täcke i transporten.

Inka-90

Trådstartare
Jag tänkte höra med er på buke vad ni har för täcken på era hästar i transporten?
vanligtvis brukar jag ha ett lite tunnare ylletäcke.
men nu ikväll när jag åkte på träning så hade vi -8 när jag åkte och -11 när jag kom hem igen.
jag tyckte att det tunna ylletäcket var lite tunnt idag när de va så kallt så jag tog ett tjockt stalltäcke istället.

vad har ni på era hästar?
vad värmer bäst, ett tjockt ylletäcke eller ett thermotäcke? ( hade idag ett amigo 300g )

Sv: täcke i transporten.

Min är väldigt lugn i transporten (stressar och svettas aldrig), vintertid åker han med stalltäcke som är ca 200g tjockt. Åker vi lastbil med flera hästar har han bara ulltäcke då det blir varmare i lastbilen.

Behövs täcke kör jag alltid med ylletäcke. Håller värmen bäst men transporterar bort fukt:)

Nu när det är lite kyligare och kanske tom kallt så har jag ett lite tjockare stalltäcke som "andas". På sommaren har jag bara ett jättetunnt täcke om jag har något alls (:

Senast ändrad:

Nån som har nåt tips på vad jag ska ha på min unghäst, han svettas alltid väldigt mkt när han åker transport jag brukar ha ett tunt eller ett lite tjockare ylletäcke på honom om det är så kallt att jag tycker det behövs annars åker han självklart naken ylle har jag eftersom jag hört att ylle värmer även när det är blött.

Tänker jag rätt då eller hur skulle ni ha gjort?

Om mina hästar ska ha täcke när v åker någonstans kör jag på vanliga Fleece dels för att jag inte har något ylletäcke,där emot skulle jag gärna ha varsit till pållarna men det är så sällan dom behöver de när vi åker.

//Lovisa

Under den lite varmare tiden kör jag med Dyon svettäcke eller BoT. Nu när det är kallt blir det fleectäcke med hals plus ett täcke över det. Antingen ngt thermo (oftast Amigo 150g) eller ett extra tjockt fleectäcke med "teddyfoder".
När det är riktigt varmt blir det utan täcke.

när det är lite varmare så har jag HW cooler. Vid kallare väder så är det fleece täcke, och vid minusgrader eller när det ligger runt nollan så blir det 200g eller amigo 300g.

Körde på fleecetäcken, men han svettas så pass mycket , Så kör utan täcke, och lägger på ett när vi kommer fram.

Om det är väldigt kallt när jag ska köra häst så har jag ett ylletäcke på. annars ingenting. (men då har jag häst som går otäckad jämt också)
Med ylle är det ingen risk att hästen blir för varm eftersom det andas så bra och anpassar sig efter temperaturen.

Normalt inget täcke alls. Har vi varit iväg och tränat vintertid och han är svettig lägger jag på ett tunt fleecetäcke.

Varmt nog att gå utan täcke ute = inget i transporten heller
Halvkallt = Fleecefilt/fintäcke
Kallt = Thermotäcke

Vintertid när det är riktigt kyligt åker hon i fleecetäcke med hel hals och ett tjockt ylletäcke över,eller dubbla ylletäcken, det räcker för att hålla henne varm + att det andas så bra. Har även ett Jacson av något slags funktionsmaterial som ska vara extra varmt, som åker fram ibland. Termotäcke blir för varmt på min pålle.

Har aldrig täcke min märr, (körs alltid med föl och på sommartid), valacken har inte heller fast han har bara åkt en gång hem till oss...Annars skulle jag bara ha ett fleece/svett tävke till och efter träning när jag börjar med det i framtiden:)

Har under vintern använt ett ylletäcke men nu under senaste veckan har jag använt ett 300 g thermotäcke då det varit flera minusgrader.

I vanliga fall har min BoT täcke, annars får han stå med ett lite tjockare, beror på hur kallt det är.

Jag har ALLTID täcke i transporten, kommer där in en blinning vill jag iaf inte riskera att hästen stackarn får den uppe på rumpan. Och jag har ALLTID täcken som andas, aldrig termotäcken.

Sommartid nättäcke - dvs gör varken till eller från om det är varmt men skyddar skapligt mot flygfäna. Kyligare 1 eller 2 fleecetäcken, med/utan hals o olika tjocka. Sen åker ulltäcket på. Är pålle oklippt räcker det hela vintern utan täcke under. Nu som helklippt har han en ullfilt under som ligger halvvägs upp över halsen (ca 9 minus när vi var iväg).

Jag har ett tjockt ylletäcke från finn-tack när jag åker iväg. Andas bättre än ett stalltäcke efter jag har ridit.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 167
Senast: MiniLi
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 313
Senast: Mia_R
·
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 225
Senast: ako
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 515
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Alternativ till försäkring