Täcke eller inte..?

Z

Zacke

Jag har lite funderingar om det här med täcke eller inte som jag hoppas någon kan hjälpa mig med! :confused:

Jag har en korsningsponny som jag inte har nån aning om vad han är för ras, men jag vet att han får tjock päls, förra ägaren hade inte några täcken på honom. Förra året hade jag täcke på honom, men jag vill inte ha det i år, om det inte blir jätte kallt. Han i går ensam, och i vinterhagen finns det inget skydd, är det bra då att han går utan täcke?

är det förresten sant att man känner om hästen är varm eller kall om man känner på öronen? Jag läste det någon stans....

:bow: Tacksam för hjälp! :D

Sv: Täcke eller inte..?

Rider du hästen mycket? Iså fall är det mer praktiskt att ha täcke på hästen och för hästens skull oxå givetvis. En häst som har mycket muskler bör täckas tycker jag för ju mer muskler hästen har desto känsligare blir den mot kyla , regn och blåst.
Om hästen har tillgång till stråfoder under dagen vintertid så klarar den sig utan täcke men om den inte har något skydd för vind och nederbörd så skulle jag nog täcka den.
Det här med öronen har jag faktiskt inte hört tidigare men det kanske någon annan har och kan svara dig.

Om den får tjock päls så kan du nog lugnt strunta i täcke. Ponnyer brukar vara ännu tåligare än "stora hästar" så det är ingen fara.

Hästar är i allmänhet duktiga på att reglera sin kroppstemperatur. Har den dessutom gott om / fri tillgång till stråfoder i hagen, skall det inte vara några problem för den att hålla värmen. Det enda som möjligen kan vara ett problem är att en häst med mycket päls lätt blir svettig av att ridas, och att det då kan ta tid för den att torka.

Jag har själv en islandshäst, som hittills har varit oklippt vintertid. När jag ridit honom på vintern är han så gott som alltid svettig. Är det kallt eller dåligt väder, så får han stå inne med fleecetäcke + gott om hö efter att jag ridit, men är det inte alltför kallt (-5 eller varmare) och inte blåser/regnar/snöar, får han gå ut med fleecetäcke + andastäcke. I båda fallen torkar han på ca 2 timmar. Tar det längre tid än så för hästen att torka, bör man kanske överväga att klippa, eftersom det kan ge hudproblem att ständigt vara fuktig.

Har hästen mycke päls och inte tränas hårt så behöver den inga tjocka täcken tycker jag, det blir kanske t.o.m för varmt.
Bara den har hö eller nåt att tugga på nästan hela tiden så att den kan hålla värmen.

Men jag tycker att ett regntäcke är ett måste.
Det kan ju inte vara så skönt för hästen om det regnar eller snöar så mkt att det åker igenom pälsen. Kallt!!!! :(
Beror sig ju på hur tjock pälsen blir också såklart....
Men om det inte finns nått vind och regnskydd så hade ialla fall inte jag vågat riskera att hästen blir blöt in på skinnet och därmed förmodligen sjuk!!
Man behöver ju inte ha ett super bra täcke utan bara nåt som man kan slänga på om det blir välldigt kallt och regnit/snöigt eller blåsigt. :)
Rider du så att han/hon svettas är det bra med ett svettäcke så att han/hon inte blir kall :crazy: , det tar tid för en häst med mkt päls att torka!!! //isabelle

Senast ändrad av en moderator:

Många hästar klarar sig utan täcke. Du skriver att ponnyn får tjock päls så jag kan inte se att du behöver täcka den såvida den inte är blöt. Om du rider den svettig så ska den torka innan du släpper ut den i hagen alternativt ha täcke på sig. Blir den svettig varje dag av din ridning skulle jag fundera på att klippa den lite, bara en "svett rand" (kallas det jaktklippning kanske), då kan den ofta gå utan täcke i alla fall men får lite hjälp att få ut all svett.

jag tror nog du märker om din ponny fryser. Jag tycker det är skönt att slippa all vinterpäls så jag tar gärna täcken på hästen, men låter honom gå utan om det blir lite varmare nån dag. Om du skall ha täcke eller inte beror ju på hur frusen hästen är av sig, och hur mycket du rider. Håller du igång honom ordentligt hela vintern kan du kanske behöva klippa honom och då får du ju ha täcke på honom. Jag skulle kanske jaktklippa? Dessutom, om det regnar mycket eller blir "snöstorm" kan även en häst med tjock vinterpäls frysa, och då kan det vara käckt att ha ett regntäcke eller tunt fodrat regntäcke. OCh om hästen är svettig efter ridning är det bra att ha ett svettäcke.
//Jojjo

öronen känner jag på på en gång med min häst om han är varm eller febrig,
då jag vet hur tempraturen med jämnlig kontroll skall ligga på öronen.
då han har varit varm har jag även tagit temp,och det har bevisat öronen.
så för oss funkar och är det sant iallf:D

Om man skall ha täcke eller ej beror mycket på det stall hästen har. Om hästen står i ett stall som är mycket varmare än utetemperaturen så kan man bli tvungen att ha täcke på hästen när det är i hagen under dagen. De stora temperaturskillnaderna bli annars svåra för hästen att tackla.
Har man däremot ett kallstall, där temperaturen ute och inne är ungefär desamma så har man större möjligehet att själv välja. Har man dessutom vindskydd med tak ute i hagen, så behöver ju hästen inte heller bli blöt och då kan man slippa täcke helt och låta hästens päls växa sig så tjock som temperaturen kräver.
Med en häst med tjock vinterpäls behöver man dock ta det lagom lugnt under vintern. Ägna tiden åt saker som markarbete(dressyr) lugnt och sansat och långa skogsturer för att skapa en stark häst inför den tiden på året då det skall tränas och tävlas.
Som du förstår så föredrar jag inga täcken, vindskydd och kallstall till mina hästar.
Hälsning Maja

Det låter vettigt vad ni säger allihop.
Jag vill bara påminna om hur bekvämt det är när man ska ta in och rida hästen, om den haft täcke på sig.
Går den "naken" går det åt ett par timmar att torka innan det går att lägga på en sadel. Sedan några timmar till för att torka om den svettats. Sedan blir det extra mycket att mocka bara för att hästen stått på tork större delen av dagen.
Som ni säkert redan förstått så täckar jag alla hästar som används. Jag har två shettisar som bara går och skräpar, och dom har bara täcke vid extrem väderlek. Men dom har varsin komplett uppsättning av täcken, från insektstäcke hela vägen till termotäcke.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Lavinia
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 046
Senast: MiniLi
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 796
Senast: Enya
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar