Tack vare AR kan jag fortfarande rida.

Sammet

Trådstartare
Den akademiska ridkonsten, en välsignelse för min kropp.

Efter ett engelskt pass i går insåg jag det, tack vare AR kan jag rida.


Bakgrund:
För 1 år sedan föll jag av en lånad unghäst och fick komprition på två kotor i länden. Jag fick åka ambulans och fick röntgas men jag skulle bli frisk med tiden iallafall.

På det har jag även problem med spända muskler och får lätt migrän om mina muskler blir utsatta för obehagligt "våld" (dvs, jag kan inte lyfta tungt mkt., får jag slitningar eller ryck i musklerna får jag ont, jag kan inte sitta snett mm.)



Jag vilade från arbete med häst i 1/2 år.
Efter det har mestadels av min ridning bestått i arbete från backen med min lilla hingst, ibland har jag skrittat ut i skogen.


Idag:

Nu är jag på en farm och har tillgång till en "vanlig" häst, utbildad inom den engelska ridstilen och lite western av vad jag förstått.

Jag har arbetat honom i 6 dagar (idag) med AR och har fått bra framsteg (klok och lättlärd häst).

I går ville jag känna igenom hästen för att se vad jag satt på, så jag satt upp för första gången på ett par månader och red lite engelskt.
Jag är i grund och botten utbildad inom det som yngre och fann min väg till AR för något år sedan.


Efter det engelska ridpasset hade jag lättare migrän (kan räknas som tung/skarpp huvudvärk) och fick gå och vila bort det.

I dag tränade jag AR uppsuttet, red ett längre pass än det engleska, red mer galopp och trav och gjorde mer rörelser men... jag red AR.
Resultatet (för min kropp) är lite trötthet i ryggen, ingen huvudvärk, ingen smärta (fast träningsvärk så jag knappt kan gå, den kommer troligast från i går dock).


AR är underbart för min kropp.
Hade jag aldrig kommit över AR genom EWA (här på buke) så skulle jag troligast inte kunnat rida idag.


Ett tack vänder jag därför till EWA, Jegra, Röda Farans matte Veronica (som peppade mig i början när vi stog i samma stall och som hjälpte mig att finna motivationen), Cristina Drangel och alla andra jag glömt för stunden.


:bow:

Tack rara ni.
 
Senast ändrad:
Sv: Tack vare AR kan jag fortfarande rida.

AR är fantastiskt, för både häst och ryttare!

Kul att du hittat dit.
 
Sv: Tack vare AR kan jag fortfarande rida.

Vad är den stora skillnaden? Jag är inte så insatt i AR, men blev nyfiken!

Nirak
 
Sv: Tack vare AR kan jag fortfarande rida.

Förmodligen för att i AR tar man bort all ryggverksamhet hos hästen.
Jag själv rider för AR tränare sådär varannan månad och jag mår otrpoligt bra efteråt men hästarn mår kasst......:crazy:

Jag har konstaterat att med min lilla erfarenhet att Ar är bra för ryttaren men dåligt för hästen....
 
Sv: Tack vare AR kan jag fortfarande rida.

Jag är nyfiken, om du klarade att rida ett långt pass och i alla gångarter samt med olika övningar på "AR-vis" utan att få migrän, varför fungerade inte ett kortare pass på "engelskt" vis? Vad är skillnaden mellan dessa två sätt att rida?
 
Sv: Tack vare AR kan jag fortfarande rida.

Skillnaden för mig är den annorlunda utbildningsvägen och det annorlunda signalsystemet. Min häst trivs och utvecklas mycket med akademisk ridning. Andra hästar kan jag rida "engelskt" om det passar dem bättre. Skillnaden på min häst är däremot enorm. När jag försökt rida traditionell dressyr träning (höll på ca 8 månader)fick jag en protesterande, stark, framtung bulldozer till häst. Sen jag började rida akademiskt har jag fått en glad, positiv, samarbetsvillig häst som rör sig lätt, sviktar härligt, hänger ihop från bakben till nacke och är mycket lyhörd. Skillnad som natt och dag alltså. Hon har också satt mera muskler och är så snygg i kroppen. Tycker det gäller att hitta ett sätt att rida och träna som passar just den häst man sitter på.
Jag känner däremot ingen skillnad i hur trött jag blir i kroppen efter akademiskt eller vanligt dressyrpass. Jag antar att det beror på hur man blivit lärd att rida från början. Jag har förstått att min ridning har alltid legat nära den akademiska under mina 30 år i sadeln. Det verkar vara STOR skillnad på HUR vi lärt oss rida från början och då kan ju skillnaden upplevas mer eller mindre när man gått över till AR.
 
Senast ändrad:
Sv: Tack vare AR kan jag fortfarande rida.

På min häst förbättras ryggverksamheten av akademisk ridning. Det är ingenting som kan passa alla förstås. Det kanske inte alls passar din häst? All träning måste ju anpassas till individen. Inget kan vara bra eller dåligt för alla.
 
Sv: Tack vare AR kan jag fortfarande rida.

bigganl skrev:
Skillnaden för mig är den annorlunda utbildningsvägen och det annorlunda signalsystemet.

Kan du utveckla och förklara lite mer?

Nirak
 
Sv: Tack vare AR kan jag fortfarande rida.

Inom den traditionella dressyren följer utbildningen i den ordningen som rörelserna kommer i dressyrklasserna. Skolorna kommer inte förrän i MSV tex. Man rider alla gångarter och låter formen vara öppen tills hästen orkar samla sig mera. Man fokuserar på påskjut och anser att bärkraften kommer när påskjutet är bra. Inom den akademiska ridningen är just skolorna grundläggande rörelser. Man rider i skritt och börjar inte trava förrän skritten är riktigt bra, man fokuserar på bärkraft i stället för påskjut.
Signalsystemet är annorlunda på så sätt att inom den traditionella dressyren används ofta många hjälper på en gång. Inom AR ger man en hjälp i taget för att hästen lättare ska förstå och hinna med.
Det "trängande" tygeltaget är ganska tabu inom den vanliga dressyren men används hela tiden av AR ryttare. Det är egentligen inte trängande tycker jag, men jag har inte något bra namn på det. Nu rider jag med tanken att mina tygeltag reglerar hästens framdel och skänkeln hästens bakdel.
Just min häst blir förvirrad av det traditionella sätter att rida. Nu är hon med på vad jag vill och i och med det har jag fått en samarbetsvillig och glad häst.
 
Sv: Tack vare AR kan jag fortfarande rida.

Då är din häst ett undantag, jag har så gott som aldrig sett en AR riden häst med ryggaktivitet.
 
Sv: Tack vare AR kan jag fortfarande rida.

Men å andra sidan fungerar ju korrekt utförd "engelsk" dressyr så som du beskriver. Ur samling kommer ökning. Ökning måste ske genom samling. Man ger en hjälp i taget, ska hästen flytta undan för skänkeln sitter man inte och nöter med skänkeln utan ger en hjälp och så förväntas hästen ta den hjälpen innan den får nästa hjälp/uppdrag.
Jag tycker att det är konstigt att AR-folket ser ner på den "vanliga" dressyren så mycket. Vad är det egentligen som skiljer? God ridning är god ridning och fungerar på ganska liknande sätt, oavsett vilken inriktning man anser sig följa.

Engelsk ridning är inte bara ett juckande säte, en häst med en massa påskjut och genomtrampade kotor.
AR är inte bara en lurvig häst som masar sig fram böjd som en ostkrok.

Avarter finns överallt, likaså god ridning, anser jag!
Jag tror att man ska passa sig för att bli alltför salig på sin lära!

Nirak
 
Sv: Tack vare AR kan jag fortfarande rida.

Självklart finns det bra och dåliga ryttare inom alla grenar.

Att jag inte kan rida engelskt kan jag inte riktigt förklara.


Jag har fått 3 år av min engelska ridning skolad på gymnasiet där din pappas häst stog en gång, (kommer inte ihåg namnet på valacken just nu). Efter det har jag jobbsat i stall där de ofta red engelskt.
Därmed inte sagt att deras ridning är dålig.
 
Sv: Tack vare AR kan jag fortfarande rida.

En intressant (och inte aggresivt eller sarkastiskt menad) fråga är hur ofta och över hur stort område du sett AR-hästar i aktivitet.

Kan orsaken vara att du sett alltför många ekipage som rider för samma tränare?
En tränare som inte ger bra lektioner...

Både min hingst och den valack jag rider nu har ryggaktivitet.
Deras rygg välvs mer vid den akademiska ridningen än vid den engelska.
Utöver det trivs valacken mer när jag rider AR än när jag rider engelskt, han går och gäspar i skritten och slappnar av (gäspning betyder inte att hästen är trött, det betyder att den är nöjd och släpper spänningar i kroppen).
Däremot vet jag inte hur han reagerar när någon annan rider honom engelskt, han kanske gillar det med.


Återigen, den engelska ridningen är inte Fel eller dålig.
 
Sv: Tack vare AR kan jag fortfarande rida.

Sammet skrev:
Att jag inte kan rida engelskt kan jag inte riktigt förklara.

Vad synd! Det var det ju undrade över egentligen! Kanske nån annan i samma sits kan förklara?

Nirak
 
Sv: Tack vare AR kan jag fortfarande rida.

Är det nån som kan försöka klargöra skillnaderna i själva ridningen mellan AR och "vanlig engelsk ridning"? Alltså själva skillnaden i tekniken mellan hur man rider AR och "engelskt"?

Nirak
 
Sv: Tack vare AR kan jag fortfarande rida.

bigganl skrev:
Just min häst blir förvirrad av det traditionella sätter att rida. Nu är hon med på vad jag vill och i och med det har jag fått en samarbetsvillig och glad häst

Det kan inte vara så att DU inte klarade av den där viktiga timingen- att INTE använda gas o broms samtidigt. Att inte bli kvar i förhållningarna o heller inte använda dem fel.

En skicklig ryttare hade kunnat ge rätt signaler till din häst.

Det kan bli lika fel med AR ridningen, men nu har du konstant bromsen i, iom böjningen av halsen.
 
Sv: Tack vare AR kan jag fortfarande rida.

Nej min häst är inget undantag, jag har sett många. Och lika många som rider traditionell dressyr.
Däremot finns det gott om hästar utan ryggaktivitet också, men de är lika vanliga oavsett om ryttarna rider traditionell dressyr, AR, hoppning eller western. Ingen inriktning får automatiskt hästen att arbeta rätt, eller hur? En god ryttare får det och kan dessutom rida och träna på det sätt som passar hästen bäst.
 
Senast ändrad:
Sv: Tack vare AR kan jag fortfarande rida.

Jag har ridit traditionell dressyr i alla år. 30 år som ryttare. Det är första gången jag träffat på en häst som den traditionella dressyrridningen inte fungerade på. Jag har tidigare bara ridit halvblod eller fullblod och nu har jag en korsning av helt annan typ. Det kanske påverkar. Hon fungerar otroligt bra nu och har utvecklats så mycket det senaste halvåret. Jag rider inte akademiskt på alla hästar utan rider på det sätt som passar hästen bäst. Min vanliga dressyrridning fungerar utmärkt på andra hästar.
Däremot rider jag självklart inte med "bromsen i" varken när jag rider traditionellt eller akademiskt. Det skulle ju förstöra allt.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 004
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 359
Senast: pews1972
·
Ridning När ryttaren själv är konvalicent? Jag drog på mig en ordentligt ryggskott i förrgår & kan knappt röra mig, går hos kiropraktiker inkl...
2
Svar
29
· Visningar
3 060
Senast: Spirit
·
Skola & Jobb Hej, börjar med standarden att detta antagligen kommer bli ett långt inlägg och att jag är anonym av en anledning och om du vet vem jag...
Svar
17
· Visningar
2 664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp