Ta reda på om stallet är godkänt

Thrillie

Trådstartare
Kan man ringa länsstyrensen och fråga om ett visst stall?
Vi kollar på hus och på ett så står det godkänt stall, vi har varit och tittat på det också, men jag vill veta mer exakt VAD det är godkänt för. Ena halvan av stallet hade bara ca 230 till tak, där får jag ju inte ställa min häst på 160. Så det skulle vara bra om man kunde ringa någonstans och få bekräktat vad det är godkänt för.
Det är även en lösdrift som jag skulle vilja veta vad den är godkänd för.

Ägarna vet ingenting alls om någonting... Inte mäklaren heller, hon verkar inte vara nån hejare på stallbestämmelser.
Jag gick in i stallet o sa; ojsan, här får jag inte ha min häst och då sa hon; joo det är ju ett godkänt stall! Ja men det spelar ju ingen roll om det är godkänt sålänge takhöjden bara funkar till ponnyer ;)

Tillägg; En fråga till, visst måste man förpröva om man t.ex ska bygga om stallet så ena halvan är stall och andra garage? Det är i dagsläget över 10 boxar och lösdrift för kanske 5 hästar. Efter ombyggnaden kommer lösdriften vara kvar och kanske 4 boxar.

Senast ändrad:
Sv: Ta reda på om stallet är godkänt

Stallet kan vara godkänt vid en besiktning efter förprövning t ex. Det kan även vara godkänt för tillståndspliktig verksamhet (som då är personlig så det godkännandet försvinner iom att ni tar över). Förprövning och besiktningspapprena kan du få ut från länsstyrelsen, och det är egentligen de som är intressanta. Annars ska det helt enkelt uppfylla kraven i föreskrifterna och så får man anpassa hästarnas storlek efter takhöjd, boxstorlek osv. Så, nej, din häst skulle inte stå lagligt i stallet.

Vem är det som säger att det är godkänt? För denne borde ju kunna svara på för vad isåfall.

Det kanske är godkänt på det viset att det finns gjuten gödselplatta och urinavskiljare.

Svarar alla :)
Nej precis, att min häst inte skulle stå lagligt i det stallet är ju självklart eftersom det är för låg takhöjd tyvärr.
Ägarna vet ju ingenting, de säger bara att det är godkänt. Nu ska vi ju inte ha just detta hus, jag tänkte mest mer allmänt om hur man tar reda på vad det är som egentligen är godkänt. Det måste väl finnas något registrerat så man vet exakt vad de har godkänt i det stallet? Eller ja, man kanske helt enkelt bara säger godkänt eller icke godkänt när man besiktigar efter att man byggt stallet? De kan ju helt enkelt ha byggt stallet för mindre hästar :)

Boxarna var inte så små iaf, de var väl runt 9-12 kvm så där får ju en stor häst stå utrymmesmässigt, men pga takhöjden så går ju inte det.

Det kanske blir ett hus utan stall, men med möjlighet att bygga ett. Då skulle jag vilja ha två boxar och en lösdrift för två hästar. Då behöver det, om jag förstått rätt, inte förprövas.

Svarar alla :)
Nej precis, att min häst inte skulle stå lagligt i det stallet är ju självklart eftersom det är för låg takhöjd tyvärr.
Ägarna vet ju ingenting, de säger bara att det är godkänt. Nu ska vi ju inte ha just detta hus, jag tänkte mest mer allmänt om hur man tar reda på vad det är som egentligen är godkänt. Det måste väl finnas något registrerat så man vet exakt vad de har godkänt i det stallet? Eller ja, man kanske helt enkelt bara säger godkänt eller icke godkänt när man besiktigar efter att man byggt stallet? De kan ju helt enkelt ha byggt stallet för mindre hästar :)

Boxarna var inte så små iaf, de var väl runt 9-12 kvm så där får ju en stor häst stå utrymmesmässigt, men pga takhöjden så går ju inte det.

Det kanske blir ett hus utan stall, men med möjlighet att bygga ett. Då skulle jag vilja ha två boxar och en lösdrift för två hästar. Då behöver det, om jag förstått rätt, inte förprövas.
Eftersom lägsta takhöjd i ett stall får vara 2,20 så är ju det här stallet okej även om det inte får stå så höga hästar där.

Du gör klokt i att fundera på att bygga eget stall. Då får du ju stallet som du själv vill, och slipper oroa dig för låga bjälkar, smala stallgångar och dålig ventilation som det kan vara problem med i gamla ombyggda ladugårdar t ex.

Ja precis, bygger man eget kan man göra det luftigt och fint! Vill gärna ha möjlighet att både stalla in och ha på lösdrift. Min häst blir mycket trevligare när han går ute dygnet runt, men det är ju bra att kunna ställa in hästarna också vid riktigt skitväder.

Ring länsstyrelsen och fråga.

Vi köpte hus med godkänt stall. Jojo, visade sig att takhöjden var 2,18, dvs för lågt. Dörren för smal, o tio andra punkter som inte passade länsstyrelsen. Jag begärde ut gamla protokoll och i dessa gamla protokoll var allt ok. Tanten som sålde hade rätt, för henne blev stallet godkänt. Hon måste bjutt på mer än kaffe?

Så även om protokollen hos länsstyrelsen är ok, behöver inte det betyda att det är okej nu. Och det kan vara olika för olika stora hästar. Det bästa är om du går till jordbruksverkets hemsida, letar upp föreskrifterna för häst och tar med dom och måttband till det stallet. Följer stallet föreskrifterna så bör det vara ok.

Vad gäller ombyggnation så behöver du bara söka förprövning om du ändrar stallets planlösning. Tar du bort ett antal boxar så drabbar ju det inte kvarvarande boxar och bör inte behöva förprövning. Dessutom behövs inte förprövning om antalet hästar som rymms på anläggningen är färre än fyra. Men allt sånt står hos jordbruksverket.

Att stallet är godkänt kanske "bara" betyder att säljaren faktiskt har läst på reglerna för mått i stallbyggnader och de är godkända.

Takhöjden är ju godkänd för stallbyggnad. Däremot är din häst för hög för det befintliga, i sig godkända stallet...

Min gård har paragraf16-tillsånd för mina hästar. Formuleringen är att jag placerar hästarna efter storlek, eftersom flera av mina boxar inte har tillräckligt många kvadratmeter för storhäst men däremot för ponny.

Man behöver inte ha ett särskilt tillstånd för att kunna veta att byggnaden är OK i sig.

Du får väl fråga mäklaren eller säljaren vad "godkänd" betyder i det enskilda fallet.

Ja precis, det finns ju flera olika "godkännanden". Vad som är godkänt för ponny är ju inte godkänt för stor häst.
Mäklaren visste ingenting om stallet typ så henne var det inte lönt att fråga. Nu gillade vi inte huset för övrigt så det blir inte det huset, men vi fortsätter kolla.
Nu när vi kollade senaste huset hade jag med mig en tumstock och en utskrift där det står vilka mått det ska vara :)

vad gäller förprövning som i orginalinlägget så måste man väl inte förpröva när man minskar antalet boxar?
Eller måste man göra det så fort man ändrar om i stallet?

vad gäller förprövning som i orginalinlägget så måste man väl inte förpröva när man minskar antalet boxar?
Eller måste man göra det så fort man ändrar om i stallet?

Så fort man ändrar om något i stallet, gäller även materialbyte. Alltså samma planlösning och användning, men att man byter t ex från trä till tegel i boxväggar.

/Lizzie

Jag måste säga att jag anser att mäklaren skulle ta reda på en sådan sak om hon är seriös och dessutom marknadsför gården som en hästgård.

Det är inte alla som är lika pålästa som du och kanske åker på en obehaglig överraskning när gården är köpt.
Pratar du med henne igen kan du ju hinta om det....

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 094
Senast: Lavinia
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 530
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 356
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 087
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar