Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.
Man borde alltså hinna med att rida åtminstone en tur innan skolan.. Vill man så kan man!!
Jag förstår din kritik Korpen_ men samtidigt så tycker jag att vill man något tillräckligt mycket gäller det att kanske offra något annat?? Möjligheterna, tycker åtminstone jag, finns!
Jo vist är det tidiga mornar som gäller, själv hade jag en bit till själva Täby Galopp, men valde istället en skola som låg nära. Såg till att söka ett gymnasieprogram som inte fanns i min egen kommun men i Täbykommun och på det sättet kunde jag gå på ett av de nära gymnasierna.
Där jag red började de 05.30 (även på vintern), men jag kunde inte hinna in förens kl6, lokaltrafiken var ju tvungen att vakna, hästarna skulle tas om hand INNAN hemma, någon förälder skulle sparkas upp, osv. Vi red ”på harvningarna” så vi red ut 20 över varje timme så jag kom lagom till att leda upp till walkern och sedan sadla. Jag han alltid med en tur, på den tiden började man tidigast 8.20, men tror många gymnasier inte börjar förens 9 nu mera… På helger, lediga dagar och lov så var det naturligtvis heldagar i stallet som gällde.
Fördelar jag hade var att jag efter att jag praoat, hade klamrat mig fast vid sporten
varenda helg+lov, hade intresserade föräldrar som skjutsade mig och att jag redan innan hade ridit så jag inte var någon ”börda” för stallpersonalen-utan tvärt om.
Alla har inte föräldrar som hjälper till, alla har inte egna hästar, alla har inte möjlighet att lyckas på första (kanske enda?) chansen de får på att rida i galoppstallet. Det är för dessa som vi har startat satsningen.
För att ge alla en chans som vill och är beredda att faktiskt försöka! Vi hoppas på att hjälpa till att utbilda ungdomar som redan finns i stallarna så att de inte försvinner men också för att locka in nya i sporten och för att försöka slås sönder den stämpel galoppen har fått, vi är inte otrevliga otacksamma snobbar med nedvärderande attityd…