täcke el. ej?

A

annizz

hejsan.
jag har en isis som jag tänker klippa på halsen och kanske under magen oxå.. men behöver jag ha täcke på hästen då när den går ute.. Det behöver jag väl inte om den bara är klippt på halsen? elle?
jag tänkte iaf köpa ett fleece täcke så den blir torr när man ridit honom.. och kanske ett regntäcke oxå.. särskilt om jag klipper honom..
är det rätt eller fel.. jag blir väldigt snurrig av det här med klippa, täcke å allt..
/anna

Man ska inte klippa islänningar!
Jag har 2st hemma och dom skulle bli lite missnöjda om jag klöpp dom // från Sandra som lånar fias användare :mad:

Själv skulle jag vara väldigt missnöjd, om jag var tvungen att gå runt en en fuktig och blöt jacka.

Spårklipper du halsen, behövs i regel inget täcke. Men det finns faktiskt islänningar som är oklippta, och ändå i behov av ett täcke.

Jag har en islänning som e Helklippt (huvud,ben, ja allt)
å han verkar väldigt nöjd med det!! :)
Tycker det är mycket bättre å klippa å använda täcke...
Kan inte va så härligt å bli svettig med den pälsen...

Man kan väl inte säga att man inte ska klippa islänningar. Det beror ju på omständigheterna.

Hästar mår faktiskt bra av att bli klippta. Jag har i alla fall bra erfarenhet av det. Till ex. sjuka hästa och 1-åringa har jag klippt och direkt efteråt när dom går ut ser jag skillnad, mycket gladare hästar. :)
Ja, jag prattar om islandshästa.
Iris

Ja fast där går gränsen för min tolerans vad beträffar klippning, att klippa för funktionens skulle förstår jag. Men däremot har jag ingen förståelse för att man helklipper hästen över rygg och kors, här har jag sett alldeles för mycket nackdelar för att tycka att det är ok. Att man sen skalar ben och huvud, bgriper jag faktiskt inte alls. :confused:

Min häst mår iallafall bra av det..
Hade honom oklipppt första året å han bara svettades å va orkeslös...
Nu e han helklippt just för den saken¨s skull å då tycker jag att det är lika bra å ta med allt!!!

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 074
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 965
Senast: Bee
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 441
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka