Täcka 2-åring?

Sv: Täcka 2-åring?

ok, fair enough, mitt inlagg var mest som svar pa att det skulle vara forkastligt att tacka unghastar...jag tror val att det ska passa individen...och man far anpassa darefter..

Att frånta hästen dess egen förmåga att reglera temperaturen tycker nog i alla fall jag är att påverka hästen fysiologiskt, dessutom på ett mycket negativt sätt. Att inte kunna reglera sin kroppstemperatur lär också påverka immunförsvaret. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att köpa en ung häst eller ett föl som gått täckad, skulle se alltför stora problem framför mig med en häst som inte tål någonting.
I övrigt så har jag varken tid eller lust att sätta ihop en litteraturlista åt dig, du får helt enkelt leta själv, det bör inte vara särskilt svårt.

Kan tänka mig att en del kanske badar hästen inför treårstestet, samt lägger en massa tid på att rykta veckorna innan. Därför är de så blanka inte för att de har haft täcke under vintern. Min två åring kommer inte få täcke på sig hon har tillgång till ligghall och är i gott hull. Om hon hade varit mager och tunn kanske jag hade övervägt täcke

Att frånta hästen dess egen förmåga att reglera temperaturen tycker nog i alla fall jag är att påverka hästen fysiologiskt, dessutom på ett mycket negativt sätt. Att inte kunna reglera sin kroppstemperatur lär också påverka immunförsvaret. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att köpa en ung häst eller ett föl som gått täckad, skulle se alltför stora problem framför mig med en häst som inte tål någonting.
I övrigt så har jag varken tid eller lust att sätta ihop en litteraturlista åt dig, du får helt enkelt leta själv, det bör inte vara särskilt svårt.
Fast när det är väder som idag:eek: spöregn, 18 m/s o 8 grader kan de inte reglera ngn värme mer än att skaka. De bör kunna gå in under ngt skydd.

Om den inte har fällt till treårs, är det inte bara att klippa den?

jag har min 2åring täckad, för det är ostadigt väder med regn nästan varje dag, hagen har inget skydd o blir hon blöt så fryser hon och har alltid gjort hur mycket päls hon än haft, hon har fri tillgång på hö, men det spelarr ingen roll...
så hon får gå med täcke.

Fast när det är väder som idag:eek: spöregn, 18 m/s o 8 grader kan de inte reglera ngn värme mer än att skaka. De bör kunna gå in under ngt skydd.

Jag brukar ta in mina tidigare på dagen när det är sådant skitväder (ursäkta språket), de brukar ändå inte tycka det är särskilt livat ute då, och de rör inte på sig ute då.
Igår (söndag) hade unga damen dock regntäcke på, det var liknande väder som hos dig, men ca 5 plusgrader, och jag var bortrest hela dagen. Har aldrig tidigare ägt ett regntäcke, men tröttnade faktiskt förra hösten när det regnade eller snöblaskade varje dag i veckor :crazy:.
Kan dock inte jämställa ett regntäcke vid behov med att permanent täcka en ung häst bara för att "den ska se fin ut".

Liknande trådar

Hundhälsa Funderat lite extra på hur olika det kan vara mellan raser och individer på när och om hunden behöver ha tröjor, täcken och skor och...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 655
Senast: fejt
·
Utrustning Jag ska snart köpa en häst och har lite frågor om täcken som jag skulle bli superglad om någon svarade på :) 1. Vilket märke på täcken...
2
Svar
35
· Visningar
5 027
Senast: Mia_R
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 472
Senast: mackan
·
Hästvård Märkte i vintern 15-16 att min häst fick "finnar" på ryggen, regnskållor. Märkte det då ganska sent. Hade använt mycket täcke på honom...
Svar
18
· Visningar
2 116
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka