Ta ut ur box?

H

Hosianna

Jag kom att tänka på en sak...

För några år sedan hade jag en halvblodsvallack på foder, fem år gammal och kastrerad ett år tidigare. Han hade stått i ett litet stall med två hästar och när han skulle ut i hagen på morgonen hade han alltid fått gå lös.

I det nya stallet som var lite större var det helt omöjligt att ta ut honom på morgonen, han stegrade mot boxdörren och försökte hoppa över boxen och allt möjligt. I övrigt var han stundtals väldigt bökig att hantera, men ofta snäll som ett lamm.

Jag skulle inte ens vågat försöka ta ut honom ur boxen på morgonen, så det fick stallägaren göra, en stor stark karl, med kedjegrimskaft och spö. Jag kan tänka mig att han fick ta i väldigt mycket i grimskaftet för att inte bli nersprungen. Han tränade hästen lite på att stå stilla utan att kasta sig ut ur boxen då på morgonen, och på dagarna gjorde även jag det.
På dagarna var hästen visserligen lättare att ta ut ur boxen men jag fick ändå ta i med alla mina krafter och använda kedjegrimskaft. När man var utomhus var han bra mycket snällare, så ledövningar var inga problem.

Det jag funderade på är hur man ska göra med en sån häst som är nästintill omöjlig att leda ut ur boxen? Tips?

Sv: Ta ut ur box?

När jag fick hem min nya häst i våras var hon väldigt ivrig att komma ut ur boxen. Jag började med att få henne att backa några steg innan jag öppnade dörren. När jag kom in fick hon backa ytterligare ett steg. Jag bad henne backa både med rösten "back" och med händerna. Motade henne alltså med kroppen. Någon gång petade jag till hennes framben. Sen fick hon komma ut. Det tog inte många dagar förrän hon fattade detta. Nu räcker det att man säger "back" så backar hon själv.
Man får vara konsekvent med detta och jag ber henne alltid backa innan jag ska gå framåt med henne.
Det är ju skillnad på olika hästar och hur känsliga de är för vårt kroppsspråk. Mina hästar är islandshästar och är ju inte så stora. Men jag ser inte att det skulle vara svårare med stora hästar.
Jag leder ofta båda mina hästar samtidigt ut och in i stallet så det är ju viktigt att båda följer mig.

Okej tack för svaret.
Men kan man göra på något annat sätt än det jag beskrev för att ta ut en överdrivet ivrig häst på ett bra sätt?

Det kan ju vara svårt att börja i boxen, därför kanske det är bättre att börja ute. Få hästen att flytta sina ben och backa, flytta bakbenen, följa dig, stanna m.m. Du måste bygga upp ett förtroende och hästens respekt för dig. Kedjegrimskaft i all ära, men jag skulle föredra en repgrimma med långt repgrimskaft istället. Den ger tydligare signaler och ger eftergift snabbare.
Använd gärna ett spö som förlängd arm. Man petar på t ex frambenet eller bakbenet.
Det är väl det jag kan komma på.
Jag har aldrig haft några större problem med detta så jag kanske är lite bortskämd.:o

Det var bra skrivet, men allt funkade ganska bra utomhus. Det var just när han skulle ut på morgonen det var så illa, på dagen var det inte riktigt lika illa men även då fick man akta sig för att inte bli mosad.:(

Hästen måste ju ut ur boxen på ett eller annat sätt, även innan man haft massa ledarskapsövningar med den, och inte för att verka otrevlig eller något i den stilen, men hur stor chans har man med repgrimma när hästen inte är i sådant tillstånd att den lyssnar på lätta signaler? (jag har inga erfarenheter av repgrimmor)

Jag vet inte vad du kan om repgrimmor, men den är oerhört skarp om man anpassar den rätt. Knutarna sitter på känsliga ställen på hästens huvud, och det vill till att hästen inte lyssnar, för det smärtar ordentligt vid kraftiga ryck i grimskaftet. Den kan alltså ge både lätta och mycket skarpa signaler. Det beror på hur mycket man jobbar med grimskaftet. Grimskaftet ger mycket kraftigare signaler än man kan tro.
Jag har varit på en del kurser i HS och där har vi gjort övningar utan häst. En håller i grimman och en i grimskaftet och sen får man prova att gunga grimskaftet, snärta, dra och ge eftergift. Det räcker med en kraftigare gungning för att det ska kännas rejält i grimman.

Det här med att hästen tränger sig i boxdörren måste man ta tag i tidigt. Felet från början var ju att hästen fick gå själv. Det är ju bekvämt men innebär ju en del risker t ex det du nu beskriver. Hanteringen blir ju eftersatt på så sätt. Man får träna detta ofta och inte bara när det är dags att ta ut hästen. Man kanske ska fundera hur rutinerna ser ut vid utsläpp. En ängslig häst som inte vill bli lämnad kanske man kan ta ut först. Vid morgonfodringen, får hästen mat inne eller ute? Kanske hästen lugnar sig om den får en mindre giva av morgonhöt inne (och resten ute)och får äte i lugn och ro en stund, innan utsläpp. Det kan ju finnas många orskaker till detta beteendet.
Att hästen funkar vid ledövningar ute ska ju även funka inne.

Jag påminner mig ofta att jag inte får slappa till mig i min hantering av mina hästar. De måste alltid ta ett steg bakåt innan de går ur boxen t ex. Jag har en kort sträcka från stallet till hagen, och på vägen dit gör jag ibland lite ledaskapsövningar. Båda ska göra halt, backa, gå några steg fram, halt igen, de får inte stanna och beta osv. Likadant på väg in till stallet. Detta måste fungera annars blir ju hanteringen till slut olidlig om man låter småsaker passera.

KL

det där har ju som flera redan skrivit att göra med att ingen satt gränser och visat hästen vad ett trevligt uttåg ur boxen anses vara.

vi får ibland nya inackorderingar till vårt stall som har dessa tendenser, dvs de ska springa över en ut ur boxen vid utsläpp på morgonen. Eftersom vårt stall består av vana hästmänniskor som varit med ett tag, så tar det några dagar och sen går även den nya hästen lugnt och sansat ut ur boxen.

På en häst som redan lagt sig till med ovanan så måste man oftast markera VÄLDIGT tydligt första gångerna att här står jag, och här springs inte över någon utan man väntar på signal och kliver sen med uppmärksamhet på vad människan säger, ut ur boxen och följer med.
en dask med grimskaftet på bogen i rätt ögonblick och ett NEJ samtidigt löser mer än de flesta tror. det behövs med andra ord inga som helst slag, hugg och hårda ord, utan det är timingen och konsekventheten som spelar roll. Hästarna blir väldigt förvånade första gångerna man säger till - och det med rätta - ingen har ju sagt till dom tidigare, så för dem att veta att det inte är önskvärt beteende helt plötsligt är ju inte lätt.

som du beskriver, med en häst som alltså drar och lever så jäkligt i stallgången även ute ur boxen att man måste ha spö och kedja - i min värld så har man redan där, för länge sen SLÄPPT på reglerna, dvs hästen är redan så långt ifrån lydig att inget hjälper - och därför måste man då ta till de hårda medel du beskriver, som spö och kedja. jag skulle sagt till redan INNAN hästen är ute på gången i fullt ös medvetslös. och inte gått vidare innan punkt A funkade, dvs innan hästen väntade på att få gå ut utan att springa över en eller igenom en. skulle också eliminera annan yttre stress som kan göra det hela värre, dvs andra hästar som tex. leds ut före, och ta ut denna hästen först av alla.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 895
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar