Täcke på eller ej?!

B

**BORTTAGEN**

Hej!
Jag undra hur ni gör när ni har ridit en häst på dagen och den är svettig.
Tänk er att ni rider kl 12, avslutar passet vid 1 typ och sedan vill släppa ut hästen.
Antingen är hästen klippt framme på bringan och framme på halsen,ev under magen eller så är den inte klippt.
Varken några av dessa hästar går ju med täcke på i vanliga fall.
Frågan är hur gör ni då om det är 5-6 plusgrader,mulet,blåser kanske lite?, ösregnar eller snöar?, minusgrader men sol och klart väder?, plusgrader 5-6 och sol?
Väljer ni att sätta på fleecetäcke och regntäcke över, bara fleecetäcke, bara regntäcke, inget täcke alls?!
Om hästen då rullar sig med fleecetäcke på i leran?
Eller väljer ni att låta hästen stå inne hela dagen? Om man nuninte har möjlighet att komma och släppa ut den någon timma efter, vill säga om man inte bor på gården.

Vill gärna ha svar och varför ni gör som ni gör, vilken risk ni tror att det finns om man inte gör som ni och var går gränsen för en svettig häst?!

Lite funderingar kring islandshästen och täcken och täcken dit, alla gör ju så olika, många tycker säkert att deras svar är självklart medans andra inte tycker så..absolut delade meningar om detta i vårt stall, där det finns en och annan som släpper ut en svettig häst i minusgrader,men inte i regn, en annan som aldrig skulle släppa ut en svettig häst utan täcke och yttligare några som låter hästen stå inne tills den har torkat.

Tacksam för bra svar!
Häls. Hrisla

Min häst är inte klippt alls och blir ganska svettig när jag har ridit honom. Jag fodrar honom alltid direkt efter jag har ridit och innan jag ger honom maten så sätter jag på ett fleecetäcke. Täcket får han sen ha på sig hela tiden när han äter. När han är färdig brukar jag låta honom gå i en liten hage som är precis vid stallet. Där rullar han sig aldrig. Under tiden pysslar jag med lite annat, sopar stallgången sköljer tränset, gör rent foderhinken mm. Låter iallafall hästen torka upp ordentligt innan jag släpper ut honom i hagen direkt. Jag borstar honom dock inte, eftersom fukten då kommer ner på djupet och hästen får då svårare att stöta bort den själv. Min häst mår jättebra av det här, hans päls är blank och fin och han är aldrig sjuk. De andra i mitt stall (8 hästar till) gör likadant och deras hästar är heller aldrig sjuka.

Mitt sto är inte klippt någonstans och blir väldigt svettig efter ridpassen.När jag ridit klart får hon stå inne ,en timme kanske, med ett tunt fleecetäcke på som faktiskt suger upp all fukt och transporterar det till utsidan.De är ju helt suveräna!!Sen får hon gå ut som vanligt.

med ett tunt fleecetäcke på som faktiskt suger upp all fukt och transporterar det till utsidan.De är ju helt suveräna!!

Ja, visst är de! Efter två minuter är min hästs täcke fuktigt på utsidan!

Det beror mycket på vädret och hur svettig hästen är. Men ex. som min 5 åringe valack, extremt tjock päls och numera klippt. Han har inga problem att gå direkt ut i hagen med ett bucas regntäcke. Täcket suger upp allt och håller sig ändå snustort! Annars är ju fleece fenomenalt!
Vi hade en riktigt intressant diskussion kring detta i söndags när det var klubbmöte och en kvinna utbildad enligt Strassermetoden höll föredrag. Vill lova att det fanns många skilda åsikter när detta med svettiga vinterpälsar kom upp! Men hon vidhöll att hennes hästar rullar sig i snön, sen går de och äter...Hon hade Curleys. Tror att hennes hemsidan var: www.krulligahasten.se eller liknande!

Min häst är jaktklippt och har täcke på sig jämt. Jag vill undvika att han sätter för mycket päls, som tar längre tid att torka. När han är riden lägger jag på svett-täcke och regntäcke och släpper ut honom. Men när det börjar närma sig -10 kommer han nog att få stå inne efter träning. Han är bra i hull och fin i pälsen, så denna metod verkar inte ta så mycket energi från honom.

// Ingalill

Om det är lite småkyligt eller jag tycker det är kallt lägger jag på ett regntäcke som andas... Hästen är inte klippt och blir gansak svettig... Ställer man henne ensam inne river hon stallet...Om det är någorlunda varmt, uppåt 10 grader får hon gå ut utan täcke... Är det relativt sent på eftermiddagen får hon gå in och äta istället men det innebär ju att de andra måste in också så det får avar ganska sent...

//LInda

Jag täckar oftast svettig häst höst- och vintertid, men det beror självklart på temperatur och väderlek. Ett bra andas regntäcke med fleecefoder räcker ganska länge, och så har jag stall hemma så jag kan byta eller ta av det då det behövs.

Hästen är klippt fram på hals och bringa, och går utan täcke vanligtvis. Är det riktigt busväder så åker det på ett tunt regntäcke.

Att jag använder täcke beror på att jag inte vill att musklerna skall kylas direkt när hästen är svettig.

Jag rider en isis som går ute dygnet runt året runt och han har en enoorm vinterpäls nu och det blir bara värre, han har aldrig något täcke på sig förutom ev. fleecetäcken inne ibland.
Om han blir så pass svettig efter ett ridpass, vilket han ofta blir med den pälsen, så får han stå inne (rel. kallt stall) i en tom spilta tills han torkar, ibland kan det ta en natt.

Om det är soligt och skönt ute kan han nog gå ut om han inte är alltför svettig, brukar försöka skritta utav det men han blir ju svettig av att skritta nästan så :smirk:

När jag ridit mis isis brukar hon bli rätt svettig, hon e inte klippt o börjar nu få ganska tjock päls.
jag sätter alltid på ett fleecetäcke som hon får ha när hon står i boxen o äter. när jag ska hem från stallet o hon inte är tillr'ckligt torr brukar jag sätta på ett termotäcke på henne som hon får gå med till kvällen.
annars om jag kanske ridit klart vid 5 och de nadr hästarna släpps in vid 7 o jag endå är kvar i stallet till halv 6-6 brukar jag låta henne stå inne med min shettis. det är ju ingen fara med tanke på att de går ut väldigt tidigt om mornarna (6-7)

Min Pålla är kilppt på hals och bringa. Efter ridturen så får hon hö i hagen och fleecetäcke på (om det är kallt). Fleccetäcke funkar ju inte om det regnar och blir ju äckligt och blött om de rullar sej. Ett tips är ju att låta hästen rulla sej först och sätta på täcket sen, ett annat är att ge de hö, för när de ätit upp har de glömt bort att de ska rulla sej (i alla fall våra matglada ). Ska köpa ett vintertäcke med fleece på insidan som får gälla när det är regningt eller mkt kallt och Pållan är svettig efter ridtur. Annars är det ju himla fint om de kan stå inne med fleece och torka upp, men det är ju inte alltid som man vill vara kvar 2 timmar i stalle och vänta.

FÖrut har jag alltid låtit min häst stå inne tills han torkar, men av olika skäl är det inte så praktiskt nu. Han är inte klippt men blir ändå inte jättesvettig, men en dag med temperatur runt noll och regn vill man ju inte ställa ut ens en måttligt svettig häst i hagen oskyddad. Jag har därför investerat i ett boett vintertäcke, alltså ett regntäcke med teddyfoder, och det är fantastiskt. Nu har det inte varit riktigt busväder här sen jag köpte det, så den riktiga utprovningen återstår nog, men hittills är jag jättenöjd. Det är såpass kraftigt att det förhoppningsvis klarar några rullningar, har jättebra passform och lagom gosig fleeceteddy som suger upp svetten och transporterar ut den. :D

Efetrsom mina hästar går in på nätterna så släpper jag ut dem med täcke, är de fortfarnade fuktiga vid insläpp byter jag bara till torra fleecetäcken.
som lägsta tempgräns har jag runt 4-5 pluss grader helt beroende på väder o vind! Kalla vinder o kallt regn, täcke på!
Höst o tidig vinter använder jag fleecetäcke o ett andas-regntäcke, på vintern Boetts vintertäcken som är jättebra...men de funkar inte vid blötsnö en hel dag, dvs ej riktigt vattentäta! Men väldigt bra vid kallt väder utan väta!

Min häst är klippt på hela halsen, bringan, bogarna, magen och låren. Han har regntäcke vid ngr plusgrader/regn/blåst/"dassigt" väder och vinter täcke vid
-0 grader ungefär. Är han svettig får han på sig ett kombitäcke med regntäcket över vid regn o blåst, eller kombitäcket med vintertäcke om det är kallt.
Eftersom att han är klippt så blir han inte så himla svettig, men han är ganska klen och fryser så fort han får regn på sig även om han är oklippt ungefär.
Är han svettig på kvällen får han ett fleecetäcke på sig inomhus.

Pratar vi om en Islandshäst?? när jag ridit en islansdhäst brukar jag bara borsta den lite lätt och kratsa hovarna, förstås innan jag släpper ut den igen i hagen. Islandshästarna svettas mer av att stå inne i ett stall än ute på en ridtur. Islandshästarna springer ju fritt på island och måste bli ganska svettiga där också ju.
Ni får inte tycka att jag är en knäpp hästälskare, får det är jag inte. jag gör bara som jag har lärt mig. I ett stall med islandshästar där jag praoade fick vi lära oss MASSOR av islandshästarna.

Vi är kanske lite fjantiga men på vintern går våra hästar in på natten (visserligen sent in och tidigt ut) och om det är regnigt, blåsigt eller under 0 grader så har de regntäcke... även shetlandsponnyn och mammas nallebjörn till islandshäst osm inte är klippt.
Min är klippt på halsen och snett ner över magen, och är det ännu sämre väder (eller som i oktober då han fortfarande gick ute dygnet runt) fick han ha både bomullstäcke under och regntäcke över...

Om de är ridna och svettiga så får de stå inne med en filt (nånslags gammal sak typ militärfilt, funkar ännu bättre än fleece tycker jag!), äta lite hö och kraftfoder. När de torkat går de ut med täcke, eller så får de stå inne resten av dagen (bruakr rida på eftermiddagen).

Så så gör vi :) Det är faktiskt bara vårat fosterbarn, en åsna, som inte har täcke... men det ska inhandlas till honom också :)

Jo visst, men jag tror att även om de kommer från island så uppskattar de nog ett vanligt tunt regntäcke vid regn eller blåst... med tanke på att kylan då äter sig inpå skinnet.
Och den klippte måste ju få kompensation för sin pälsstympning, eller hur? ;)

Och att de inte släpps ut blöta är väl inte så konstigt... svetten fryser rätt gött till is när det är några minus.

Det är liksom inte kul att titta ut och se att de står och spänner ryggen och fryser. Bättre att kunna tänka "äh, låt de gå ute till midnatt, de har ju täcken".

Ingen som håller med mig, eller är jag bara fjantig och blödig? :devil:

brukar bara rida min pålle lite varm när det är riktigt kyligt ute, riktiga träningen kommer igång när solen kommer tillbaka och temperaturen är över plus :)
ifall han ialla fall blir svettig så torkar jag av honom lite med halm, ev får han ha yllefilt en stund tills den värsta fukten sugts ut, sedan får han gå ut. han är inte klippt, har tjock blank päls, och brukar inte bli så enormt svettig om jag rider måttligt. tränar mest smidighet och lite småjogging så här på vintern,mera kondis får det bli till våren :).
han har lösdrift och har inte täcke ute, om jag däremot har ridit honom riktigt svettig någon gång på kvällen och det är många minus och hårdblåst ute, då får han vara inne över natten. är han inne får han ha täcke så inte musklerna blir stela (kallstall) men har jag ridit honom på dagen så får han alltid gå ut.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 955
Senast: Mia_R
·
Utrustning Nu står vi i en så där roligt tid när det är 4 grader på natten/morgon och 20 grader mitt på dagen. Min ena häst är klippt sen tidigare...
Svar
11
· Visningar
1 577
Senast: super
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 650
Senast: super
·
Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 592

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka