Täcke på sommaren?

Sv: Täcke på sommaren?

Sålänge hästarna inte blir varma under mår de knappast dåligt av att täckas vid dåligt väder!

Nä precis! Eftersom jag har hästarna hemma o är mammaledig kan jag plocka av och på flera ggr/dag vid behov. Mitt sto har tunnt regntäcke+BoT ryggvärmare på sig när det är lite kyligt/regnar/stormar för att hålla hennes rygg torr och varm, efter att hon sträckte sig för några veckor sedan. Även annars täckar jag vid behov.

Här åker täcke på vid regn och under 10 grader. Min häst är en riktig fryslort och står bara och skakar om han inte har täcke. Förra hästen jag hade lade jag bara på täcke om det var kallare än -30, annars blev han bara svettig istället. Så, det beror på hästen. Han har dock blivit bättre, tidigare blev han tvungen att ha täcke om det var kallare än 5 grader, oavsett om det var sol eller inte. Annars fick han ont i ryggen...

PS. Blir lite avundsjuk när jag läser om att en del har släppt hästarna på bete, här snöade det i lördags DS.

Jag tycker att det är okey att vissa vill att jag lägger på täcke på morgonen. Men, jag tycker inte att skälet ska vara att man inte vill ha en smutsig häst. Hästarna behöver solens b-vitaminer oxå. Det krångliga för mig är att jag går efter morgonens väder (har inackorderingar) så vädret kan ju ändras under dagen. Brukar kika på smhis sida på morgonen för att ha någorlunda koll. Själv har jag inte täcke på min häst, men det handlar ju även om hur hagarna ser ut. I en del hagar finns chans att komma undan en skur, men i en del andra inte. I min hästs hage finns det ett regnskydd i form av ett stort skjul som dom kan gå in i. Men, i ärlighetens namn, så brukar dom inte alltid ställa sig där. Täcke på av rätt anledning tycker jag. För hästens skulll alltså, inte för ägarens skull pga att man inte *orkar* borsta sen. Vet inte om jag skulle tänka annorlunda om jag hade en skimmel....:rofl:

Mina går med ofodrade regntäcken ifall det regnar. Annars går de alltid nakna på sommaren.

Men att ha täcke på för smutsighetens skulle behöver faktiskt inte bero på att man inte *orkar* borsta hästen.
Det har jag själv fått erfara.. :p

Min häst är en redig skitgris, och under vissa perioder så rullar hon sig så mycket att inte smutsen går att få bort (dum lera!). Antingen måste man stå och gno på samma ställe i flera minuter, eller så måste man tvätta. Huvudet går öht inte att få rent utan vatten, inte heller benen som är extra lerinpackade.
Är det då lite småregnigt ute så man inte kan stå ute och borsta, så blir det ju heller inte bra för varken hästen eller mig iom att det blir så väldigt dammigt i stallet. Det brukar lägga sig nån cm lager grus/damm på backen :crazy:

Men jag tycker dock inte att man ska ha hästen täckad bara för att den har några småfläckar på sig.

När det är sommar så har inte våra hästar något täcke vid regn, men sommaren infinner sig ju lite olika i vårt avlånga land. Så en bra bit in i maj så kan vi ha duktigt svalt när det regnar (även snöblandat) och kanske åxå blåser. Så då får dom regntäcke på sig. När luften blir mer "sommrig" så är det täckeslöst vid regn och på betet har dom en lada att gå in i om dom tröttnar på regnandet eller solen för den delen. :)

Kicki :)

Som Peter Eriksson säger, Alltid täcke 15 grader eller lägre. Klemig eller inte.. Jag är rädd om min hästs rygg och muskler!
Jag håller på det. Ett fleecefodrat regntäcke vid regn och flugtäcke när ohyrorna är som värst. Om vädret är riktigt varmt så blir det naket! :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 713
Senast: MJLee
·
Utrustning Halloj! :D Blev lite inspirerad över alla täckestrådar, som främst rör vilka täcken man har ute respektive inne. Kom då helt enkelt på...
Svar
11
· Visningar
1 996
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 291
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Hej! Jag har en islandshäst på 11 år och förra sommaren så upptäckte vi att han har fått sommarexem. Vi började behandla så gott vi...
2
Svar
23
· Visningar
4 538
Senast: linda93
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V