Täcke på stoet?

jo7

Trådstartare
Finns redan en tråd om huruvida föl bör ha täcken på sig eller inte men min fundering gäller ist mitt sto. Skulle egentligen vilja täcka henne nu snart av flera anledningar MEN drar mig lite då jag är rädd att fölet (ca 4,5 mån idag) kommer bita sönder det (biter o drar i allt han hittar) samt att det kanske blir svårare för honom att dia? Hur gör ni andra? Låter ni dem vara "vildhästar" fullt ut när de går med föl o klara sig på sin egen vinterpäls eller kör ni på med täcken som vanligt? Att jag vill täcka henne är för att jag prioriterar att ha dem ute så mkt som möjligt, de går fortf ute dygnet runt. Jag har desutom haft problem med hullet på stoet sista månaderna o vill inte att hon lägger en massa onödig energi på att hålla värmen. Vill helst inte heller att hon sätter för mkt päls då hon lätt blir en lurvig björn som sen svettas mängder vid ridning..:) Så, hur gör ni? Erfarenheter?

Tack på förhand!

Sv: Täcke på stoet?

Jag klippte och täckade mitt sto när hon gick med föl, inga problem. Jag red och tränade henne, energin skulle räcka till det och dia ett föl, vilket den gjorde:)

Mina ston går absolut utan täcke när de har föl vid sidan.
Det är alldeles för stor risk att ett föl som klättrar på stoet - som föl gör - fastnar i gjordar, svansrem och eventuella bensnören och gör sig illa.

Vill helst inte heller att hon sätter för mkt päls då hon lätt blir en lurvig björn som sen svettas mängder vid ridning..
Rider du stoet NU?
Är det inte bättre att hon i så fall får spara DEN energin till att hålla värmen och hullet i stället för att lägga på täcke?
Sen kan du alltid klippa stoet och lägga på ett täcke när fölet väl är avvant, om du vill rida då.

Mina ston går absolut utan täcke när de har föl vid sidan.
Det är alldeles för stor risk att ett föl som klättrar på stoet - som föl gör - fastnar i gjordar, svansrem och eventuella bensnören och gör sig illa.

Rider du stoet NU?
Är det inte bättre att hon i så fall får spara DEN energin till att hålla värmen och hullet i stället för att lägga på täcke?
Sen kan du alltid klippa stoet och lägga på ett täcke när fölet väl är avvant, om du vill rida då.

jag täckar mina ston om det behövs men använder inga bensnören eller svanssnören just för att eliminera riskerna årets föl är en vildbasse och han har då inte lyckats även om han lyckas med mycket annat så...*s*

vänjer man dom från de dom är små så är det nog inte någon större fara har aldrig haft problem som sagt var

Jag täckar stona precis som vanligt.

Hingstungen har varit lite plockig med sin mammas täcke men det har fungerat bra, vi har stoppat in alla spännen så han inte ska kunna dra upp dem och det täcket som hon har nu är mycket svåröppnat i bogen. Dia är inga problem och de klättrar inte på sina mammor.

Frågar man folk som har fler uppfödningar än nån enstaka ibland finns det bara ett svar.
INTE täcke på fölston. Det svaret är inte för att erfanra uppfödare är lata eller inte bryr sig om sina ston, utan att man helt enkelt inte vill ha skadade hästar. Speciellt inte av en så onödig anledning som att ha täcke på fölston.

Vi har nu haft täcke på stoet ute i hagen de dagarna då det har varit dåligt väder. I början undrade fölis vad det var som mamma hade på ryggen, men efterhand accepterade hon det. Hon diar även som vanligt, inga problem. Jag ser inga problem med att ha täcke på mitt sto, har tagit bort bensnörerna och spänt in alla remmarna. Inga problem,

*kl*

Jag tror det som skiljer i åsikter beror även mycket på om man har en ridhäst som man tar ett föl på eller om man har avelsston på heltid.

Mina hästar är ridhästar som jag tagit föl på. Den yngsta ska igång och träna/tävla så snart som möjligt och ska även helklippas snart. Att ha henne gå utan täcke funkar inte då hon dessutom är fruktansvärt känslig i ryggen för regn.

Frågar man folk som har fler uppfödningar än nån enstaka ibland finns det bara ett svar.
INTE täcke på fölston. Det svaret är inte för att erfanra uppfödare är lata eller inte bryr sig om sina ston, utan att man helt enkelt inte vill ha skadade hästar. Speciellt inte av en så onödig anledning som att ha täcke på fölston.

Håller med dig till fullo, men orkar inte diskutera det fler gånger.
Jag skulle aldrig drömma om att utsätta mina föl för risken att fastna i ett täcke och har heller aldrig funnit det nödvändigt att täcka ngt sto som går med föl oavsett om hon ska ridas såsmåningom. Var sak har sin tid.. avel är en sak och ridning en annan men alla gör som de vill...:crazy:

Jag skulle aldrig drömma om att utsätta mina föl för risken att fastna i ett täcke och har heller aldrig funnit det nödvändigt att täcka ngt sto som går med föl oavsett om hon ska ridas såsmåningom. Var sak har sin tid.. avel är en sak och ridning en annan men alla gör som de vill...:crazy:

Och jag håller också med!

vi hade täcken på våran av olika anledningar.. men vi använde täcke som ej har mag jordar utan en vanlig täces jord runt i stället samt inga ben snören utan bara ett bal band bakom rumpan. sen sånna spännen som ej går upp så lätt framtill å det funkade super på våran. visserligen så bet han inte en massa i täcket men du kan ju bara prova om du nu vill täcka henne. Våran kille hade inga problem att dia även fast stoet hade täcke visst färsta gången var han lite fundersam men diade efter 5 min. men de bästa e å låta bli men måste man så måste man anser jag

Senast ändrad:

Jag har täcke på mitt sto! Hon har känslig rygg och bör inte bli kall om den.

Men jag ser inte att det är några problem fölungen rör aldrig mammans täcke. Han har inga problem att hitta matbaren, det är bara att köra in huvudet under täcket.

Däremot så går hans syster och en valack i samma hage dessa tränas/tävlas och har täcken, deras täcken står han gärna och drar i. (klättrar ej på någon av hästaran det tillåter de inte)

Och jag håller också med.

Visserligen har mitt sto bara haft ett föl dessutom med min granne som uppfödare, men vi har exakt samma åsikt. Inga täcken på stona. De går på lösdrift och de sätter den päls som de behöver (min var som en mindre nallebjörn).

Nu är vi också av filosofin avelsto är ett avelsto, skall de ridas så kan man vänta med det tills fölen är avvanda.

jag tycker att det vkerkar vara en viss skillnad på de som är mera "proffessionella" uppfödare och de som tar enstaka föl på sina ston.

Här är en till som håller med.
Inga täcken på märrarna.
Huruvida man väljer att motionera stoet eller ej, det finns säkert lägen där det fungerar bra. Ett sådant läge är det å andra sidan definitivt inte, då märren har problem med att hålla hull!

*kl*

Jag tror det som skiljer i åsikter beror även mycket på om man har en ridhäst som man tar ett föl på eller om man har avelsston på heltid.

Mina hästar är ridhästar som jag tagit föl på. Den yngsta ska igång och träna/tävla så snart som möjligt och ska även helklippas snart. Att ha henne gå utan täcke funkar inte då hon dessutom är fruktansvärt känslig i ryggen för regn.

Precis. Det är därför jag tycker man får välja.
Tar man föl på sin ridhäst får man räkna med att förlora ett års ridning.
Vill man absolut fortsätta tävla hela tiden får man köpa sig ett föl.

Har man ett sto som är så känslig i ryggen att hon inte kan gå utan täcke tills fölet är avvant så ska man nog inte ta föl på henne, och låta såna defekter gå i arv.

Hur gör ni andra? Låter ni dem vara "vildhästar" fullt ut när de går med föl o klara sig på sin egen vinterpäls eller kör ni på med täcken som vanligt?
Tack på förhand!

Mitt fullblod kommer att gå otäckad sålänge hon går med sitt föl. Jag vågar inte riskera alls att min hingstunge fastnar! Jag började "vänja av" henne från täcken hösten/vintern innan hon fölade (han är född i mars), och hon har faktiskt aldrig varit så fin i sin päls som hon var då! Hon sätter iofs ingen björnpäls, men det gick ingen som helst nöd på henne.
Nu går hon på lösdrift med sin lillgrabb och kommer att göra det fram till avvänjningen i vinter (när den blir vet jag inte exakt, beror på när han och andra hingstungen börjar få "fula" tankar:D, eller när dom är trötta på varann). Hon är svårfödd och jag får mula i henne massor av mat för att hålla hullet. Vill inte tänka på hur hon skulle kunna se om jag dessutom började rida henne skapligt! Jag ser det som självklart att skippa ridningen sålänge dom går ihop, hon är mammaledig på heltid även fast hon i normala fall är ridhäst.
Vill jag rida så får jag väl låna någon av stallets andra hästar som inte har barn;)

Har man ett val hade jag absolut önskat att stoet fick gå otäckad.
Nu har jag inte det valet då jag inte äger stoet eller valacken de går med men då har jag bett att de avstår från bensnören och svansrem (har til och med köpt tunna gummiband jag bundit ihop till ett snöre som de kan använda om de absolut måste ha svansrem, den frister ju vid belastning).

Jag har tagit föl på min ridhäst. Hon gick utan täcke vintern som var och ska gå utan denna vinter med. Hon ska ridas igång så småningom och behöver jag då klippa så kommer jag bara klippa halva halsen och en bit på bogen. Fult men funktionellt och hon behöver inte ha täcke då. Inga grimmor, täcken eller dyl på hästarna i hagen där föl och sto går!

Jag håller med dig och CK till 100%, tröttsam diskusion!

Mitt sto som har en snart 6 månader gammal hingstunge är helklippt sen förra veckan och har täcke på sig, hon har haft täcke när det behövts även innan hon klipptes. tar inte bort något från täckena, varken ben eller mag gjordar. Hingstungen varken klättrar eller biter och han diar som vanligt.

//Diana

Liknande trådar

Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
942
Senast: Sonic76
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 922
Senast: skuggi
·
Utrustning Hej! Får om allt går som det ska hem ett engelskt fullblod eventuellt redan till nästa helg, hon ska bara gå igenom bes. Hon står för...
Svar
3
· Visningar
1 326
Senast: clovergirl
·
Avel Hej! Jag planerar att betäcka ett hispanoarab-sto med en PRE hingst. Detta är min och stoets allra första gång och jag skulle gärna...
Svar
2
· Visningar
1 653
Senast: Alina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka