täcke eller inte..?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Uddatyp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 115
U

Uddatyp

jag kommer inte rida hårda pass denna vintern eller så pga lång konvalicent..ska bara ta de lugnt och ha en lång lång uppbyggnad för hästen.
just därför tänkte ja att pållen kanske kunde få lite päls och slippa massor av täcken i vinter, hade bara tänkt ha täcke på om de regnar o så..eller tunt regntäcke om ja ska rida och inte vill ha blöt o lerig häst..

jag har ett ulltäcke med påsytt BoT i som ja hade tänkt ha på nätterna på pållen..men sen kom ja på att de kanske inte är så bra att ha täcke som man sen tar av när den går ut? även om hästen rör sej mycket ute och inte står still o fryser.

kan man ha stalltäcke men inget utetäcke?
hästen har egentligen inget behov av BoT men vill hålla honom mjuk o smidig och minimera risken för spänningar o så..

Sv: täcke eller inte..?

Jag skulle nog inte göra så.. har hästen ylletäcke inne (som ofta är väldigt varmt) där det oftast är varmare än ut eoch framförallt vindstilla, utan nederbörd osv och sen går ut naken i kyla, regn/snö och vind, det låter inte riktigt bra i mina öron.
Kan du inte slänga på ett regntäcke över ylletäcket när hästen går ut tex?
Det är ju inte så krångligt.

ne..misstänkte att de inte va så bra, men vill helst ha honom utan så mycke som möjligt för att han trivs bäst utan..

men han klarar ju sej utan BoT så egentligen så spelar de ju ingen roll..behöver ju inget täcke inne igentligen..

ne..misstänkte att de inte va så bra, men vill helst ha honom utan så mycke som möjligt för att han trivs bäst utan..

men han klarar ju sej utan BoT så egentligen så spelar de ju ingen roll..behöver ju inget täcke inne igentligen..

Om jag var du skulle jag göra som ovanstående skrev, ha ylletäcket inne och regntäcke över ute, om han har varit konvalescent kan det ju vara bra eftersom du skrev att innetäcket förebygger spänningar...Hälsan kanske får gå före helt enkelt? Även om det är skönt för dem att gå utan...Han kanske kan gå utan täcke ute om det är lite mildare väder ute, sol och vindstilla?

Varför ska du ha stalltäcke? Har ni uteboxar?

Jag hade valt att undvika täcke helt och hållet för att minska risken att det blir problem med pälssättningen eller överhettning. Känn på hästen dagligen - fryser han? Om inte, låt honom stå utan dygnet runt, inne som ute.

Man ska inte hålla på och experimentera med djuren. Det sköter sig bäst självt. Våra påhitt skapar mest problem för djuren och rubbar den naturliga balanen.

hur varmt har ni i stallet? blir tempskillnadden stor mellan ute/inne så kanske det vore bättre med ett täcke ute o naken inne, iallafall när det är som kallast ute. jag tror inte hästar mår bra av att vara täckade dygnet runt, det ligger ett ständigt tryck på manke o bogar vilket kan orsaka spänningar och värk. har även en känsla av att pälsen borde få en chans att lufta sig en del av dygnet. självklart finns det undantag med frusna, klippta och muskelömma hästar där täcke verkligen gör nytta. men oftast verkar det som om hästägare täckar sina hästar för att de råkat hitta rätt färgkombination på shoppingrundan;) bättre då att slänga till Brunte x-tra grovfoder inne om man oroar sig för att han ska frysa.

Vad har du för häst?
Jag tycker man ska täcka hästen på vintern, lite beroende på ras o individ såklart

j
kan man ha stalltäcke men inget utetäcke?

Jag har det till våra hästar när det är riktigt kallt.
Vi har en gammal pensionerad travare. Han har täcke på sig dygnet om när det är kallt annars fryser han. Han kan dessutom få kvickdrag om det inte är mycket ventilation i stallet. Jag har klarat honom utan symptom ett par vintrar genom att alltid ha fönster och gärna dörr öppen. Men pga detta är det KALLT i stallet. Om det blåser ute och är flera minusgrader så sätter jag därför fleecetäcke på de andra när de står inne. De står ändå stilla i detta kalla stall. Två av dem har aldrig täcke på sig ute. Min egen har ett tunt vintertäcke ute om det regnar eller snöar.

de är alltså inte för min bekvämlighet som ja inte vill ha täcke på..de är för att han trivs bättre utan + att ja vill att han ska sätta päls med.

de blir väl som absolut lägst runt 0 gradigt i stallet på natten..om de ens blir så kallt...så igentligen så klarar han sej utan i stallet.

han är annars en väldigt ofrusen häst..och ja ska nog göra så att han får ha på sej ett fodrat regntäcke vid regn/blåst eftersom dom inte har något direkt vindskydd i hagen och sen så får han va utan i stallet.

annars hade de väl igentligen gått att ha täcke i stallet o inget ute eftersom dom endå rör sej mycket ute+äter..i stallet så står dom ju stilla i kylan..

sen de här med spänningar o så som dom lätt får av täcken även om dom sitter bra..de är också lite av anledningen till att ja inte vill ha täcke på.

hästen är en hannoveranare..ganska så liten o robust sak.

Jag brukar förespråka måttligt med täcken och bråka med folk ang. hur mycket täcken de bylsar på sina hästar utan att veta hur och varför här på forumet : )
dock så tycker jag att det faktiskt finns en hel del vettiga skäl att överväga att täcka en konvalecent. De har sämre förmåga att hålla värmen i och med att de är ur kondition, och tappar de i hull pga att energin går åt till att hålla värmen, så är det svårare att bygga upp dem sedan. Du får helt enkelt avgöra själv utifrån din häst men som sagt, det är bra att hålla i minnet när man bestämmer.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 440
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 091
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 087
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 189
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka