Ta utsläpp som medryttare

Sv: Ta utsläpp som medryttare

Jag är betalande medryttare, och jag tar inte de stallsysslor som inte gäller min medryttarhäst. Han står i ett stall med 24 hästar, där alla har varsin rasthage de ska ut i. Ingen av hästägarna i stallet har krav på att medryttare ska släppa ut eller fodra eller dylikt.
Det är stor skillnad på kravet man kan ha på medryttare om hästen står i ett mindre stall med 5-6 hästar ca. När jag har varit medryttare i mindre stall har jag tagit utsläpp/ insläpp fodring etc, men då har hästarna gått i gemensamma hagar och allting har varit mer okomplicerat än vad det är nu. Dock har jag aldrig behövt åka till stallet och göra sysslor på dagar som inte är mina riddagar.
 
Sv: Ta utsläpp som medryttare

ja verkligen. konstigt att tråden ska vändas till lata medryttare som vill rida gratis osv. väldigt OT.

KL
i övrigt som jag skrivit tidigare och flera kommenterat utöver det så ngn medryttare som endast är i stallet en dag i veckan osv, är det inte självklart alls att jag vill ha att ta in och utsläpp osv, då den har svårt att lära känna och få koll på hästarna och rutinerna allmänt osv. Inte riktigt rätt mot den medryttaren heller, utöver att många hästägare inte hade velat ha ngn som i en sån situation ska ta in och ut hästarna.

självklart finns det undantag utifrån det. vi har haft några medryttare genom åren i stallet som ridit mycket i perioder, och hjälpt till vid in och utsläpp och har bra koll och engagerat sig runt detta osv. SJälvklart i de fallen, har folk litat på och godkänt att denne kan ta in och ut hästarna på regelbunden basis ngn gång i veckan osv.
Men i andra fall är det medryttare som tex inte är så säkra i sig själva, eller intresserade av stallrutiner i övrigt och andras hästar osv, och det respekterar jag defintiivt då det har att göra med hur upplåtelsen mellan hästägaren och medryttaren är i första hand. en sån person ska absolut inte ta ngt in och utsläpp en enstaka gång i veckan här och där sporadiskt, det skulle inte accepteras av mina inackar för trygghet och ordnings skull osv, och ffa tycker jag inte det är schysst mot en sån medryttare att dessutom förvänta sig det. Än mindre är det självklart att en inackorderad i stallet som står där i samarbete med övriga inackorderingar, kan leja ut sina pass i fråga om hantering av hästarna på eget tycke till ngn annan.

våra etablerade medryttare i stallet kan ta kvällsfodring då det inte handlar om hantering av andras hästar man inte känner, utan bara att fodra, och allmän insatthet att kunna se över att alla hästar verkar må bra, beter sig normalt för en häst, äter sin mat osv.

Fast det där tycker jag beror väldigt mycket på hur många hästar och hur rutinerna i stallet ser ut.
Vi har tex bara in och utsläpp och fodrar då.
Det är 4 hästar som ska tas in och ut, alla är väldigt enkla.
1 häst har täcke vid nederbörd och en annan har alltid täcke.
Till utsläppet står 4 hökassar redo att slängas ut i hagen och på kvällen ser respektive hästägare till att det är fodrat och klart i boxen.
Inte speciellt avancerat att lära sig om man ens bara rider 1 dag i veckan och det är 3 hästar utöver sin egen.
Varje pass tar inte mer än några minuter att fixa...

En medryttare som inte klarar av att hälla ut några höpåsar och leda 3 andra hästar är nog inte tillräckligt duktig för att ens vara medryttare tänker jag då..

Är det däremot ett stort stall med många hästar och täcken, skydd, boots, olika fodringar hit och dit osv så är man ju i ett helt annat läge.
 
Sv: Ta utsläpp som medryttare

ja som sagt det är därför jag har svårt att förstå att tråden vändes i några inlägg till att handla om bitterhet ang. lata medryttare.

jag tycker i övrigt att det framgår ganska klart vad jag addresserat, och nyanserna jag även addresserat att det beror på osv.
 
Sv: Ta utsläpp som medryttare

Vad konstig vändning den här tråden tog. Det är ju upp till medryttaren om den vill det. Jobbar man 8 -17 och har en mil till jobbet/stallet och ska ta en extra utsläpp och fodring.... För att man rider en gång per vecka ? Förresten vad konstig den meningen var i första inlägget, man tar väl insläpp och fodring ? konstig diskussion , många konstiga inlägg.

Som ägare försöker man väl fixa till det så bra som möjligt för medryttaren. Tar man insläpp så rider man väl också, ridning och arbetsuppgifter i stallet hör liksom ihop.
 
Sv: Ta utsläpp som medryttare

Jag skulle tro att ägaren till hästen kommer att ha svårt att hitta någon medryttare, i vart fall någon långvarig, det är ett alltför högt pris. I mina ögon spelar det mindre roll i vilken roll man betalar, kontanter eller arbete.
 
Sv: Ta utsläpp som medryttare

Jag rider en häst två dagar i veckan. Jag betalar en liten summa för detta (är student, så det är vad jag har råd med). Får även rida lektioner i både hoppning och dressyr varje månad.

Det händer att jag hjälper till med ut- och insläpp tillsammans med ägaren. Det är ett stort stall med många hästar så det är bra om man är två. Har även varit med vid skoning nån gång.

Jag studerar så jag kan ha en ledig förmiddag ibland. Jag får åka buss ut och det tar ca 45 min enkel resa. Jag tycker jag har en bra deal i övrigt så att ställa upp med lite extragrejer tycker jag är helt okej. Jag är inte tvingad till detta utan kan jag inte någon gång så säger jag det.
 
Sv: Ta utsläpp som medryttare

Beror helt på vilken situation jag är i. Om jag har mkt tid över och inga pengar- då kan jag ta det.
men om jag har heltidsjobb så nej..betalar hellre en summa och ta bara uppgifter den dag jag är där.

Om det är ett stort stall kan ju även de andra hästägarna ha åsikter.. de kanske inte vill att en person de knappt träffat ska sköta viktiga sysslor.
 
Sv: Ta utsläpp som medryttare

KL

Nej, personligen hade jag inte velat det. Helt ok på den dagen man rider men inte åka en extra dag (ssk inte när det rör sig om så mga hästar).
 
Sv: Ta utsläpp som medryttare

Jag tycker det beror helt på hur hela situationen ser ut. Visserligen är ridning en gång i veckan mot ett släpp en gång i veckan kanske lite väl att ta i. Men i slutändan handlar det ändå om vad medryttaren tycker det är värt att ta för åtaganden för att få rida utifrån dennes synvinkel, samt hur kapabel medryttaren är att ta ansvar över och hantera andras hästar ur ägarens synvinkel.

Tror det finns lika många svar som om man ställer frågan ifall en medryttare ska betala för sig, inte betala eller få betalt. Jag anser att det helt och hållet beror på både hästens och ryttarens kunskap, och detta tycker jag också kan kopplas till TS fråga.

Själv har jag en medryttare till mina två tävlingshästar. Hon rider 1-2 ggr i veckan, ibland tre om det är körigt för mig. Hon rider då den ena eller båda beroende på både min och hennes tid. Hon är hobbyryttare med dressyrintresse och väldigt ansvarsfull och noggrann, men utvecklar sin ridning av att rida mina hästar. Då jag är i större behov av avlastning än pengar så tar hon ett in- eller utsläpp varje vecka åt mig istället för att betala. Det är 13 hästar i stallet. I utbyte får hon som sagt rida fina välutbildade hästar att lära sig på till den dagen hon skaffar egen häst. Hon känner alla hästar och hästägare i stallet och vi alla har samma förtroende för henne i hästhanteringen som övriga hästägare. Det är inte alltid garanterat att hennes släpp faller in på samma dagar som ridningen då hon väljer sina turer sex veckor i förväg, men oftast så brukar det bli att hon har någon av hästarna just samma dag. Båda är nöjda med vårt upplägg, hon är helt pålitlig och alla i stallet är bekväma med att hon hanterar hästarna så då ser jag inget konstigt med det.

En medryttare som är väldigt rutinerad på hästryggen och i första hand hjälper ägaren att utbilda hästen kan man antagligen inte ha samma deal med. Likaså kanske inte en medryttare som får komma ut en gång i veckan och bara skritta ut i skogen. Vi har ibland haft andra medryttare i stallet som kommer mer sällan, inte lärt känna de andra hästarna i stallet och inte har samma vana att hantera hästar som kan vara lite styriga. Dessa medryttare skulle det aldrig bli aktuellt/accepteras av de i stallet att lägga över så stort ansvar på .

Jag tycker alltså att det är för många faktorer som inte framkommer för att kunna svara rakt på frågan, men kan nog tycka att ridning en gång i veckan mot släpp en gång i veckan annan dag låter lite väl mycket.
 
Sv: Ta utsläpp som medryttare

Det är väl ändå inte mycket begärt att lägga någon halvtimme extra mot att rida gratis en dag i veckan??

De flesta hästar som är vana att ledas ut i hagen går snällt och någon som är van att hantera hästar kan ta flera åt gången, och är snart klar med utsläppet.

Hästägaren får sannolikt både lägga betydligt mer både pengar och arbete i förhållande till den tid hästägaren rider.
 
Sv: Ta utsläpp som medryttare

beror på hur mycket jag känner att jag får ut av att rida hästen, är det en normalutbildad hobbyhäst eller lägre utbildad hade jag nog tackat nej, men vore det en häst jag utvecklades mycket av att rida, trots att jag bara red en gång i veckan, hade jag kanske kunnat ta utsläpp en dag om det inte krockade med jobb.
 
Sv: Ta utsläpp som medryttare

Tja en halvtimme eller mer beroende på vad som ska göras + körtiden+ombyte+benisn+ dusch och till det kanske man mockar och fixar mat. Ganska högt pris i mina ögon.
 
Sv: Ta utsläpp som medryttare

Jag har varit medryttare i ett kollektivstall med 10 hästar. Då hade jag intag+hö en av de tre dagarna jag var där, vilket p.g.a. mitt jobb ändå var samma tid som jag var i stallet.

Anledningen till att jag gärna åtog mig det var till att börja med att jag red tre gånger i veckan utan att betala. Skötte självklart sysslorna kring "min" häst, såsom göra i ordning mat och mocka, men kände att jag gärna ville bjuda tillbaka. Sedan var jag ändå i stallet då, och de dagarna som jag inte hade något pass hjälpte jag ändå till.

Jag tycker att det låter mycket begärt att du ska ta ett pass på en dag som inte är "din". Någonstans måste du ju också göra klart för ägaren/stallet att du inte kan ändra dina arbetstider för detta, och beroende på när hästarna släpps ut så finns risken att du blir sen. Prova med ett "motförslag", att du tar exempelvis intag när du kommer från jobbet, eller kanske lunchfodring en helg om du är där då.
 
Sv: Ta utsläpp som medryttare

TS har en annan medis nu med rimligare förväntningar skulle jag tro. Läs hela tråden ;).
 
Sv: Ta utsläpp som medryttare

KL, Om vi leker lite med tanken att vi vänder på det. Skulle ni som hästägare vilja har en massa medryttare ni kanske inte känner, som är i stallet en dag i veckan och som inte känner hästarna, att ha insläpp och hanteringsåtaganden?
Jag betackar mig gärna.
I vårt halvkollektiv är det hästägaren som har passet och ska vara på plats. Om sen medryttaren hjälper till är en annan femma.
 
Sv: Ta utsläpp som medryttare

KL, Om vi leker lite med tanken att vi vänder på det. Skulle ni som hästägare vilja har en massa medryttare ni kanske inte känner, som är i stallet en dag i veckan och som inte känner hästarna, att ha insläpp och hanteringsåtaganden?
Jag betackar mig gärna.
I vårt halvkollektiv är det hästägaren som har passet och ska vara på plats. Om sen medryttaren hjälper till är en annan femma.

För mig är en medryttare hästkunnig precis som en hästägare.
Man blir inte idiot för att man inte äger hästen själv.
Så jag skulle inte ha problem med att en medryttare tar in/ut min häst nej.
Vad är det som säger att en massa andra hästägare känner min häst bara för att dem äger en egen?

I som i ditt fall halvkollektiv så har ni ju inte så många pass, kan inte bli många pass per hästägare då?
Då lär ju inte hästägarna känna min häst mer än vad en medryttare skulle göra.
 
Sv: Ta utsläpp som medryttare

KL, Om vi leker lite med tanken att vi vänder på det. Skulle ni som hästägare vilja har en massa medryttare ni kanske inte känner, som är i stallet en dag i veckan och som inte känner hästarna, att ha insläpp och hanteringsåtaganden?
Jag betackar mig gärna.
I vårt halvkollektiv är det hästägaren som har passet och ska vara på plats. Om sen medryttaren hjälper till är en annan femma.

flera insatta i tråden utifrån det scenario du beskriver har ju svarat. att nej - det är inte önskvärt utifrån bara det i sig , än mindre aktuellt utifrån det du skriver och det är ju hästägarna i stallet som bedömer det om det är ngt stall som öht inte har regler om detta i sig självt vilket väldigt många har, vilket ju är ypperligt sunt.
däremot så finns det ju medryttare som är med och engagerade och otroligt kunniga bortsett från det, så som mariab och flera andra och jag själv skrivit så självklart kan undantag göras utifrån det, och blir då jättebra. dock ska det ju isåfall vara etablerat godkänt och redovisat att x handhavare ingår i fråga om utsläpp och intag, och att hästägarna godkänt det.

dock har det nog inte så mycket med tråden i sig att göra utifrån den postande TS fråga ;)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Gnägg Jag har kollat flera annonser för medryttarhäst. Är det en ny trend att medryttare ska ta på sig utsläpp på morgonen, fodringar och...
2
Svar
25
· Visningar
2 903
Senast: linnsan
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 045
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
10 272
Senast: Ramona
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 872

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Lösa benbitar
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp