Täcka 2-åring?

aramis

Trådstartare
Hur gör ni som har 2-åringar. Jag har min går "naken" så mycket som möjligt. har ett ofodrat regntäcke som jag kan använda vid ihållande regn eller snöslask.
Men tanken slog mig, undra just hur pälsig hon kommer att vara vid treårs testet? "brukar" folk täcka dom över vintern för att inte få en pälsboll att visa upp till våren? Eller hinner dom byta om till sommarpäls?
Nu ska hon inte säljas eller så, så jag kommer allra troligast att låta henne vara utan täcke hur som. Men det vore intressant att höra hur andra resonerar.

Sv: Täcka 2-åring?

Jag har inte lagt täcke på mig och gör det inte heller om det inte är riktigt dåligt väder ute, men tar nog in honom istället om det skulle bli riktigt dåligt väder. Han ska inte gå nått 3 års test men dom är väl såpass sent att dom borde hunnit fälla av sig vinterpälsen tills dess? Brukar väl vara i maj?

Jo, det brukar vara däromkring.
Fast i våras när jag kikade på ett treåstsets så var min lilla hemma full med päls och 3-åringarna var så blanka och fina.

Jag har tom börjat täcka min 1åring just för att han ska visas på rådgivande hingstbed och vet att det ser lite "flottare" ut med blanka och korthåriga :)

Unghästar ska INTE täckas, nej. De måste få chansen att bygga upp ett bra immunförsvar, att bli starka hästar och inga ömtåliga barbie-hästar.:crazy:

Unghästar ska INTE täckas, nej. De måste få chansen att bygga upp ett bra immunförsvar, att bli starka hästar och inga ömtåliga barbie-hästar.:crazy:

Det är väll lite det jag går på, sen är det ju lättare för mig om jag slipper hålla på och böka med täcken.
Men eftersom i princip alla hästarna på 3-års testet såg så otroligt blanka och fina ut så började jag fundera på om dom verkligen gått utan täcke och fällt av all tjock vinterpäls till visningen.

Jag fördömmer inte dom som gör det, är bara nyfiken på hur andra gör. :)

Vi täckar aldrig våra unghästar. Dom är mkt fina i hull och fryser ej. Får dom bara bra och tillräckligt med foder så håller dom sig fina i pälsen.
Dom brukar ha hunnit fälla av till tre-års testet, och skulle några strån sitta kvar så brukar dom lägga sig när hästen blir varm.

Enda anledningen till att täcka är om den har svårt att hålla hullet.
Annars skulle jag vänta tills den rids kontinuerligt.

Jag skulle aldrig täcka en 2-åring, vill inte ens täcka min 4-åring (som jag haft sedan hösten som 2-åring). Lever hästen "normalt" hinner den fälla till treårs, iaf har samtliga ponnyer genom alla år både hemma och på stuteriet gjort det.

Sedan ser man ju vissa som fortf är raggia och långhåriga i maj men då beror det nog mer på hästhållningen vill jag påstå :mad:

Jag propagerar inte för täcke på unghästar men rent fysiologiskt tror jag inte de mår eller blir sämre hästar för det. Så källa till att hästar skulle få sämre immunförsvar och svagare av att gå med täcke tack.

Min häst är blank och fin året runt, när han inte är nyrullad och blöt :angel: Men helt ärligt så är han blank även om han ite är borstad. DAMMIG kan han såklart bli, men blank o pälsen är hästen oavsett längd på pälsen om den mår väl.

Dessutm, reflekterar ingen över hur mycket ett täcke kan störa rörelseapparaten? De allra lättaste, tunnaste täckena med god passform kanske (jag har bara sett HW som jag tycker duger i den aspekten) inte stör så mkt. Men jag tror ändå det har en betydande del.

Vad jag vet så finns en mängd forskning på hur hästar reglerar värme, det har skrivits åtskilliga trådar i ämnet här på buke. Du får leta själv;)
Sedan kan du gärna, som kontrast, leta fram källor till att det skulle vara "bra" att täcka en ung häst. Jag har aldrig sett några sådana nämligen.
Enligt all erfarenhet och expertis är det fullständigt förkastligt att täcka unghästar.
Du får gärna komma med bra anledningar att täcka dem?

Som jag sa så propagerar jag inte för att täcka unghästar eller hästar öht, de tror jag de flesta som vet vad jag brukar skriva här på Buke känner till och jag har säkerligen skrivit i de trådar du hänvisar till, så några aledningar till att täcka dem tänker jag inte komma med så länge inte det inte handlar om det rent uppenbara - att slippa frysa. Vad jag kan dra mig till minnes har jag inte heller läst att de skulle påverka dem fysiolgiskt att gå med täcke - och jag har läst det mesta som finns att läsa om hästars temeperaturregelring men där står inget immunförsvar eller att de skulle bli svagare individer. Sen var de du som sa det så bevisbördan ligger hos dig.

oj da, min 2 1/2 aring har tacke, hr i england, redan nu, han var tackad forra aret av agaren innan mig och han blir sa kall om han inte ar tackad....han lever ute med tillgang till ligghall men aldrig darine, och han darrar..fri tillgang till ho plus mycket gott bete...sa vad ska jag gora???

Varför frågar du mig? Ett tips är att starta en egen tråd om hur du ska göra med din häst om du inte är kapabel att avgöra det själv.

oops, sorry, det var inte menat som en fraga direkt till, det var mest en tanke att det kan ju finnas en del unghastar som kanske har blivit tackade tidigare och kanske ar mer frusna ...sorry...jag tror jag fortsatter ta hand om min hast som det passar oss...och forlat igen for inlagget....

Jag skulle aldrig täcka en 2-åring, vill inte ens täcka min 4-åring (som jag haft sedan hösten som 2-åring). Lever hästen "normalt" hinner den fälla till treårs, iaf har samtliga ponnyer genom alla år både hemma och på stuteriet gjort det.

Sedan ser man ju vissa som fortf är raggia och långhåriga i maj men då beror det nog mer på hästhållningen vill jag påstå :mad:

Ja eller så kanske man BOR KALLARE så de jävlarna inte vill tappa pälsen! :p:mad:

Du behöver inte be om ursäkt - det var ett tips om du nu ville ha hjälp. Det lät som du ville det på ditt inlägg.

Jag tror förresten inte att hästar blir mer frusna som individer för att de täckas tidigt, den säsongen ja men inte att det skulle hänga i hela livet.

*delvis kl*
Svarar alla. Det verkar som om de flesta har uppfattningen att dom bör ha fällt av all vinterpäls till treårs testet. Då behöver jag inte "oroa" mig för att skämma ut oss på den fronten i alla fall. ;)
Att min tjej inte hade fällt allt i våras berodde nog på att hon var tunn då, vilket hon inte kommer att vara i vinter eller i vår.

Sen kan jag då inte påstå att hon är blank. Lite blank blir hon så klart när jag borstat på henne ett tag, men inte alls skinande som man ser många andra hästar är. (men hon är välmående i alla avseenden och får i sig allt hon kan tänkas behöva och det är det viktigaste.)

Liknande trådar

Hundhälsa Funderat lite extra på hur olika det kan vara mellan raser och individer på när och om hunden behöver ha tröjor, täcken och skor och...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 655
Senast: fejt
·
Utrustning Jag ska snart köpa en häst och har lite frågor om täcken som jag skulle bli superglad om någon svarade på :) 1. Vilket märke på täcken...
2
Svar
35
· Visningar
5 027
Senast: Mia_R
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 472
Senast: mackan
·
Hästvård Märkte i vintern 15-16 att min häst fick "finnar" på ryggen, regnskållor. Märkte det då ganska sent. Hade använt mycket täcke på honom...
Svar
18
· Visningar
2 116
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka