Ta utsläpp som medryttare

Mischmasch

Trådstartare
Om ni var medryttare (gratis) 1 gång i veckan på en häst och på eran dag tog alla stallsysslor som mockning, göra mat osv. Skulle ni tycka att det var en okej deal att utöver det ta utsläpp och fodring av hela stallet (5-10 hästar) en gång i veckan?

Det blir alltså inte i samband med att ni är och rider utan ni får fara dit en extra gång enkom för utsläppet, ni har en mil till stallet och jobbar 8-17 mån-fre. Vilken dag det blir varierar från vecka till vecka.

Allt är så klart upp till hästägare och medryttare men hur hade ni känt inför erbjudandet? :)
 
Sv: Ta utsläpp som medryttare

Nix.

Då betalar jag hellre för medryttarhästen. Fixar självklart alla sysslor som hör till den aktuella dagen jag är i stallet. Men tar inte hand om andras hästar.
 
Sv: Ta utsläpp som medryttare

Jag hade nog ställt upp på den dealen om det varit ett mindre stall (säg 3-4 hästar utöver medryttarhästen), hästarna var väluppfostrade (åtminstone inte svåra att hantera - inget stegrande etc) och allt foder etc var ordnat åt de andra hästarna (bara att "dela ut"). Men jag hade inte åkt en extra gång för utsläppet, utan då ska stallpasset funka med tiden jag ska ut till stallet.
 
Sv: Ta utsläpp som medryttare

Jag hade nog ställt upp på den dealen om det varit ett mindre stall (säg 3-4 hästar utöver medryttarhästen), hästarna var väluppfostrade (åtminstone inte svåra att hantera - inget stegrande etc) och allt foder etc var ordnat åt de andra hästarna (bara att "dela ut"). Men jag hade inte åkt en extra gång för utsläppet, utan då ska stallpasset funka med tiden jag ska ut till stallet.

Nu är jag ju aldrig i stallet vardagsmorgnar och på helgen rider jag hellre på dagen än klockan sju på morgonen så för min del funkar inte dealen med de tider jag tänkt vara i stallet för att rida. Att öht kliva upp klockan sex på en helgdag varje vecka för att släppa ut hästar är ingenting jag direkt känner ingår i mina ambitioner som medryttare :o
Men blev nyfiken på hur andra ser på det.
 
Sv: Ta utsläpp som medryttare

Jag hade inte åkt till stallet en extra gång/vecka utan att rida hästen jag var medryttare på, för att sköta stallpass.
Nu spånar jag bara, men jag tänker att om jag skulle bli medryttare och bara rida 1g/v, så har jag förmodligen ont om tid (annars hade jag letat efter en annan häst som jag kan rida mer) och då hade jag verkligen inte velat ta på mig ett stallpass utöver dagen då jag har hästen.
Sen beror det också lite på om jag har bil eller inte, hur vägen ser ut (går det snabbt att ta sig) och framför allt hur ägaren är. En ägare som ställer upp och är flexibel hade jag kunnat hjälpa till med sånt. Min förra medryttarhästägare (bukes längsta ord? :p) var en pärla och där hjälpte jag alltid till om jag kunde. Men så fick jag också tillbaka flera gånger om :)
 
Sv: Ta utsläpp som medryttare

Jag tycker det är fullt rimligt att medryttare tar ett utsläpp och sköter hästens sysslor och rider.
Dock ska det vara på samma dag som medryttaren ändå ska rida.
Tycker inte det är rimligt att medryttaren ska behöva åka till stallet 2 dagar men bara få rida en.

Min medryttare rider 2 ibland 3 dagar i veckan men sköter alla mina ut/insläpp, packar höpåsar, gör i ordning kraftfoder och mockar 6 dagar i veckan :o
Så jag behöver bara mocka en dag i veckan och sen rida.
Behöver jag säga att jag har världens bästa och mest älskade medryttare?

Men i gengäld får hon träna och tävla om hon vill och i vilken gren hon vill, jag skjutsar henne gärna om jag kan annars så vet hon vart transporten står så hon kan åka själv.
 
Sv: Ta utsläpp som medryttare

Jag rider gärna på morgonen, men vintertid är det ju trevligt att rida under de få timmar det är dagsljus. Alla är vi olika :) Jag hade inte åkt en extra vända, oavsett om det var möjligt för mig att göra så, om jag bara fick/skulle rida en gång i veckan - då hade jag hellre sökt mig till en medryttarhäst som jag fick rida två gånger i veckan.
 
Sv: Ta utsläpp som medryttare

Om ni var medryttare (gratis) 1 gång i veckan på en häst och på eran dag tog alla stallsysslor som mockning, göra mat osv. Skulle ni tycka att det var en okej deal att utöver det ta utsläpp och fodring av hela stallet (5-10 hästar) en gång i veckan?

Det blir alltså inte i samband med att ni är och rider utan ni får fara dit en extra gång enkom för utsläppet, ni har en mil till stallet och jobbar 8-17 mån-fre. Vilken dag det blir varierar från vecka till vecka.

Allt är så klart upp till hästägare och medryttare men hur hade ni känt inför erbjudandet? :)

Nej.

och talar både utifrån din egen situation och även vad jag hade velat i stallet som ansvarig.
aldrig att det ska ligga på dig som knappt är där utöver att en dag i veckan ta hand om hästen du anlitats, och sen ta pass att släppa ut hästar du öht inte känner , eller rutiner att hålla koll på i samband med detta osv. Nix. både från din sida och min som stallansvarig :)
 
Sv: Ta utsläpp som medryttare

Ska man se det krasst ekonomiskt så är det rena förlusten om man inte bor granne med stallet och det är få hästar och liten/ingen täckeshantering. Även vid kort sträcka och snabbjobbat stall lär man få räkna minst 1-2 timmars jobb i månaden är förutsättningarna sämre kan det lätt bli 2+ timmar per gång + bensinen.
 
Sv: Ta utsläpp som medryttare

Nej, inte om jag hade en gång i veckan bara.
Det var skillnad när jag hade hästen 4 dagar i veckan, när jag hade honom en helg så tog jag in/utsläpp/lunchning då eftersom det föll på min dag helt enkelt.
 
Sv: Ta utsläpp som medryttare

Hade jag letat medryttarhäst hade jag aldrig velat ta del av stalljobbet utan anser att det rör hästens dagliga skötsel, inget annat.

Själv är jag dessutom inte så överförtjust i att allt för många medryttare i ett stall börjar ta tag i en massa in eller utsläpp då det tenderar till att bli ganska stökigt kring rutiner om det tillkommer 15 pers till som ska hantera stall och hästar tyvärr..det brukar bli en enda röra och säkerhetsmässigt tycker jag det är dumt också för att man inte lära känna stallets hästar på 1 - 2 dagar i veckan och av att ta pass då och då..utan det bör ske regelbundet.
 
Sv: Ta utsläpp som medryttare

Nej, när man ändå är där och rider så kan jag ta den hästens stallsysslor och ta in el ut alla om det är mindre stall. Men inte åka ut och bara ta utsläpp, då hade jag velat ha betalt (då det ej endast är medryttarhästen utan flera andra hästar ev med andra ägare) det tar tid att åka ut, bensin är inte gratis och det är min hästägares jobb att göra det egentligen antagligen( och att den då har reducerad hyra för att göra det).
 
Sv: Ta utsläpp som medryttare

Jag hade inte gjort det om det hade varit ett krav. Självklart hjälper jag mer än gärna till om jag vill och kan, men jag hade inte ställt upp på de premisserna. Min nuvarande sköthäst (eller vad jag nu ska kalla henne) och hennes ägare är fantastiska och ber de mig om hjälp är det självklart att jag hjälper till. Men jag tvivlar på att de skulle kräva sådana tjänster av mig vilket gör det mycket trevligare och enklare att svara ja när de frågar om något :)

Det är en sak att sköta hästen med tillhörande sysslor på sin dag, en helt annan sak att ta hand om ett helt stall med andras hästar på en dag som en inte ens är på plats.
 
Sv: Ta utsläpp som medryttare

inte åka extra... då måste man ju duscha en gång till, jättejobbigt.
 
Sv: Ta utsläpp som medryttare

Kl
Måste säga att ni låter väldigt gnälliga. Rider gratis men åka en vända extra i veckan GÅR bara inte. Nu har jag egna, helinackorderade men jag har inga problem med att ta pass då och då - dvs i stort sett varje vecka. Sen åker jag inte extra varenda gång, men visst gör jag det också. Mu imorse åkte jag förbi stallet och släppte ut boxhästarna, fodrade och fixade med vatten.

Det är meckigt att ha häst och vill man att det ska vara gratis så lanske man får anstränga sig lite mer.
 
Sv: Ta utsläpp som medryttare

Se på det så här, du ska bli medryttare i ett stall du inte känner någon allra minst hästarna, du kommer inte vara där ofta nog för att lära känna folk och hästar heller. Det tar kanske en halvtimme i stallet och på de en nästan en timme extra med att gå till och från bilen, duscha, byta kläder, köra mm. Ska man ut till stallet 4,5 dagar extra i veckan så betalar du med ca 6 timmar av din tid, med en rimlig ersättning blir det väldigt dyrt. är stallet inte lättjobbat kanske det snarare blir 8 timmar.


Upplägget blir dessutom troligen så för att det är svårt att få folk att ta utsläppet, det handlar i mina ögon om kraftigt underbetalt svartjobb och utifrån vad jag vet om stall kanske en massa tjafs om hur fel man gjort.
 
Sv: Ta utsläpp som medryttare

är man inaccorderad så kan jag ta extra utsläpp mot reducerad hyra. men som medryttare 1 gång i veckan?
det blir för mycket begärt.

jag begär varken att medryttaren ska sköta in/ut släpp eller fodring. men
mockning av 2 boxar och packning av 6 påsar hö, har jag istället för betalning.
tar 40min max. och då bara de dagar hen är i stallet och jag inte redan gjort det.

hade aldrig begärt att en medryttare ska göra mitt jobb de dagar hen inte ska rida.
specielt inte i ett inaccorderings stall med flera hästar
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har kollat flera annonser för medryttarhäst. Är det en ny trend att medryttare ska ta på sig utsläpp på morgonen, fodringar och...
2
Svar
25
· Visningar
2 903
Senast: linnsan
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 045
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
10 272
Senast: Ramona
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Lösa benbitar
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp