Täcke i stallet?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Eliisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 3 763
E

Eliisa

Har din häst täcke på sig i stallet? :D Varför/varför inte? Vad är det för täcke? Hur varmt har ni i stallet? :) Jag har en ponny som är helklippt. I stallet brukar det hålla sig kring +5 grader på vintern. Tycker ni han ska ha täcke på sig i stallet? :idea:

Sv: Täcke i stallet?

Mina hästar har täcken på sig inne, den ena är helklippt och den andra har tunn päls.
vi har mellan +2-6 grader inna på vintern.
de har 200-300g täcken på sig.

Vi har mellan några plusgrader och några minusgrader i stallet under vintern. Mina hästar har 150 g täcken på höst och vår när det är konstant plus men nu har de sina 300 g stalltäcken när det är kallare. Den ena är helklippt och den andra halvklippt ( i år, brukar också vara helklippt).

Min har det på grund av att det inte ingår täckesbyte i hyran, så dom har alltså samma ute som inne, har ingen möjlighet att åka ut på morgonen och byta osv, just nu har hon ett 300 gr täcke på sig, det är + grader i stallet, olika men kanske runt 7 grader, egentligen för varmt men vad gör man..

Min är helkloppt och har täcke på sig inne. vet inte riktigt hur tjock det är men rätt tjock är det ena och det andra ligger på 300 gram.

har runt +9 i stallet och tycker det är rätt ok.

ja det ska han.. hästar får päls av en anledning, klipper man så ska man alltid ersätta pälsen med täcken!

Min är täckad sedan i höst, har mao. tunn päls och får ett 150g. Temperaturen ligger på ett par plusgrader när det är som kyligast.

Min är täckad inne, vet inga gram för mitt täcke är rätt gammalt, men det är tillräckligt tjockt iaf. Ett thermotäcke. Han är helklippt. Vet inte riktigt hur många grader det är i stallet då jag just flyttat dit ;)

Har din häst täcke på sig i stallet? Ja
Varför/varför inte? Han är klippt
Vad är det för täcke? jacson innetäcke 200gram
Hur varmt har ni i stallet? runt +5 (beror lite på hur kallt/varmt det är ute såklart)
Tycker ni han ska ha täcke på sig i stallet? Ja

Ja, hästen har täcke på sig i stallet. För att han är klippt och står i kallstall. Det är något varmare än ute, beroende på om dörrarna är öppna eller inte. Han har ett 2-300 gramstäcke och ett ofodrat regntäcke på för att personalen ska slippa täckesbyten, är regntäcket blött åker ett 5-600 grams vintertäcke på istället.

ja min häst har täcke på sig, dels för att hon är klippt(spårklippt) och dels för att hon är frussen av sig.
Nu brukar hon ha 300g eller 400g.
det är ca 4-10 grader i stallet men de är olika

Ja, jag tycker att din ponny ska ha täcke på sig.

Min häst har ett 280 gram och det är +5 inne, han är helklippt.

Nej, våra hästar står för de första väldigt sällan i stall då vi har dom på lösdrift, vi tar bara in dom när de esnö/regnstorm o då kan vi ibland kasta på dom nått täcke men har inte en aning om hur många gram xD haha men de e fleece täcken iaf;) inte typ stora vinter täcken:D ja kan typ ingenting om täcken för ja har aldrig haft nått intresse för att lära mej nått om de xD

Jag har täcke på dygnet runt (förutom vid ridning osv) men samma typ av täcke hela tiden. Jag kör regntäcke när det är plussgrader och ett fodrat regntäcke om det blir rejält kallt.

Jag byter inte täcke vid in/utsläpp

Hästen är inte klippt och jag har ett kallstall med vidöppna dörrar året runt.

Ja, hon har täcke i stallet. Hon bor i utebox och det är minus där. Hon är helklippt och har ett 250g termo stalltäcke och sen ett 150g täcke med hals ovanpå.

Mina har aldrig täcke på sej inne förutom när dom är svettiga efter ett träningspass. Båda är Oklippta. Har ett ganska kallt stall, 2 hästar värmer inte upp så mycket.

Har din häst täcke på sig i stallet?Ja,alltid
Varför/varför inte? Därför att det är jkallstall, och att dom ska hålla sig varma i musklerna och så..
Vad är det för täcke? Beror på hur kallt.. Just nu har den ena ett 250g termo. Klippt, men har växt ut igen.
Den andra har ett ylle och ett 300g med hals ovanpå. Blir det riktigt kallt så får dom dubbla termotäcken på sig. 300g * 2.
Hur varmt har ni i stallet? :) När det är som kallast, ca 8-10 minus.
Tycker ni han ska ha täcke på sig i stallet?
Ja, tycker din ponny ska ha täcke, kanske inte behöver ett jättetjockt, när det inte är så jättekallt ute. men nåt behöver han på sig iaf.
Är det riktigt kallt tycker jag han borde ha tjockt termo, typ 300grams.
Har han ingen päls måste man ersätta den med täcken.

Hej!

Min har täcke "inne" vid minusgrader. Hon står i utebox och får inte så mycket mat, så jag vill ha lite värme på henne.. Blir det kallare än 15- får hon thermotäcke (400 gr), annars är det fleece eller fleece och 100 gr-utetäcke som gäller.

/ Lavinia, med långsamt bantande häst

Min helklippta ponny har ett 200gramstäcke på sig inne nu. Temperaturen på natten är väl runt noll, men jag vill hålla honom varm pga. lite svårt att hålla hull annars.
När det blir ännu kallare vinter har han ett lite tjockare täcke.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
427
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 412
Senast: Emuliiaa
·
Anläggning Hej! Tänkte ordna en byggtoa att ha vid stallet till inackorderingarna om kursdeltagare (inte jättemånga). Vi hade en sådan i ett stall...
Svar
0
· Visningar
199
Senast: Litenvit
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka