Ta utsläpp som medryttare

Sv: Ta utsläpp som medryttare

Jag har haft mer ansvar än så som "icke-betalande" medryttare och det tycker jag är helt på sin plats. Om jag har möjlighet, vill säga. Utsläpp eller insläpp, fodring och mockning anser jag först och främst ingå i medryttarskapet på mina dagar. Sedan kan det ibland bli så att man hjälper till med mockning av hela stallet, hagmockning, höhämtning, slå upp beteshagar, vara groom på tävlingar, hålla fölvak eller liknande. Allt beror ju på vad det är för häst och människa du är medryttare åt. ;)
 
Sv: Ta utsläpp som medryttare

KL

Jag hade inte gjort det. Att binda upp sig varje helg på en viss tid för någon annans häst? Nej, har valt bort stall som band upp mig på en viss tid varje helg för min egen häst då det i längden inte funkar med resten av livet. Att ta stallpass varje vecka där man kan välja ett utsläpp, insläpp eller en nattning tex, det hade jag kunnat köpa eftersom jag hade försökt lägga det i samband med att jag ändå var där.

Men en annan aspekt att ta hänsyn till är övriga hästägare i stallet. Jag som hästägare inte hade velat att någon random person som jag kanske aldrig träffat tar sköter utsläppet ensam regelbundet. Om personen inte känner hästarna kan det ju bli hur fel som helst. Att personen hjälper till när den ändå är där, fine, om någon som känner hästarna har huvudansvaret.
 
Sv: Ta utsläpp som medryttare

Som hästägare så tycker jag inte om när medryttare tar sådana åtaganden. Nu kan det såklart bli galet när ägaren gör det också men många byter ju ofta medryttare och jag vill ha koll på saker och ting. Är väldigt få som jag litar på som får hantera min häst även om han är snäll så det bör vara upp till alla i stallet tycker jag.

Annars är det väl så enkelt som att tycker man att det är nog som "betalning" för att få rida så varför inte. Allt beror ju på vad man själv tycker ridningen är värd.
 
Sv: Ta utsläpp som medryttare

Kl
Måste säga att ni låter väldigt gnälliga. Rider gratis men åka en vända extra i veckan GÅR bara inte. Nu har jag egna, helinackorderade men jag har inga problem med att ta pass då och då - dvs i stort sett varje vecka. Sen åker jag inte extra varenda gång, men visst gör jag det också. Mu imorse åkte jag förbi stallet och släppte ut boxhästarna, fodrade och fixade med vatten.

Det är meckigt att ha häst och vill man att det ska vara gratis så lanske man får anstränga sig lite mer.

Jag undviker att ta onödiga pass även nu som hästägare, och har därför köpt mig fri från morgonfodring + utsläpp och insläpp + fodring på vardagarna. Köper jag mig fri som hästägare så vill jag verkligen inte göra det som medryttare.
Jag betalar gärna för att få rida. Men jag tar inte hand om andras hästar.
 
Sv: Ta utsläpp som medryttare

Om ni var medryttare (gratis) 1 gång i veckan på en häst och på eran dag tog alla stallsysslor som mockning, göra mat osv. Skulle ni tycka att det var en okej deal att utöver det ta utsläpp och fodring av hela stallet (5-10 hästar) en gång i veckan?

Det blir alltså inte i samband med att ni är och rider utan ni får fara dit en extra gång enkom för utsläppet, ni har en mil till stallet och jobbar 8-17 mån-fre. Vilken dag det blir varierar från vecka till vecka.

Allt är så klart upp till hästägare och medryttare men hur hade ni känt inför erbjudandet? :)
Eftersom jag aldrig förstått varför en medryttare ska behöva betala för sig från första början då jag anser dem vara en värdefull avlastning för mig som hästägare säger jag aldrig i livet! :yuck:
 
Sv: Ta utsläpp som medryttare

Är det en kollektivstall? Hur många hästar är det fem eller tio, det är en ganska stor skillnad? Kommer du var helt själv i stallet under utsläpp?

Som sagt det är ju helt och hållet upp till och var och en vad man kommer överens men jag tycker det låter lite mycket för en medryttare som rider en gång i veckan. Att man hjälper till att ta pass om man känner till alla stallets rutiner och hästar men att stressa iväg innan jobbet och göra det helt själv, nja det känns lite vanskligt.

Ett kollektivstall bygger ju dock på att alla hjälper till och hästar behöver ju samma rutiner även om det är helg eller vardag. Om stallet ligger på vägen till jobbet och det bara är fem hästar som det inte behöver bytas täcken på och som snällt låter sig ledas ut en närliggande hage till redan utlagt grovfoder tex då tar det inte många minuter extra så då kanske det kunde vara ok...kanske. Har man vettiga överdragskläder så behöver man inte duscha om det handlar om så pass lite stalljobb

Men att köra en två mil extra, (fram och tillbaka) och fodra inne och vänta på att de ska äta upp och ev byta massa täcken då handlar det om betydligt mer tid och jobb samt bensinpengar.
 
Senast ändrad:
Sv: Ta utsläpp som medryttare

Jag skulle inte göra det. Huruvida det är rimligt är ju upp till var och en.

Har frivilligt tagit in-/utsläpp med tillhörande skötsel inkl mockning av boxar och hage när jag haft medryttarhäst i två hästars stall men i det sammanhanget är två hästar obetydligt mer jobb än en. Att (ev) täcka, utfodra och släppa ut 5-10 hästar gratis, om än bara en gång i veckan, binder jag mig inte gärna till. Har nog mest att göra med dåliga erfarenheter av stallarbete, för några år sedan hade jag säkert tackat ja till ett sådant erbjudande.
 
Sv: Ta utsläpp som medryttare

Ja.

Jag är pisstrött på alla som tycker det är okej att de ska rida gratis och inte göra mer än det självklara, dvs ta hand om hästen och sysslorna runt den.
Det är helt annorlunda med en betalande medryttare.
 
Sv: Ta utsläpp som medryttare

Jag tycker att det är rimligt att medryttare - även betalande sådana - hjälper till med stallpass. Däremot tycker jag inte att det är rimligt att begära att en medryttare som rider så lite som TS ska binda upp sig varenda helg på det viset och behöva åka extra. Insläpp eller kvällsfodring på TS riddagar är däremot rimligt, men inte heller det varje vecka.

Om jag hade medryttare (står i kollektivstall med 26-27 hästar) skulle jag tycka att det vore rimligt om hen tog kvällsfodring själv på sin dag, att hen hjälpte till med insläpp på sin dag och att hen hjälpte till med utsläpp även om det inte var hens dag. I det sistnämnda fallet skulle hen få rida extra om hen ville, hästen kan gå två gånger på en dag.

Vi har 2-3 stallpass i månaden varav utsläpp 4-5 gånger om året. Rutinerade medryttare tar stallpass själva, man är ju inte automatiskt en idiot för att man är medryttare.

Kollektivstall bygger på lojalitet, vill man inte lyfta ett finger extra kan man rida på helinackorderingsstall eller ridskola där det finns betald servicepersonal.
 
Sv: Ta utsläpp som medryttare

*kl*

Jag tycker att medryttaren ska göra den stalltjänst eller de stallsysslor som infaller på medryttarens dag. Är det ut- eller insläpp, fodringar eller allt som ska tänkas just den dagen medryttaren är där så faller den uppgiften på medryttaren. Om jag vore medryttare skulle jag tycka det var ett okej upplägg och skulle jag skaffa en medryttare skulle den medryttaren helt enkelt få acceptera det upplägget om den vill rida min häst.

Edit: Givetvis under förutsättning att det är okej med stallägare och övriga hästägare.
 
Sv: Ta utsläpp som medryttare

Kl
Jag har själv haft och varit medryttare men då i mindre stall (4 hästar)

Mina medryttare ställde upp och hjälpte till med pass när de hade hästen när de var tillräckligt vana med rutinerna i stallet. Hon ställde även upp och tog andra pass oxå. Men detta var hennes eget val och absolut inget krav.
Nu när jag själv är medryttare har jag hjälp till med en del extrapass. Men det är enkelt för mig då stallet är på min gård och det är bara 4 hästar.
Så jag avlastar gärna när jag har möjlighet men skulle inte vilja ha avlalat att hjälpa till med x antal pass i veckan.
 
Sv: Ta utsläpp som medryttare

Ja.

Jag är pisstrött på alla som tycker det är okej att de ska rida gratis och inte göra mer än det självklara, dvs ta hand om hästen och sysslorna runt den.
Det är helt annorlunda med en betalande medryttare.

Jag håller med dig!
Även om jag har en gratis medis, men hon jobbar arslet av sig i vårt stall så hon förtjänar gratis ridning :)

Jag tycker det är skitkonstigt att folk vill rida fina välutbildade hästar för att få ut så mycket som möjligt av sin hobby, det ska vara fullservice och gratis O_o
 
Sv: Ta utsläpp som medryttare

Nej, men jag tycker det är väl magstarkt att medryttaren ska åka ut en extradag (istället för ägaren, det är ju ägarens dag), och sköta stallsysslor när det inte är en "medryttardag".

Att sköta allt som ingår just den dagen man är där för att rida är ju en helt annan sak i min bok.
 
Sv: Ta utsläpp som medryttare

Absolut, i mitt tidigare inlägg skrev jag också att jag inte tyckte det var rimligt att behöva åka till stallet en extradag bara för att ta pass om man ändå inte får rida.

Men nu är det inget problem för TS, hon råkade bli min medryttare istället för någon annans och jag begär inte att hon ska åka till stallet och sköta något annat än på sina egna dagar.

Dessutom kommer jag att byta stall inom kort och då ha helinackordering så då behöver hon bara bry sig om att rida och kan åka till stallet i stort sett vilken tid på dygnet hon vill :)
 
Sv: Ta utsläpp som medryttare

+ flera
Jag utgick för mycket från mig själv och min situation utan att vara tydlig med det. :)

Det beror såklart på HUR mycket ett extrapass blir, men jag kan inte se att det är så mycket begärt och visst är man helt ny i stallet kanske det inte är helt lämpligt och enkelt. Jag själv skulle iofs aldrig stå i särsklit stora stall om det inte var så att allt ingick, för 10-15 hästar vill jag inte rodda med.

Jag småstall/lösdrift med max åtta hästar och aldrig för långt ut åt helvete eftersom jag vill att det ska vara smidigt. Så när jag tar på mig nått "pass" så tar det max 20 min själva passet +restid 10-15 min.
 
Sv: Ta utsläpp som medryttare

Hade jag ändå varit i stallet så hade det inte varit några problem.
Men att åka förbi när jag inte ska vara där? Aldrig!

Efter att jag sålde min häst i somras så blev jag medryttare en stund på en annan i samma stall. Alla i stallet förutom jag var/är väldigt morgontrötta och alla bor inom 5 min därifrån.
Då frågar dom mig som bor en bra bit bort : Men du är ju morgonpigg, kan du inte ta utsläppen på vardagar när du ändå åker förbi till jobbet...
Ehm , nej tack.
Jag tog ut hästarna varje dag hela förra vintern utan ett tack ens, och sa då att när jag inte har en egen häst här längre så vägrar jag!
Jag kan ta ett insläpp den dagen jag har medryttarhästen men inte något annat och det får ni acceptera annars så fungerar det inte, jag tänker inte gå upp klockan fem på morgonen för att hinna ta ut andras hästar.

Så ne , mocka/fylla hö osv hör ju till att sköta när man är där och då ev ta ett pass i samband med det om det passar in tidsmässigt, men absolut inte att åka o ta stallpass på dagar man inte är där.
 
Sv: Ta utsläpp som medryttare

Nej, men jag tycker det är väl magstarkt att medryttaren ska åka ut en extradag (istället för ägaren, det är ju ägarens dag), och sköta stallsysslor när det inte är en "medryttardag".

Att sköta allt som ingår just den dagen man är där för att rida är ju en helt annan sak i min bok.

ja verkligen. konstigt att tråden ska vändas till lata medryttare som vill rida gratis osv. väldigt OT.

KL
i övrigt som jag skrivit tidigare och flera kommenterat utöver det så ngn medryttare som endast är i stallet en dag i veckan osv, är det inte självklart alls att jag vill ha att ta in och utsläpp osv, då den har svårt att lära känna och få koll på hästarna och rutinerna allmänt osv. Inte riktigt rätt mot den medryttaren heller, utöver att många hästägare inte hade velat ha ngn som i en sån situation ska ta in och ut hästarna.

självklart finns det undantag utifrån det. vi har haft några medryttare genom åren i stallet som ridit mycket i perioder, och hjälpt till vid in och utsläpp och har bra koll och engagerat sig runt detta osv. SJälvklart i de fallen, har folk litat på och godkänt att denne kan ta in och ut hästarna på regelbunden basis ngn gång i veckan osv.
Men i andra fall är det medryttare som tex inte är så säkra i sig själva, eller intresserade av stallrutiner i övrigt och andras hästar osv, och det respekterar jag defintiivt då det har att göra med hur upplåtelsen mellan hästägaren och medryttaren är i första hand. en sån person ska absolut inte ta ngt in och utsläpp en enstaka gång i veckan här och där sporadiskt, det skulle inte accepteras av mina inackar för trygghet och ordnings skull osv, och ffa tycker jag inte det är schysst mot en sån medryttare att dessutom förvänta sig det. Än mindre är det självklart att en inackorderad i stallet som står där i samarbete med övriga inackorderingar, kan leja ut sina pass i fråga om hantering av hästarna på eget tycke till ngn annan.

våra etablerade medryttare i stallet kan ta kvällsfodring då det inte handlar om hantering av andras hästar man inte känner, utan bara att fodra, och allmän insatthet att kunna se över att alla hästar verkar må bra, beter sig normalt för en häst, äter sin mat osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Ta utsläpp som medryttare

Nej, men jag tycker det är väl magstarkt att medryttaren ska åka ut en extradag (istället för ägaren, det är ju ägarens dag), och sköta stallsysslor när det inte är en "medryttardag".

Att sköta allt som ingår just den dagen man är där för att rida är ju en helt annan sak i min bok.

Det var väl ungefär så arrangemanget var tänkt i det här fallet. Hästägaren har 1-2 utsläpp per vecka och ville att jag skulle ta ett varje vecka mot att få rida en dag.
Och jag hade inte haft möjlighet att kombinera dom två besöken om utsläppet låg på en vardag då jag jobbar kontorstider så den tiden finns inte. Hade iofs inte haft möjlighet att ta några utsläpp alls på vardagar pga jobbet.

Men nu har ju som sagt min situation löst sig då jag blivit medryttare på pulkaskurks häst istället :)
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har kollat flera annonser för medryttarhäst. Är det en ny trend att medryttare ska ta på sig utsläpp på morgonen, fodringar och...
2
Svar
25
· Visningar
2 903
Senast: linnsan
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 045
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
10 272
Senast: Ramona
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 872

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Lösa benbitar
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp