Täcke dygnet runt!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare intejag
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 574
Sv: Täcke dygnet runt!

Jo visst framkommer det att det handlade om lösdriftshästar.

Så här skriver ts i första inlägget:

Så visst förstår man att det handlar om lösdrifts hästar.

Våra hästar använder ytterst sällan ligghallen utan står ute i alla väder. Och detta beror inte på smattrande tak för vi har träbyggnad med trätak.

Ok, sorry. Miss av mig :)

Ja vi har också träbyggnad med trätak men det kan dåna rätt bra ändå. :) Men jag vet inte om det beror på det eller nåt annat - det var bara jag som "spånade" lite om orsaken. Faktum kvarstår i alla fall: dumma pålle står ute och fryser i regnet när det ösregnar. :)

Ok, sorry. Miss av mig :)

Ja vi har också träbyggnad med trätak men det kan dåna rätt bra ändå. :) Men jag vet inte om det beror på det eller nåt annat - det var bara jag som "spånade" lite om orsaken. Faktum kvarstår i alla fall: dumma pålle står ute och fryser i regnet när det ösregnar. :)

Dum pålle är jga benägen att hålla med om. Min som går otäckad har jag bara sett stå i ligghallen typ 2 ggr på hela vintern och hösten. Har behövt mocka ligghallen kanske 5 ggr på hela säsongen.

*KL*

Nu är jag förvirrad:confused:

Förklara för en ovetande.......

Jag är alltid noga med att anpassa täcken efter väderlek, inte kanske 5-10 grader hit eller dit. Men så att de varken är över eller undertäckade. Är det helt onödigt?

Nej. hästens komfort zon måste ju självklart tas i beaktning fortfarande. dvs det som håller den lagom varm i 5 plus, är i regel helt okej i noll grader eller 10 grader. att dutta och datta och byta täcke för att temperaturen ändrat sig 3 grader är fullständigt överkurs. Men det är ju inte samma sak som att säga att det inte spelar ngn roll vilket täcke hästen har på sig!

Dum pålle är jga benägen att hålla med om. Min som går otäckad har jag bara sett stå i ligghallen typ 2 ggr på hela vintern och hösten. Har behövt mocka ligghallen kanske 5 ggr på hela säsongen.

Ha ha :rofl:

Ja det är tur det inte finns en lag om att de ska stå under tak på vintern! :D

Nej. hästens komfort zon måste ju självklart tas i beaktning fortfarande. dvs det som håller den lagom varm i 5 plus, är i regel helt okej i noll grader eller 10 grader. att dutta och datta och byta täcke för att temperaturen ändrat sig 3 grader är fullständigt överkurs. Men det är ju inte samma sak som att säga att det inte spelar ngn roll vilket täcke hästen har på sig!

Nej riktigt så "duttig" är jag inte:D

Jag kör nog med följande gradering...

Svinkallt
Ruggigt
Lagom
Apvarmt
:p

Hästar har ju normalt sett en "komfortzon" på ca 20 grader men givetvis måste man ju vara uppmärksam på den egna hästen. De är ju alla individer. :)

Sen får man ju ta hänsyn till vädret - jag menar om det blåser mycket så förvärras det ju betydligt.

Jag har själv kört med mitt ofodrade regntäcke hela vintern men vi har ju inte haft det så kallt här nere i Skåne. Om det hade krupit ner mot -19,-20 grader så hade jag nog bytt täcke till ett lite varmare.

Men det har inte så stor betydelse med några få grader upp eller ner som många tror. :)

Då är jag med...thanx

Det beror ju på hur många varianter du har.

Jag brukar köra antingen regn- eller vintertäcke (2-300 gram), och då används regntäcket allra mest. Från det att hästen börjar frysa om den blir blöt, ner till någon minusgrad, beroende på hur vädret är i övrigt. Sedan åker vintertäcket på, och det används från ca 0 grader och nedåt. Det blir väl sällan kallare än typ 20-25 grader...

Nuvarande unghäst i sin björnpäls har haft samma fleecefodrade regntäcke hela vintern, men bara för att skydda mot väta eller mycket hård vind. Annars har hon varit naken.

Förra hästen hade ett 200 grams stalltäcke på dygnet runt, och ett ofodrat skaltäcke på det "i alla väder". Vid nedåt 20 minusgrader åkte vintertäcket på ovanpå stalltäcket, men aldrig annars. Hon var dessutom klippt... ;)

Men man måste ju såklart titta på hur varje häst beter sig, men jag tror att de allra flesta "duttar" med täckena i onödan, utan att egentligen ta reda på hur mycket hästen fryser, och om den ens gör det!

Ponnyn i stallet är en rikig fryslort (ja, han fryser verkligen!) och har fortfarande vintertäcket på ute. Men då är han helklippt, går ensam (=springer inte och leker med kompisar) och står hellre still och krubbiter på en stolpe än äter. Men det är ju inte så många hästar som beter sig så... ;)

Har ungefär samma upplägg...:)

Detta var för en gångs skull en bra artikel om täcken!:bow:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 491
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla... 2 3
Svar
58
· Visningar
10 344
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
8 965
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån... 2
Svar
28
· Visningar
6 250

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka