Täcke i sommar

Empalie

Trådstartare
Börjar i tankarna förbereda för sommaren. Värsta problemet tycker jag ändå är alla insekter. Jag har testat flugtäcke innan, finmaskigt. Jag tycker det funkat sådär, har utan magplatta.
Jag har nu kollat ett par alternativ, dels tunt regntäcke därför jag anser att knott etc kommer in genom det finmaskiga hur eller hur. Börjar det regna blir ju täcket heller inte lika blött. Men blir det väldigt varmt och andas inte.
Mitt andra alternativ är de exemtäcken som finns, verkar lite tjockare och är ju bra under magen. Kan man ha de som insektstäcke? Blir det varmt ochklibbigt?

Sv: Täcke i sommar

Nej det blir inte varmt och klibbigt, fördelen är dessutom att den torkar snabbt vid ev skurar.

Kolla Horseware Rambo Sweetitch (tror det heter så...) Det är dyrt men funkar väldigt bra om man vill ha mer än vanligt flugtäcke, lite tätare tyg och det går att sätta i ett extra innetäcke så det blir regntätt om man vill :)

Börjar i tankarna förbereda för sommaren. Värsta problemet tycker jag ändå är alla insekter. Jag har testat flugtäcke innan, finmaskigt. Jag tycker det funkat sådär, har utan magplatta.
Jag har nu kollat ett par alternativ, dels tunt regntäcke därför jag anser att knott etc kommer in genom det finmaskiga hur eller hur. Börjar det regna blir ju täcket heller inte lika blött. Men blir det väldigt varmt och andas inte.
Mitt andra alternativ är de exemtäcken som finns, verkar lite tjockare och är ju bra under magen. Kan man ha de som insektstäcke? Blir det varmt ochklibbigt?
Rentäcke är absolut uteslutet. Prova att sätta på dig en regnrock en varm sommardag så får du känna själv hur olämpligt det är.

Mitt ena sto reagarerar rätt rejält på insekter/knott, har då investerat i bucas flugtäcke.!
Det har varit perfekt om man sätter på det i tid av sommaren, och även duschar av hästen imellanåt.

:)

Har en pålle med lindrig exem. Eller rättare sagt så vet jag inte hur allvarlig den är för sen jag fick hem Boett täcket kliar hon inte alls och manen har växt ut och hänger långt ner på bogen :) Dock har hon ALLTID det på sej från halva april till början av oktober. Dygnet om. Hon tål inte svidknotten. Kan säga att hon är så lugn och svansen hänger ner när dom andra hästarna är mycket irriterade av flygfän.
Har prövat andra varianter men BOETT är det enda som fungerar :)
Rekommenderas varmt

Rentäcke är absolut uteslutet. Prova att sätta på dig en regnrock en varm sommardag så får du känna själv hur olämpligt det är.

Har du sett många regntäcken till hästar som är gjorda av galon ???

Inte för att jag rekommenderar regntäcke som flugskydd men den jämförelsen haltade rejält då den totalt saknade förankring i de täcke som finns på marknaden. Skall du jämföra de sommarregntäcke som finns av de välkända märkena så får du nog jämföra med en tunn vindtygsjacka och knappast med en regnrock för att få någon jämförelse som stämmer med verkligheten.

Har använt exemtäcke i fler år på mina för att skydda dom mot bromsen och alla de andra flygfäna .

Använder Ullareds exemtäcken .

Antar att inlägget inte tas bort eftersom man kan skriva om Boetts exemtäcke i tråden ?

Mia

Har du sett många regntäcken till hästar som är gjorda av galon ???

Inte för att jag rekommenderar regntäcke som flugskydd men den jämförelsen haltade rejält då den totalt saknade förankring i de täcke som finns på marknaden. Skall du jämföra de sommarregntäcke som finns av de välkända märkena så får du nog jämföra med en tunn vindtygsjacka och knappast med en regnrock för att få någon jämförelse som stämmer med verkligheten.
Har du hällt vatten i ett regntäcke som så kallas "andas" någon gång. Om inte så kan du ju prova. Jag tror att du kommer inse skillnaden mellan vindtyg och regntyg då.

Får nog ta mig till Ullared:o då de kostar en spottsyver. hoppas att de har modell... elefant:angel:

Inte ens de tunnaste regntäckena med nät funkar. hästar har päls o blir för varma.

Lägger endast på regntäcke vid ihållande regn o då med nät.

Ilgnu..
Visst är det äckligt när regnjackan fastnar mot huden. klibbar:eek:
Trots att den påstås andas.

Det sämsta flugtäcket som jag provat var HW gröna i styvt nät.
Bromsen kom in men inte ut- bzzzzzz

Senast ändrad:

Har du hällt vatten i ett regntäcke som så kallas "andas" någon gång. Om inte så kan du ju prova. Jag tror att du kommer inse skillnaden mellan vindtyg och regntyg då.

Jag kör nog med bättre kvalitet på mina saker än dig både regntäcken och regnjackor för aldrig har jag några problem med att de inte andas varken på mig eller hästar.
Kör man med bra kvalitet så har man inte sådana problem kör man däremot med billigt skit så funkar de inte som de skall oavsett om det är till människa eller häst.
Jodå det finns flera regntäcken på marknaden som du kan jämföra med en vindtygsjacka aldrig någonsin haft en häst som blivit svettig under ett sådant även om vädret växlat snabbt och blivit varmt när man inte kunnat byta direkt.

De sommarregntäcke som finns hos de välkända märkena har ett så noggrant utvalt tyg med mkt större andasfunktion än vanliga regntäcken för att hålla hästarna svala även i varm temperatur, nackdelen med det är att de inte klarar att få dem lika regntäta som de vanliga regntäckena och de klarar inte kraftiga regn utan att börja läcka.

Sen finns ju även sunshower modellerna hos vissa tillverkare som reflekterar bort solljuset sticker du in handen under ett sådant så är hästen svalare under täcket än vad den är på de delar av kroppen som är utan täcke.

Täckena har utvecklats enormt de sista åren både vad gäller material och passform. Det är bara de som använder billiga skittäcken eller gamla täcken som inte har upptäckt det och fortsätter att tro på gamla sanningar.

Får nog ta mig till Ullared:o då de kostar en spottsyver. hoppas att de har modell... elefant:angel:

Inte ens de tunnaste regntäckena med nät funkar. hästar har päls o blir för varma.

Lägger endast på regntäcke vid ihållande regn o då med nät.

Ilgnu..
Visst är det äckligt när regnjackan fastnar mot huden. klibbar:eek:
Trots att den påstås andas.

Det sämsta flugtäcket som jag provat var HW gröna i styvt nät.
Bromsen kom in men inte ut- bzzzzzz

Just de med nät invändigt är det sämsta skit jag någonsin provat, är det något de blir varma och svettiga under så är det de, svalt glatt bomullstyg mot hästen är det klart bästa.

Jag kör nog med bättre kvalitet på mina saker än dig både regntäcken och regnjackor för aldrig har jag några problem med att de inte andas varken på mig eller hästar.
Kör man med bra kvalitet så har man inte sådana problem kör man däremot med billigt skit så funkar de inte som de skall oavsett om det är till människa eller häst.
Jodå det finns flera regntäcken på marknaden som du kan jämföra med en vindtygsjacka aldrig någonsin haft en häst som blivit svettig under ett sådant även om vädret växlat snabbt och blivit varmt när man inte kunnat byta direkt.

De sommarregntäcke som finns hos de välkända märkena har ett så noggrant utvalt tyg med mkt större andasfunktion än vanliga regntäcken för att hålla hästarna svala även i varm temperatur, nackdelen med det är att de inte klarar att få dem lika regntäta som de vanliga regntäckena och de klarar inte kraftiga regn utan att börja läcka.

Sen finns ju även sunshower modellerna hos vissa tillverkare som reflekterar bort solljuset sticker du in handen under ett sådant så är hästen svalare under täcket än vad den är på de delar av kroppen som är utan täcke.

Täckena har utvecklats enormt de sista åren både vad gäller material och passform. Det är bara de som använder billiga skittäcken eller gamla täcken som inte har upptäckt det och fortsätter att tro på gamla sanningar.
Alltså, ursäkta, men har du över huvud taget en susning om vad jag har för kunskaper när det gäller tyger och deras genomsläpplighet??? Har du någon susning om vad jag använder för täcken till mina hästar eller vad jag använder mig av för regnkläder? Nej, det har du inte. Alltså bör du inte yttra dig om att jag skulle använda täcken och annat av sämre kvalitet än du. Det där var bara en pinsamt låg kommentar. Skärpning!

Min häst har sommar exem och använder Jacson exemtäcke... Provade också ett flugtäcke förra året men det funkade inte något bra :)

Just de med nät invändigt är det sämsta skit jag någonsin provat, är det något de blir varma och svettiga under så är det de, svalt glatt bomullstyg mot hästen är det klart bästa.

Fast duuu. Bomull suger o släpper inte igenom fukt.

jag har glatt syntetfoder/ funktionsfoder på de som är normala regntäcken- av hög kvalité:angel:

Alltså, ursäkta, men har du över huvud taget en susning om vad jag har för kunskaper när det gäller tyger och deras genomsläpplighet??? Har du någon susning om vad jag använder för täcken till mina hästar eller vad jag använder mig av för regnkläder? Nej, det har du inte. Alltså bör du inte yttra dig om att jag skulle använda täcken och annat av sämre kvalitet än du. Det där var bara en pinsamt låg kommentar. Skärpning!

Du avslöjar ju det helt på egen hand genom din kommentar. Har man täcken och regnkläder som inte andas som de skall så har man uppenbarligen inte dylika av bra kvalitet för då har man inte det problemet. Så du har helt och hållet själv berättat att du har saker av dålig kvalitet annars hade du inte haft den upplevelsen.

Fast duuu. Bomull suger o släpper inte igenom fukt.

jag har glatt syntetfoder/ funktionsfoder på de som är normala regntäcken- av hög kvalité:angel:

Nä du där får du nog läsa på allt beror helt på tätheten i tygerna, jag hoppas verkligen inte du har syntetfoder på din stackars häst eller ja det förklarar ju direkt varför din häst svettas under regntäcke. Snacka om kondens.........

Så du menar att naturmaterial är bäst?
Jag lägger inte på täcke för lite sommaregn eller ngn skur.
Så nej de svettas inte.

Låt höra vilket täcke du har som tål 27 plus sol- om regnet har upphört. grader o hästen är torr?

Är du ngnsin på bra humör? Ärligt? Tror aldrig jag sett ett endaste inlägg från dig oavsett ämne, där du inte idiot förklarar varenda kotte i precis hela tråden.

Du avslöjar ju det helt på egen hand genom din kommentar. Har man täcken och regnkläder som inte andas som de skall så har man uppenbarligen inte dylika av bra kvalitet för då har man inte det problemet. Så du har helt och hållet själv berättat att du har saker av dålig kvalitet annars hade du inte haft den upplevelsen.
Jag anser att du har gått över gränsen för hur man beter sig i en diskussion på nätet. Du får gärna skryta med hur flashiga märken du har hur mycket du vill, men påstå inte att du vet något om vad folk har i sina sadelkammare.

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 530
Senast: Shixle
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
9 653
Senast: Emine
·
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 679
Utrustning Halloj! :D Blev lite inspirerad över alla täckestrådar, som främst rör vilka täcken man har ute respektive inne. Kom då helt enkelt på...
Svar
11
· Visningar
1 995

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Födda-24