Ta träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.

Piffpuffen

Trådstartare
Jag blir aldrig klok på detta med avmaskning. Jag tar alltid träckprov på mina hästar innan jag ev. avmaskar.
Gjorde ett träckprov i våras där dom testade "allt". Det visade att jag inte behövde avmaska.

Men nu har jag två nya hästar, ponnysto med föl. Dom var avmaskade hos förra ägaren i somras. Men hur gör jag nu?
Ska jag vänta med träckprov på alla fyra till våren?
Ska jag skicka in på bara ponnysarna?
Ska jag skicka in på alla fyra?

HJÄLP:grin:

Sv: Ta träckprov

Om jag var du så skulle jag ta träckprov på ponnyerna. Föl har lätt för att få spolmask. Bättre att kolla en gång extra än en gång för lite. Mitt föl avmaskades vi 2 mån ålder. Vid koll på 4 månader så hade den åter spolmask. Inga andra hästar i stallet hade mask.

Sv: Ta träckprov

Var det första gången dina "äldre" hade så du inte behövde avmaska så skulle jag ta prov även på dem nu. Har de nollat tidigare skulle jag vänta till våren. De nya skulle jag ta prov på nu bara medlets intervall har gått ut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 389
Senast: lundsbo
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 578
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka