Täcke eller inte?

AnnaJL

Trådstartare
Jag har mitt vblsto inackorderat i ett litet stall tillsammans med två andra. Det gick bra i början men nu är jag mycket tveksam till att stå kvar i detta stall. Det är nämligen så att de andra två inte vill lägga täcken på hästarna om det inte är väldigt kallt. Det är -2 nu och när jag kommer till stallet sen så är jag tvärsäker på att min häst inte har nått täcke. Jag har sagt att jag vill att hon ska ha övergångstäcket om det är bara några minusgrader och att hon kan vara utan om det är plus. Men hittils har de aldrig satt på henne täcke. Dessutom släpper jag aldrig ut hästarna eftersom jag bor 1,5 mil från stallet, det gör stallägaren, så inte ens när det är min stallvecka så får hon ha täcke.

Har ni täcken på era hästar nu? Hur kallt ska det vara för att ni ska ha tjocka vintertäcken på era hästar?

mvh Anna och Doris
 
Sv: Täcke eller inte?

Har bara täcke på mina om det är "kall" nederbörd. På den ena hästen är det djurplågeri att i ngt avseende lägga täcke på. Nu bekymrar jag mig inte om att de får isbjörnsfällar. Så -30 kan det bli utan att täckena åker på. Under det, hm, tror inte att jag överlever om jag sticker ut näsan.
 
Sv: Täcke eller inte?

Det beror väl på hur tjock pälsen är och hur mycket hästen motioneras och äter. En frisk häst fryser inte så länge den har tillräcklig mängd mat och annat att tugga på större delen av dygnet, men är den klippt och/eller motioneras så att den svettas så ändras ju förutsättningarna litegrann.

Fullblodsdamen är rakad till hälften (ungefär jaktklippning men inte riktigt) och har täcke ute som inne oavsett väderlek. Jag varierar tjockleken på täckena efter temperaturen. (Mitt stall är oisolerat.) När det är plusgrader har hon regntäcke ute och kryper det neråt -5 grader så åker vintertäcket på. Nu har det ju inte varit kallare ännu i vinter, men blir det neråt -15 eller mer så slänger jag nog på henne "deluxe-vintertäcket" som är supertjockt. Det är enbart för att hon motioneras svettig 4-5 dagar per vecka och är klippt.

Shettistjejen är inte klippt och motioneras mest mentalt, inte fysiskt. Så hon får bara på sig regntäcke om det vräker ner redan på morgonkvisten vid utsläppet. Hon har så tjock vinterpäls, så det behövs inget annat, även om det skulle bli väligt kallt.

Shettisgrabben är klippt på bringan och runt bogen, eftersom han har så tjock päls att han svettas i stallet annars. Han får regntäcke på sig om det vräker ner och efter motion, eftersom han svettas då. Skulle det bli bortåt -15 så får han antagligen ha ett regntäcke på sig så att bringan inte blir alltför kall.
 
Sv: Täcke eller inte?

En normal, frisk häst täckar jag bara om det är regn eller snö i kombination med kyla och/eller blåst. Eller riktigt kallt, typ 15 minusgrader...

Ett par minusgrader och lätt snöfall är ingen anledning till täcke, om hästen inte uppenbarligen lider av det.

Har du sett din häst frysa? Är den känslig över ryggen?
 
Sv: Täcke eller inte?

Det är väl ditt val om din häst ska ha täcke.
Erbjud en ersättning för täckestjänsten så kanske det ordnar sig.
 
Sv: Täcke eller inte?

Detta beror helt på vilken ämnesomsättning din häst har, hur mycket mat hon får i hagen, hur mycket hon motioneras och hur tjock päls hon har. Om du inte brukar ha täcke på henne är det inte hela världen om hon inte har det nu när det är några få minusgrader. Förra året hade inte jag täcke på min häst, om jag inte hade vart ute och ridit, om det blötsnöade mycket, eller om det var riktigt kallt. Men då hade han liksom tjock vinterpäls och rätt mycket fett :angel:
Men i år har jag täcke på så fort det regnar, är kyligt eller som sagt vart ute och ridit på dagen, eftersom han börjar bli rätt gammal och har mindre hull i år.
Om hästen kan hålla värmen bra, och har tillräckligt med mat i hagen är det ju inga problem om hon inte har täcke när det är några minusgrader. Men har man väl börjat att ha täcke på sin häst tycker jag att de ska ha det hela höstern, vintern och våren, såvida det inte går upp mot 15 plus. För hästen fäller ju sin vinterpääls när den är varm, då den inte behöver den.

Jag tycker du ska prata med den som släpper ut hästarna på morgonen, att du verkligen vill att din häst ska ha täcke. Det är din häst, du bestämmer hur du behandlar den, och de ska bara lyda. Visst de kan få ha sin åsikt, men de ska inte bestämma själva. Vill du att din häst ska ha täcke, ja, då ska den få ha det också. good luck :bump:
 
Sv: Täcke eller inte?

Hej

Min kallblods häst har nu ett regn/fleece täcke på sig ute i hagen. Han går ute dygnet runt. Han är inte klippt så han har ju lite tjockare päls.

//Erika
 
Sv: Täcke eller inte?

Om dom inte vill lägga på täcke så kan du ju lägga på rätt täcke redan på kvällen innan du går hem.

Min kille går med täcke på sig ute för att han är gammal och stel. Den andra kusen på 28 år går utan täcke alltid om det inte regnar eller snöar mycket.

Det är ju olika på olika hästar.

Men om det är ett vanligt litet kall stall så kan du ju ha täcke på under natten också, gör ingen större skillnad och du vet att hästen får rätt täcke på sig ute dagen efter. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 929
Senast: Sel
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 072
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp