Sv: Täcka?

Hm...väldigt sällan det täckas här överhuvudtaget. Nattetid står dom inne utan täcken. Möjligen om det drar ner till minus 20 grader ute...kan dom få ett lättare stalltäcke...har kallstall...

Jag började täcka ena tävlingshästen på natten för ca en vecka sedan. Han är väldigt svårklippt så försöker hindra honom från att sätta "björnpäls" så kanske det räcker med att klippa honom en gång framåt vårsäsongen fastän han rids ordentligt.

Den andra är det inte lika noga med då han är extremt lättklippt så honom tar jag då fort han har satt lång päls nog att raka av.

4-åringen lägger jag på ett mellantjockt täcke dygnet runt sedan när det blir kallt ute och 2,5 åringen går naken.

Har ingen täckesservice där jag står så försöker vänta så länge som möjligt med att lägga på täcke då han måste ha utetäcket på sig inne isf. Den kommande veckan skulle vara fin iaf, men om nån vecka kanske det börjar bli dags att slänga på ett täcke. Han sätter dessutom massor med päls så lär få klippa ett par ggr.

Inte alls om jag slipper. Jag kommer att ha kallstall så småningom och då kommer jag att ha minsta ponnyn täckad för hon blir väldigt kall i muskler och leder, hon har även vid ruggiga dagar fått täcke på sig inne i vårt nuvarande, isolerade stall.

D-ponnyn har fått täcke på sig på natten om hon har kommit hem från en tävling (distanstävling) och det är varit kallt och jävligt ute. Främst för att jag fryser när jag ser henne, haha. Jag är ett tydligt exempel på en person som förmänskligar hästen men tänk om hon skulle tycka att det var kallt efter en så pass stor ansträngning? Dock blir det bara ett tunt täcke.

Kanske ska tillägga att jag i regel har stalldörrarna öppna på natten, antingen helt eller bara överdelen då luften känns bättre.

Det är ett tag kvar innan han får någor täcke på sig över natten, Blir väl när jag rakat honom om jag nu ska göra det. slutet på november inte tidigare iaf.

Har ingen täckesservice där jag står så försöker vänta så länge som möjligt med att lägga på täcke då han måste ha utetäcket på sig inne isf. Den kommande veckan skulle vara fin iaf, men om nån vecka kanske det börjar bli dags att slänga på ett täcke. Han sätter dessutom massor med päls så lär få klippa ett par ggr.

så har vi det oxå, så de flesta väntar så länge det går. KAnske ett tunnare regntäcke nu när vädret är så ostabilt.
JAg och väninnan har dock fortfarande våra pållar ute dygnet runt så vi lägger på ett regntäcke med tunnare fleece i. Så himla varmt blir det inte på dagen, så hittills har dom inte vart svett lr överdrivet varma under. Dessutom är min ganska frusen så jag har nog täcke även när han kommer in nu till helgen så att han kan ha täcke på dagen.

Stona och unghästarna täckas aldrig, blöta täcken är värre än blöt päls...
Ridhästarna täckas ute för att inte bli leriga, innetäcken blir det efter första klippningen.

Att de inte varit varma kan bero på att täcket trycker ner pälsen vilket tar bort en del av pälsens naturliga förmåga att hålla värmen - så ett tunnt täcke för att öka värmen kan därmed ge motsatt effekt.

Fast med tunt täcke räknas nog bara ofodrade regntäcken i det fallet. Fleece är väldigt värmande, spec i kombination med en regn och vindtätt yttersida.

Jag ska inte täcka min inne alls i år. Klipper jag så hoppas jag slippa täcka ute oxå, något åt spårklippningshållet. Han gillar inte att täckas (trots bra, välsittande täcken) och är väldigt varm av sig (nog nästan för varm med vinterpäls inne...).

Mina hästar går fortfarande på bete, araben täckar jag redan med ofodrat regntäcke, men endast vid ihållande regn. Har tänkt ha mina pållar ute så länge det bara är möjligt, så gamlatanten (shettis) o araben kommer vara täckade nattetid vid behov. De andra hästarna (oxå shettisar) kommer gå nakna hela vintern. Några kommer dessutom att gå på lösdrift

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 018
Utrustning Köpte nytt täcke av märket coverme. Det är någon extra flärp med tarra längst fram på täcket vid spännena. Någon som har detta täcket...
Svar
13
· Visningar
392
Senast: aglaonema
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 071
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det finns en tanke om att det krävs hästkunskap för hästhantering. Många gånger sker hämtningen av hästkunskap från boxen bredvid.
Svar
0
· Visningar
119
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Göra egen tvål
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur