Täcka äldre oklippt häst?

Kirie

Trådstartare
Hästen är 18 och oklippt. Har satt ordentlig vinterpäls men en hel del har redan fällts bort. Vi har inte haft speciellt kallt i vinter så hon har varit naken inne och haft ett fleecefodrat regntäcke ute men nu har kylan kommit.

Hon är fullt frisk och igång men har tappat lite i hull för första gången den här vintern. Stelnar lätt till om hon får stå så vi försöker hålla igång.

Nu när temperaturen ligger på mellan -8, -15 ute och runt 0-1 i stallet, är det helt overkill att täcka henne lite till? Vi har ej fri tillgång i hagen, det funkar inte för vissa av hästarna i flocken. Jag är löjlig, jag vet men ni fattar säkert. ;)
 
Sv: Täcka äldre oklippt häst?

Börjar hästen tappa lite hull och stelnar lite och ni inte har möjlighet att fodra mer i hagen så kan du gott slänga på den ett lätt fodrat täcke ute. Se om du hittar 100-150g fyllning, mer behövs säkert inte.
 
Sv: Täcka äldre oklippt häst?

Lägg du på ett lite tjockare täcke och testa. Min gamla tant som bara är klippt lite på halsen har just nu ett 300g täcke. Det är bara att känna efter så att det inte är en kamin under täcket för då¨är det för varmt:)
 
Sv: Täcka äldre oklippt häst?

Tackar för svaren, då ska jag testa att ha på ett lite tjockare täcke imorgon. Kylan ska ju tydligen hålla i sig.
 
Sv: Täcka äldre oklippt häst?

Har också en 18:åring som dock är halsklippt. Har ett 300 gr halvhalstäcke på honom nu. Dock så har han fri tillgång på hösilage i hagen. Men tror du kan täcka på lite till utan problem
 
Sv: Täcka äldre oklippt häst?

vår 20åring som är oklippt har ett 150grams innetäcke + ett fleece fodrat regntäcke just nu, hade ett 200grams övergångs täcke innan men det är stenfruset nu då det regnade kvällen innan det fryste till = stenhårt täcke.
200g till 250g skulle jag ha på en med tät päls, min oklippta 11åring har gles tunn päls och hon behöver 300g-400g när det är under -5 -10 beroende på hur vädret är.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 590
Senast: Mia_R
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 852
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 142
Senast: ako
·
Utrustning Min häst stod den senaste vintern med fri tillgång på hö i hagen, och var endast halvklippt. Pga detta så fick han endast täcke på sig...
Svar
9
· Visningar
1 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp