Tack för tipset!

Tez1

Trådstartare
Här har jag fått ett kanonbra tips gällande sitsen.
Jag vet inte vem som skrev men Tack!

Det gällde pinching eller knipande av skinkor så att hästens rygg kommer upp.

Jag har tidigare inte haft problem med att ryggen inte kommit upp förrän nu när jag börjat jobba med galoppen. Jag har fundrerat hit och dit hur jag ska får till det och så igår när jag galopperade så kom -pinching upp i mitt huvud. Sagt och gjort, liten lätt avlastnings sits och sen pinch -Voila!

/T

Sv: Tack för tipset!

Litet förtydligande - pinch är eg inte samma som avlastningssits. Du kan ha väldigt djup sits och ändå pincha. Men om man aktiverar båda rotatorgrupperna kring sittbenen blir det en avlastnings-liknande sits, det är rätt. (Men egentligen ska du inte "poppa upp" ur sadeln utan bara isolera den grupp rotatorer som inte poppar upp dig). Huvudsaken är ju att du känner skillnaden på din häst - den är din bästa lärare.

Skulle någon ha lust att förklara lite mer..?

Pinchen finns beskriven i böcker av Mary Wanless.

Pinchen gör att du formar din rumpa som om hästen redan gick bra, vilket slår på "sökreflexen" hos hästen och den börjar söka sin ryttares säte. Och är din rumpa redan formad efter en häst som går bra, då formar sig hästen också därefter.

Snabb sammanfattning: en duktig ryttare formar sin rumpa mer till "äpplegump" än till "pärongump" i sadeln. (sen kan päronet falla ner igen när man ska sitta av. :angel: ).

Det finns dock missuppfattningar om pinchen och en del utför den fel. Man ska inte "lyfta ur sadeln", man ska bara se till att inte trycka undan sin hästs rygg och "suga upp" ryggen.

Tillägg: Jag menar ju givetvis inte "SKA" på det sätt som det kan misstolkas. Trots allt, 90% av alla ryttare vill ju inte ens höra talas om att man ska "göra" något i sadeln utan vill bara sitta avslappnade. Men om man tillhör de 10% som tror att det kanske behövs någon sorts fysisk inblandning, kan man ju testa pinchen om man vill. (Om man kan sitta still först förstås, annars "hör" hästen inte sätet). Detta är ju bara mina uppfattningar, och så som jag fått dem förmedlade via min tränare - inget som är universellt sant eller riktigt!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 887
Senast: jemeni
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 047
Senast: Brille
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 769
Senast: Jerseyite
·
L
Träning Hej, Ursäkta ett långt inlägg, men så här är det: Jag har en 5-årig connemara som jag håller på att utbilda. Nu jobbar vi mycket...
2
Svar
36
· Visningar
3 682
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30