Täcke på lösdrift?

Elisha

Trådstartare
Ska ev. ställa min häst på lösdrift till hösten efter betet. Hon har aldrig stått på lösdrift förut men tror det skulle passa bra då hon har ett stort rörelse och aktiveringsbehov och desutom känsliga luftvägar och kräver väldigt bra luft. Dock så har hon kissinge spines och kräver därför att hon håller ryggen varm för att inte spänna sig. Det är en häst som inte får någon vinterpäls nästan. Så därför undrar jag alltså om man "kan" ha täcken på lösdrifthästar under vintern? Någon som har det? :p

Sv: Täcke på lösdrift?

Det kan man absolut. Tror dock att det är viktigt att byta täcke ofta då de ju har täcke på sig hela dygnet... Så att det blir tryck på olika ställen sas.
Kanske behövs bara täcke när det är skitväder?

Min gammeltant går på lösdrift och jag har haft täcke på henne främst för att hon blir så stel över ryggen. Eller, det är väl enda anledningen. Nu står vi på en mycket större lösdrift så jag får se hur det blir till vintern, nu kan hon ju gå/springa omkring så mycket hon vill i den förra stod hon mest still och hade tråkigt. Hon är islandshäst så hon sätter ganska mycket päls av sig själv, hon är enda hästen som rids av de som går på lösdriften numera (de andra är avelsston/unghästar) och de är inte täckade.
Jag blir glad om hon inte behöver täcke men blir hon stel i ryggen så åker täcket på (inte nåt tjockt vintertäcke alltså), hennes hosta och hennes ben har blivit så mycket bättre sen hon började gå på lösdrift så det är helt klart värt det. :)

Okej!
Ja min ska inte heller ha något vintertäcke direkt utan ett lätt fodrat regntäcke bara för att hålla sig torr och varm. :)

Självklart kan du ha täcke på hästen.
Jag kommer att ha täcke på min kille och även andra hästar på hans lösdrift har täcke. Jag kommer att ha samma täcke på honom som han har haft förra vintern när han inte stod på lösdrift för den enda skillnaden är ju att han själv numera kan bestämma vilken tid han går ut eller in.

Självklart kan du ha täcke på. Jag har ett sto som klipps och hon går täckad stora delar av vintern iaf, och har så gjort de senaste 3 åren utan bekymmer. Har även haft täckade hästar på lösdrift tidigare och det var aldrig något problem, men god passform på täcket är en självklarhet. (men det är det väl annars också?!)

Jag hade täcke på min förra häst när den gick på lösdrift och det fungerade jätte bra. Märkte snabbt vilka täcken som höll bra då det va ett antal hästar som gärna ville äta lite på dem ;)

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 950
Senast: Solis
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 878
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 119

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat