Täcke på sommaren?

Tussinussen

Trådstartare
Hur täcker ni på sommaren?

I morse när jag kom till stallet kl 6 hade det småduggat lite och var typ 8 grader, det var mulet och jag förstod att det skulle vara en någorlunda blött dag men tänkte vaddå, det är plusgrader redan och det blir säkert ingen speciellt kall dag, och man ska inte dalta mm mm (ni ser vad jag tar till mig här på Buke :rofl:). Så jag struntade i täcke.

Nu är det 11 grader men regnar ordentligt ute och jag sitter och har dåligt samvete.

Ingen av dom är klippt. Dom har en bit skog att gå in i om dom tycker det är eländigt.

Hur skulle ni gjort? Täckt eller inte?

Sv: Täcke på sommaren?

Inte täcke...

Enligt mig så tror jag hästar kan tycka det är skönt att få lite regn på sig - det är ju naturligt?
Sålänge det inte är minus grader och bitande vind och regn!

:)

Det är väl lite olika från häst till häst. Vi har två ponnyer, dponnyn ca 10 år är en riktig fryslort medans bponnyn 18 år (som dock har lite extra fett ...) inte fryser. Vet jag att det ska regna ihållande sätter jag på dem täcken och gärna med lite foder i, ialla fall nu när det är ca 10 grader. Idag hade jag missat täcken och kom hem efter att ha handlat och då var det bara att ta in dponnyn och sätta på jättetjock stalltäcke och ge mycket hö, han skakade hela han. Den andra fick dock vara ute då jag tycker att hästar är hästar och ska vara ute så mycket som möjligt! Hon ville inte heller gå in.

Mitt fulblod som är känslig över ryggen går med 100gr täcke när det regnar ihållande upp till +15 gradaer, annars ett vanligt regntäcke. Hela sommaren går han med ett tunt täcke.

Mitt tjocka halvblod får däremot klara sig utan täcke såvida det inte öser ner, men hon rids inte heller.

som sagt, det är upp till var och ens häst. jag kollar mina extra nog när det regnar. han har haft regntäcke 1 gång sen slutet av Mars. är det ihållande regn så flyttas de te mindre hage med sin ligghall.
om hästarna inte är lättfrusna eller e känsliga för insekter och sol så ska täcke inte behövas på sommaren.

Inget täcke. Hästen klarar temperaturväxlingarna bäst utan. Täcket hindrar pälsen från att fungera som den ska.

Tyvärr behöver min kuse exemtäcke tills vidare. Jag använder tunna exemtäcken som är lätta och släpper igenom mycket luft/fukt.

täcke utan att fundera!

vi har täcke på alla våra vi regn eller blåst, eller om de är under 10 grader vi halv åtta

lite bortsämda våra kusar :D

täcke utan att fundera!

vi har täcke på alla våra vi regn eller blåst, eller om de är under 10 grader vi halv åtta

lite bortsämda våra kusar :D

Fattar inte varför man ska ha täcke på sommaren, "bortskämda" :crazy: det beror nog mer på okunskap hos hästägarna.....

Dagar som idag är URSVÅRA. Imorse 6 grader och mulet, kändes som regnvarning. De vuxna gick ut med ofodrat regntäcke. Klockan 10 började det regna, klockan 11 ösregnade, och kl 14 så skakade samtliga hästar, både otäckade åringen och de täckade vuxna. Det där ösregnet plus den vind som var gav rätt rejäl kyleffekt.

Klockan 16 så var det +16 grader, väldigt 'ljumt och klibbigt' i luften och för varmt för täcke egentligen.

I sådana lägen försöker jag lägga på tunna sommarregntäcken som andas. De är tillräckligt för att hjälpa mot regn, men blir inte för varma om det blir solgass.

Och normalt, om man inte har en väldigt frusen häst eller så, så är ju sommarregn ingen fara, annat än om det verkligen spöregnar länge, eller är regn och blåst och inte så varmt.

Så tycker inte du ska ha dåligt samvete, och fortsätta ha otäckat. Mina vuxna blir gärna spända över ryggen om de blir våt/kall, därför jag brukar gardera lite med sommarregntäcken. Men det här är första gången den här våren de frusit vid regn, inte ens FRUSNA valacken har bekymrats innan. Och dagens frysande hade varit otroligt svårt att täcka bort oavsett.

Tillägg - det här med täcke hindrar pälsen från att fungera somd en ska. Det är inte så aktuellt just nu, några mm hyperkort sommarpäls gör nämligen inte mycket mer än bara är..

Vi har våra otäckde för det är så pass varmt i luften. Skulle det vara ihållande regn och under fem sex grader hela dan skulle de nog få ha täcke . Nu är det ju uppehåll emellan så de torkar upp.
Dessutom går det en åring som hålle rigång gänget så de springer en del
Dessutom tänker jag så här.. de ska snart ut på bete o d å måste de vänja sig. SKulle det regna ihållande i flera dar tar vi in dem o torkar upp.

Jag hade problem imorse också :crazy: . Släppte ut hästarna vid 7.30, då var det molnigt men såg inte direkt ut att bli regn och det var 10 grader varmt = inga täcken på (utom en men han är nyklippt/gammal och har därför alltid täcke om det inte är typ 20+ och sol).
När jag kom till skolan vid 10.15 vräkte det ner *suck*. Det klarnade ju upp som tur var så jag tror de överlevde, värre om det hade fortsatt att regna hela dagen. Min pålle var jag inte särskilt orolig för, han går otäckad så fort det är plusgrader (om det inte vräker ner hela dagar/blåser storm då) och är inte frusen av sig, var mer orolig för vad de andra i stallet skulle säga när deras älsklingar blev blöta :p .

Jag kommer ta på min häst täcke om det regnar, så länge det inte är redigt varmt ute, eftersom hon har så känslig rygg.
Ett väldigt tunt regntäcke då.

Fjordingen får gå in och ta täcke på sig om hon börjar frysa (gamling) för det är så olika från gång till gång. Plus att hon fortfarande har halva vinterpälsen kvar.

Annars ser jag ingen anledning till att ha dem täckade.
Tänk så mysigt det är att rulla sig i värsta leran när man är jätteblöt.. :angel: :p

Våra går med tunna regntäcken nu med isydda backon track ryggstycken.
På sommaren brukar de i regel aldrig ha täcken, men det beror ju verkligen på vad det är för typ av häst man har. Nordsvensken jag hade innan hade jag inte ens ett regntäcke till.
På sommaren är det möjligt att jag täckar om det blir extremt myggigt då det inte finns någon ligghall i den sommarhagen, de ev ska gå i.

Tack allihopa för svar....dom såg ju okej ut när jag kom i kväll så det verkar ha gått bra. :)

Men vad menar ni som skriver "känslig rygg"? Hur ser man det?
Häromdagen var dom lite blöta och leriga när jag tog in dom, och jag tog en gummisvettskrapa och gick in i boxarna och skrapade av. Ponnyn gick hur bra som helst, han bara stod och åt. Araben blev jätteorolig och ville inte stå still, och ryckte till tydligt över ryggen när jag skrapade. Jag har inte upplevt honom tidigare som speciellt "kittlig" när jag borstar men nu var han rejält obekväm och sen när jag tog fingrarna och tryckte lite mot ryggen vid sidorna om ryggraden så sänkte han ner ryggen så man såg det tydligt, och spände rumpan liksom.

Är detta en häst med känslig rygg?
Han är 17 år om det hör till saken.

Antagligen, eller så var det något annat med den.

Min häst kan man knappt röra ryggen på när hon har ont. Den sjunker ner tydligt (men inte mycket) om man klämmer/trycker lite löst, sen går det inte att rida henne på några dagar (Brukar gå över efter ca 2-3 dagar)

Med känslig rygg menar jag ngefaär det du beskriver! När min har fått stå ute i regn står han och spänner sig något kopiöst. När spänningarna sen släpper blir han jätteöm. Tycker att det är onödigt att han ska behöva stå och spänna sig när det är så enkelt avhjälpt med täcke på!

Till dig som tycker att vi hästägare som "täckar i tid och otid" är dåliga hästägare, så finns det troligen skräckexempel på båda håll...

Min häst går med ofodrat regntäcke när det är mulet, kallt i luften och risk för regn/ regnar.
Blir det jättevarmt kan oftast någon åka och plocka av täcket.

"sommaren" kan vara allt från 5-10 grader och hällregn till 25 grader och sol...
Har man en häst med lite päls och/eller är klippt är det knappast snällt mot den att stå ute i det förstnämda vädret.
Sålänge hästarna inte blir varma under mår de knappast dåligt av att täckas vid dåligt väder!

Inte täcke. Det är bara onödigt när det är så här varmt. Min har gått på bete i tre veckor nu utan täcke.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 713
Senast: MJLee
·
Utrustning Halloj! :D Blev lite inspirerad över alla täckestrådar, som främst rör vilka täcken man har ute respektive inne. Kom då helt enkelt på...
Svar
11
· Visningar
1 996
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 291
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Hej! Jag har en islandshäst på 11 år och förra sommaren så upptäckte vi att han har fått sommarexem. Vi började behandla så gott vi...
2
Svar
23
· Visningar
4 538
Senast: linda93
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V