så känslig i ryggen att hon inte kan gå utan täcke tills fölet är avvant så ska man nog inte ta föl på henne, och låta såna defekter gå i arv.
Jag ryser när jag ser bilder på de som har börjat täcka sina ston redan och ännu mer ryser jag när jag ser alla fjompiga föltäcken folk smäller på sina små djur. Mina går fortfarande ute dygnet runt och rids! Blir de svettiga så står de inne ett tag och tuggar hö medan de torkar, med en yllefilt på ryggen. De som ska ridas i vinter rakar jag vid uppstallning, de andra får ha sin vinterpäls kvar.
Än är det varmt nattetid och betet växer i hagarna, hur kan man då motivera att man ska täcka sina stora o små?
Håller förvisso med om att täcken är onödigt, men inte sjutton är det varmt nattetid, inte! Här är det tjockt lager frost på bilrutorna varje morgon. (Utanför Gävle, söder om Dalälven.)
Har man ett sto som är så känslig i ryggen att hon inte kan gå utan täcke tills fölet är avvant så ska man nog inte ta föl på henne, och låta såna defekter gå i arv.