Täcke för att skydda rygg och kors.

J

Juvelflickan

Hejsan!
Jag har ett islandssto som väldigt lätt låser sig i korset, så en kiropraktor kommer regelbundet för behandling. Jag har blivit tipsad om att använda ländtäcke när jag rider, vilket känns väldigt bra.
Nu är hon rakad på halsen och jag har därför börjat ha ett lätt-fodrat täcke på henne dygnet runt. Detta måste ju också vara väldigt bra för hennes kors?
Tacksam för svar!

Sv: Täcke för att skydda rygg och kors.

Det är ju för värmen som man vill ha ett täcke på hästen om den har sådana problem. Vet inte hur mycket ett sådant tunt fodrat täcke gör på en islandshäst som redan har en massa päls. Isf ifall det blir omslag i vädret kanske och nederbörd! För visst var hon bara rakad på halsen? Jag skulle föreslå att köpa en BackOnTrack Filt och ha under ett täcke på hästen. Det har vi och det har gett bra resultat! Den åär 1*1m och vi har sytt fast den under hans pyamas så han stå r med den på nätterna. BackOnTrack är vävt med keramiska trådar som reflekterar hästesn kroppsvärme djupare in igen.

Låter intressant!
Var får man tag på det?
Tacksam för svar!

För låsningar i kors är det bra att hålla dem varma. Kolla också med kiropraktorn om det finns några speciella stretch-övningar att göra för att få henne att slappna av i korset och hålla sig mjuk.

Jo jag har stretchövningar. Kan dock inte utföra dem , eftersom min rygg har pajat...

Liknande trådar

Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 658
Senast: prallan
·
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 721
Senast: skuggi
·
Utrustning Nu får jag sluta göra täckestrådar hela tiden :o Kommer på nya saker direkt när jag postat en annan tråd, verkar det som :meh: Hur som...
Svar
5
· Visningar
1 471
Senast: Scata
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 895
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama