Täcke på natten?

HafiMinella

Trådstartare
Nu är det maj, mitt Haflingersto går ute dygnet runt (har ligghall), hon har släppt vinterpälsen och har satt fin sommarpäls.

Jag åker fortfarande och sätter på ett 200-gramstäcke med hals på kvällen när solen går ner för jag inbillar mig att det är för kallt för henne att gå utan helt på natten, som ju fortfarande går ner emot 3-5 grader.

Eller räcker det med ett regntäcke, eller inget täcke alls...? Eller ska jag fortsätta med 200-gramstäcket ett tag till? Svårt tycker jag!

Hur gör ni andra???

Sv: Täcke på natten?

200 gram är ju vintertäcke, det hade jag skippat för längesedan. :D

Hästen klarar sig utan täcke jag lovar!
De funkar inte alls som oss, det behöver oftast bli ganska många minusgrader innan en frisk häst med tillgång till mat faktiskt fryser.

Den har ju ligghall, och kanske även fri tillgång till mat?

Min pålle har problem med att han får spända muskler om han råkar bli lite kall. Framförallt ryggen men även bogen och bakdelen.
Han har ofodrat regntäcke på nätterna nu, får på sig ett fleecefodrat om det regnar mycket.
Har inte haft vintertäcke på ca 1,5 månad nu. :)

Min hästis går ute i femton minus utan täcke.. Och nu framåt våren när vinterpälsen släppt har han gått utan sålänge det inte är mycket regn. Han är tunnpälsad och rätt frusen av sig. Vi har ungefär mellan -2 och +10 grader nu.

Jag har inga täcken på mina hästar sedan en knapp månad tillbaka. Har halvblod på lösdrift och fri tillgång, den äldsta är 23 år.

Kan du inte strunta i täcket en kväll, och åka dit tidigt på morgonen och se om hon huttrar?

Jag vet att min häst skulle frysa om hon gick ute på natten nu, men hon är frusen av sig + har inte fri tillgång till mat. Men alla hästar är ju olika.

Är hästen oklippt har tillgång till ligghall så finns ingen som helst anledning att ha täcke överhuvudtaget oavsett årstid om hästen är torr.
Om det regnar och blåser så kan man lägga på ett täcke.
Om du är osäker på om din häst klarar sig utan täcke så kontakta vetrinär. Det behövs inte täcke på en frisk oklippt häst om det inte regnar eller den är riden .

Lås in 200gramstäcket för säsongen! Ett sådant med hals är absolut för varmt nu. Inte ens den värsta fryslort kan behöva det. Däremot kan vissa - väldigt få ska tilläggas - fryslortar behöva aningens hjälp nattetid, men då brukar ett regntäcke - UTAN HALS - vara fullt nog. Med största sannolikhet klarar sig din häst helt otäckad.

Det räcker nog med ett tunnare täcke utan hals.

Kl
Jag blir trött på folk som inte gör skillnad på när hästen har skaffat sommarskrud o sen inte tar ovanligt låga temperaturer för årstiden i beaktning.

visst "klarar" de sig utan täcke o gamla hästar har knappt fällt färdigt ännu- av en anledning.
Är hästarna vana med varma täcken ska man inte bara ta bort- oavsett, utan trappa ner.

Är det ston som gärna är mulligare läs underhudsfett eller feta val. så gör det iofs mest nytta i förbrukning.

Fast en frisk, normalhullad häst som dessutom har ligghall - den fryser inte i 3 - 5 plusgrader nattetid. Oavsett. Sen finns det ett fåtal extrema fryslortar och/eller "rygghästar" som kan behöva täcke även i den temperaturen, allrahelst om det regnar. Men ingen häst behöver 200 gr halstäcke i 3 - 5 majplusgrader. Det har heller inte framkommit något om att TS häst är en fryslort?

Fast en frisk, normalhullad häst som dessutom har ligghall - den fryser inte i 3 - 5 plusgrader nattetid. Oavsett. Sen finns det ett fåtal extrema fryslortar och/eller "rygghästar" som kan behöva täcke även i den temperaturen, allrahelst om det regnar. Men ingen häst behöver 200 gr halstäcke i 3 - 5 majplusgrader. Det har heller inte framkommit något om att TS häst är en fryslort?

min häst stod och huttra inne i stallet en tidig morgon i JULI månad förra året! hade några kalla dagar i juli.. fullt frisk och gott hull! inte extrem frusen av sig men lite.
alla hästar är olika. att säga att hästar inte fryser 3-5 plus nattetid är inte sant.
men kan hålla med att 200g med hals är nog lite väl att ta i.
Ts. prova ett tunnare täcke :)

Mina halvblod går nakna dygnet runt nu när det är fint väder, inne på natten dock och fodral täcke vid regn och blåst.

Min fjordvalack som är en fryslort, går ute dygnet runt nu, men jag sätter på honom ett ofodrat regntäcke över natten, de andra hästarna går nakna.

Min "rygghäst" går ute dygnet runt utan täcke sedan i helgen och klarar sig finfint. Han har dock inte släppt all vinterpäls ännu. Så länge det inte blåser och/eller regnar så klarar han sig utan täcke.

Min helrakade häst som har kissing spines har senaste veckorna gått med ofodrat täcke på sig. Nu när det blivit så varmt är han naken. Behövs det åker det ofodrade täcket på igen (vid regn, kyligare väder, blåst osv.).

Jag läste någonstans att en häst gör av med mer energi för att kyla ner sig med ett tunt täcke vid plus 4 grader, än vad hästen gör av med för att hålla värmen vid samma temperatur. Många hästar hade varit tacksamma om deras ägare slutade att förmänskliga sina djur. Missriktad omtanke orsakar mycket obehag hos hästar.

Intressant länk.

Citat:

"Hästägare som Petra Andersson kom i kontakt med ansåg att just deras hästar har andra behov än hästar i allmänhet, trots att behoven gick stick i stäv med vad vetenskapliga studier visat."

http://www.hastsverige.se/sida128.html

Mina går ute dygnet runt och den stora är halvklippt sedan vintern och har gått täckad så hon hade inte mycket till päls att tappa så nu är hon i princip nere i sommarpäls på hela kroppen. Enda nätterna jag har lagt på täcke är när det har gått några grader under nollan då hon är känslig i länden/korset och lätt blir stel om hon blir kall/står och spänner sej. Och då är det bara ett fleecefodrad 100g regntäcke jag slänger på.

Mvh Domino_s

Varför har du haft täcke på den under vintern?

Våra hästar har aldrig täcke på sig. Under vintern står de inne i kallstall (=lika kallt inne som ute) på nätterna. Två av dem går nu ute på nätterna.

Hästar fungerar inte som vi gör. De är inte vana vid att ha kläder på sig och en säng under tak att sova i.

Däremot så kan de frysa om temperaturen sjunker snabbt i samband med kraftig vind och ösregn. Det kan ju bli så ibland under sommarhalvåret. Då brukar vi ta in dem i stallet. Min erfarenhet är att de tycker det är mycket kallare än när det snöar en vinterdag. Då blir de inte lika blöta och de har dessutom vinterpälsen.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 941
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 188
Senast: ako
·
Hästvård Hej, har en gamling på 20 år som går ute 24/7 och han har haft lite problem med att fälla/vikten i vintras. Så nu i vår när han ska...
Svar
15
· Visningar
1 643
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 472
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka