Täcke dygnet runt!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare intejag
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 574
I

intejag

Vet inte om tråden ligger rätt så flytta den gärna.

Jag har absolut ingen vana av täcke eftersom mina hästar alltid gått otäckade. Lösdriftskompisen gick täckad i vintras för att han inte skulle få så mycket päls. Nu går han fortfarande täckt. Samma täcke dygnet runt.

Min fråga är nu fyller täcket då någon egentlig funktion? Han har ett tunnt fodrat täcke. Han har bara av sig det när han rids. På dagarna är det 10 plusgrader här där vi bor och på nätterna kryper det ner till någon minus. Gör täcket verkligen nytta då? Ägaren vill ha täcke på honom på dagen för annars måste hon åka till stallet 2 gånger om dagen och det blir så jobbigt.

Sv: Täcke dygnet runt!

Jag är av den åsikten att samma täcke dygnet runt inte fyller den funktion det är menat att göra. Ungefär som att ha ytterkläder på sig dygnet runt.

Vad är det för täcke, då? Ett tunnt eller ett tjockt?

Gör täcket verkligen nytta då?
Förstår inte frågan riktigt... :o
Förmodligen anser ju hästägaren att det fyller någon funktion som h*n vill ha, eftersom det används. Kanske hästen blir lerig annars? Har den någon form av ryggproblem så att den inte får bli kall?

Eller så fyller det den funktionen att hästen inte blir våt när det regnar? En anledning så god som någon, tycker jag.

Immer

Vad är det för täcke, då? Ett tunnt eller ett tjockt? Det är ett halvtjockt täcke som han ska ha för att inte frysa när det är kallt.

Förstår inte frågan riktigt... :o
Förmodligen anser ju hästägaren att det fyller någon funktion som h*n vill ha, eftersom det används. Kanske hästen blir lerig annars? Har den någon form av ryggproblem så att den inte får bli kall?

Jag frågade om täcket fyller någon funktion i frys synpunkt när han har samma täcke på dagen när det är 10 grader varmt som han sedan har på natten när det är några minus. Jag tror inte att täcket fyller någon varmande funktion på natten iom att han haft det hela dagen också.

Lerig lär hästen bli utan täcke men vilken häst har dött av lera? Nej han har absolut inga ryggproblem utan är en fullt frisk 4 åring.

Eller så fyller det den funktionen att hästen inte blir våt när det regnar? En anledning så god som någon, tycker jag.

Immer

När jag frågade henne vid något tillfälle så sa hon: Han måste ha täcke på natten för att det är kallt på natten fortfarande och jag orkar inte åka ut två gånger per dag för att täcka av och på. Så nej det handlar inte om att han ska skyddas för regn.

varför skulle täcket inte fylla ngn funktion menar du?

För att om du har din vinterjacka på dig på dagen när dte är 10 plusgrader så lär du ändå börja frys på kvällen när tempraturen sjunker under noll grader. Så jag undrar om det inte är likadant för hästar. Om han gått hela dagen i det täcket och dessutom blivit svettig under när det varit 10 plus och mitt i solen kanske ännu mer så har åtminstone jag svårt att tro att samma täcke sedan skulle hålla honom varm på natten.

För att om du har din vinterjacka på dig på dagen när dte är 10 plusgrader så lär du ändå börja frys på kvällen när tempraturen sjunker under noll grader. Så jag undrar om det inte är likadant för hästar. Om han gått hela dagen i det täcket och dessutom blivit svettig under när det varit 10 plus och mitt i solen kanske ännu mer så har åtminstone jag svårt att tro att samma täcke sedan skulle hålla honom varm på natten.

Aha, då förstår jag!

Då är svaret att hästar inte alls fungerar som människor i det avseendet. :)

De anses nämligen ha en "komfortzon" på ca 20 grader.
Ett täcke som läggs på när hästen börjar frysa vid t.ex. 0 grader räcker alltså bra ända ner till ca 20 minusgrader.

Därför är det helt onödigt att ha en hel garderob av olika tjocka täcken och hålla på att byta så fort temperaturen skiljer 5-10 grader. Samma täcke som hästen har inne i stallet kan även funka som utetäcke ner till ganska låga temperaturer utan problem.

Ja, hästens komfortzon för temperatur är ganska vid, cirka 20 grader, så täcket som han har på dagen ute kan visst göra nytta inne på natten när temperaturen kliver under minus-strecket.

Man har forskat på detta på SLU (Statens Lantbruks Universitet) och här har du en länk till en del vad man kom fram till. :)

http://www.hippson.se/cldoc/12680.htm

.....och tror man inte riktigt på forskarna så kan man ju känna på hästen under täcket senare på kvällen. Min är i alla fall inte kall under. :)

Senast ändrad:

Nej det är inte lika för hästar.

Ja, hästens komfortzon för temperatur är ganska vid, cirka 20 grader, så täcket som han har på dagen ute kan visst göra nytta inne på natten när temperaturen kliver under minus-strecket.

Han går på lösdrift så han går inte in på natten.

Men då fungerar i alla fall inte hästar som jag trodde riktigt. Iom att det tydligen fungerar med samma täcke vid 10 plus och sedan vid några minus under samma dygn.

*KL*

Nu är jag förvirrad:confused:

Förklara för en ovetande.......

Jag är alltid noga med att anpassa täcken efter väderlek, inte kanske 5-10 grader hit eller dit. Men så att de varken är över eller undertäckade. Är det helt onödigt?

Han går på lösdrift så han går inte in på natten.

Ok, men jag tror inte skillnaden är så jättestor ändå. Vi har ett kallstall med öppen dörr och fönster. Kan säkert nästan jämföras med er ligghall. :)

Det brukar bara skilja ytterst lite mellan ute och innetemperatur i vårt stall.

Jag trodde att man hade hästar på lösdrift för att de själva ska kunna avgöra när de vill stå still, röra sig, äta, rulla sig lerig, söka skydd etc. Om det regnar så kan de ju gå in i vind- och regnskyddet som det enligt lag måste finnas på en lösdrift.

*KL*

Nu är jag förvirrad:confused:

Förklara för en ovetande.......

Jag är alltid noga med att anpassa täcken efter väderlek, inte kanske 5-10 grader hit eller dit. Men så att de varken är över eller undertäckade. Är det helt onödigt?

Hästar har ju normalt sett en "komfortzon" på ca 20 grader men givetvis måste man ju vara uppmärksam på den egna hästen. De är ju alla individer. :)

Sen får man ju ta hänsyn till vädret - jag menar om det blåser mycket så förvärras det ju betydligt.

Jag har själv kört med mitt ofodrade regntäcke hela vintern men vi har ju inte haft det så kallt här nere i Skåne. Om det hade krupit ner mot -19,-20 grader så hade jag nog bytt täcke till ett lite varmare.

Men det har inte så stor betydelse med några få grader upp eller ner som många tror. :)

Jag trodde att man hade hästar på lösdrift för att de själva ska kunna avgöra när de vill stå still, röra sig, äta, rulla sig lerig, söka skydd etc. Om det regnar så kan de ju gå in i vind- och regnskyddet som det enligt lag måste finnas på en lösdrift.

Fast det framkom inte från början att ts häst gick på lösdrift.

Sen är det inte alltid det hjälper att ha ligghall/regnskydd. Vi har ett bra skjul i hagen men om det ösregnar står pålle utanför och skakar :crazy:

Varför kan man ju undra? Kanske det har med att göra att det smattrar rätt bra på taket och att det kan vara lite skrämmande för ett djur som i sin natur vill känna att de kan hålla koll. :)

Det beror ju på hur många varianter du har.

Jag brukar köra antingen regn- eller vintertäcke (2-300 gram), och då används regntäcket allra mest. Från det att hästen börjar frysa om den blir blöt, ner till någon minusgrad, beroende på hur vädret är i övrigt. Sedan åker vintertäcket på, och det används från ca 0 grader och nedåt. Det blir väl sällan kallare än typ 20-25 grader...

Nuvarande unghäst i sin björnpäls har haft samma fleecefodrade regntäcke hela vintern, men bara för att skydda mot väta eller mycket hård vind. Annars har hon varit naken.

Förra hästen hade ett 200 grams stalltäcke på dygnet runt, och ett ofodrat skaltäcke på det "i alla väder". Vid nedåt 20 minusgrader åkte vintertäcket på ovanpå stalltäcket, men aldrig annars. Hon var dessutom klippt... ;)

Men man måste ju såklart titta på hur varje häst beter sig, men jag tror att de allra flesta "duttar" med täckena i onödan, utan att egentligen ta reda på hur mycket hästen fryser, och om den ens gör det!

Ponnyn i stallet är en rikig fryslort (ja, han fryser verkligen!) och har fortfarande vintertäcket på ute. Men då är han helklippt, går ensam (=springer inte och leker med kompisar) och står hellre still och krubbiter på en stolpe än äter. Men det är ju inte så många hästar som beter sig så... ;)

Fast det framkom inte från början att ts häst gick på lösdrift.

Sen är det inte alltid det hjälper att ha ligghall/regnskydd. Vi har ett bra skjul i hagen men om det ösregnar står pålle utanför och skakar :crazy:

Varför kan man ju undra? Kanske det har med att göra att det smattrar rätt bra på taket och att det kan vara lite skrämmande för ett djur som i sin natur vill känna att de kan hålla koll. :)

Jo visst framkommer det att det handlade om lösdriftshästar.

Så här skriver ts i första inlägget:
Lösdriftskompisen gick täckad i vintras för att han inte skulle få så mycket päls. Nu går han fortfarande täckt. Samma täcke dygnet runt.

Så visst förstår man att det handlar om lösdrifts hästar.

Våra hästar använder ytterst sällan ligghallen utan står ute i alla väder. Och detta beror inte på smattrande tak för vi har träbyggnad med trätak.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 491
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla... 2 3
Svar
58
· Visningar
10 344
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
8 965
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån... 2
Svar
28
· Visningar
6 250

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka