Ta reda på kön

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ta reda på kön

sa landstinget sager att vi inte far valja sjalva om vi vill veta? hm... det visste jag inte. men alla (eller de flesta) tycks ju ta reda pa det anda!

Jag kommer helt klart ta reda pa det. Tror jag....
 
Sv: Ta reda på kön

nej men då får du nog åka till privat ändå..
för man får väl bara ett ultraljud och det är väl runt v 18

jag frågade iallafall om man betalade själv för ultraljudet, om man då kunder få reda på könet, men nej, då får man gå till en privat var svaret.

sen kan man ju få fler ultraljud om något händer, tex blödning eller man ramlar eller nått sånt...
 
Sv: Ta reda på kön

Är lite nyfiken varför en del tar reda på könet innan? Är det av ren nyfikenhet eller ligger det något annat bakom? Själv vill jag inte veta, tycker det är en del av spänningen. Tror själv att det är en pojke och ska bli kul och se om jag har rätt. Tycker en del vill ha allting så välplanerat, veta kön, vilken förlossningsdag (planerat snitt eller igångsättning), då är det ju ingen spänning kvar alls. Jag dömmer ingen för deras val utan anser det är upp till var och en, men är nyfiken på anledningen.


Här har du en skyldig..:angel:

3 barn Födda -03, -05, -06
3 planerade kejsarsnitt (det första var bestämt innan med blev ett akutsnitt i v. 29)

3 gånger tagit reda på kön i v.16 för att sedan bekräfta det i efter v.24


Jag ville helt enkelt inte föda normalt.
Fråga mig inte varför men jag var livrädd och det gjorde att jag t o m funderade på abort.
Men som tur var så bodde jag i Varberg då och där var det inga problem att få snitt!

Med andra barnet så var jag tillbaka i Göteborg och här är dom stenhårda och inga böner i världen hjälpte..
Jag fick inte nådiga nicken av snittkommitéen.

Så jag ringde underbara Varberg igen..:love:

Efter två snitt så tätt så fick jag inte föda vanligt med den tredje utan fick pga. medicinska skäl snitt i Göteborg.

Att ta reda på vad det är för kön har gjort att mina graviditeter har varit underbara (fastän jag får havandeskapsförgiftningar och måste läggas in varje gång) för det har hjälpt mig att stå ut med allt det jobbiga på ett, för mig, bättre sätt.

Namnen har dom fått lika tidigt som vi har vetat om det var en pojke eller flicka.

För mig har det känts så mycket mera personligt när jag inte har pratat om "magen" eller "bebben" utan om TimTim, Michelle och Mio!!

Som tur var har namnet passat dom när dom väl har kommit ut..annars hade man ju fått ändra givetvis!

Får ofta höra under mina graviditeter att man tar bort spänningen, att det är som att öppna julklappen för tidigt osv.

Det kan jag inte förstå alls.
Könet har ju ingen betydelse utan det är ju nyfikenheten och den enorma längtan efter personen där inne..

Däremot förstår jag min syster och alla dom som vill vänta så vi är ju olika där!
 
Sv: Ta reda på kön

nej eftersom det tyvärr fins människor som gör abort om det är fel kön.

Pratade faktiskt med min spec.läkare om det där.

Det är ju faktiskt så att i vissa delar av Sverige så får man reda på könet och i andra landsting nekar dom blankt.

I Norge och Italien tex är det en självklarhet att ta reda på könet.

PÅ min frågan svarade i alla fall den överläkaren att INGA som helst bevis finns på att aborterna skulle vara fler inom dom landsting där man får veta könet!

Däremot sa han i förtrolighet så var man rädd för att det inom vissa grupper skulle finnas ett tryck på kvinnan om könet var fel..
Något som inte heller kan påvisas då denna "grupp" av människor inte var överepresenterade när det gäller aborter efter v.16-17..


Så det där är nog en sanning med modifikation
 
Sv: Ta reda på kön

De vägrade berätta vad det var för kön, men jag såg det ju själv.
Jag ville veta, eftersom jag var så nyfiken.
 
Sv: Ta reda på kön

Jag trodde förut också att anledningen till att inte alla landsting berättar är oro för abort vid fel kön. Men om man tänker efter - de flesta gör UL i v18/19 (v17+0-18+6) och det är väldigt sent för abort (och där någonstans går ju gränsen för när man behöver tillstånd).

Jag har istället hört att man i vissa landsting inget vill säga eftersom det inte är 100 % säkert. Sen ska man ju ha i åtanke att orsaken till UL är medicinsk - dvs att kolla att allt verkar se rätt ut.

Vi hade sedan långt innan graviditeten bestämt oss att ta reda på könet. Hade inte vårt rutin-UL kunnat visa vad det var hade vi bokat ett specifikt för just detta (privat alltså)! Men vi fick veta att vi väntar en tjej som också sedan har bekräftats i senare UL (som gjorts av medicinska skäl).

Som info kan jag berätta att jag gjorde UL redan i v14 (KUB) och då ville BM inget säga eftersom det är osäkrare att se så tidigt.

/Lupino BF+3 idag
 
Sv: Ta reda på kön

Jag tror att jag svarade till fel användare. Sorry , det var no mer menat åt den som skrivit ovanför dig, Naggur.

Är det verkligen så att allt är antingen rosa eller blått nuförtiden ?

Mina döttrar gick i olika färgskala för att omgivningen skulle se skillnad. En hade rött/grönt/rosa och en blått/gult/lila.
 
Sv: Ta reda på kön

jag tycker att det är väldigt så...
vist finns det andra färger, i de större storlekarna, men just till små bebisar upplever jag det väldigt svårtt att hitta tex ett grön, grå eller svart klädesplagg...
 
Sv: Ta reda på kön

ja särskilt om man inte vill lägga ut flera hundra. kläderna som H&M och sånna affärer har brukar de vara mest blommigt å rosa till flickor och ljusblått till pojkar.

Exit har iofs billiga kläder med lite roliga färger.

Sen finns de ju alla andra lite exlusivare butikerna som har lite roliga kläder.
 
Sv: Ta reda på kön

Vi var så nyfikna att vi inte kunde hålla oss. Sen att sambon blev mer än överlycklig när det visade sig vara en kille är ju en annan historia. Kändes mera personligt när vi visste vad det skulle bli o självklart vart det lättare att köpa kläder.
 
Sv: Ta reda på kön

Vi ville inte veta könet, det råkades bara avslöjas av en barnmorske-student, som hade sin praktik hos min barnmorska.

Så i sluet på maj kommer vi bli föräldrar till en liten tjej. /Linda
 
Sv: Ta reda på kön

Vi fick reda på att det var en kille när jag var i v 36 och gjorde ett ultraljud för att se om han var fixerad. Jag frågade om vi kunde få veta vad det var för kön på barnet och överläkaren som gjorde ultraljudet frågade vad vi trodde att det var för kön på barnet och jag sa att jag visste att det var en pojke i magen och han bara nickade och visade på ultraljudet vad det var.

Jag kände att jag var så långt gången då och jag ville gärna få en bekräftelse på att det var en pojke i magen.
 
Sv: Ta reda på kön

men va tråkigt att få veta fast man inte vill=/ klantigt gjort av henne...
 
Sv: Ta reda på kön

jag vill veta för att jag helt enkelt är nyfiken....spännande blir det nog ändå tillräckligt vid förlossningen och efteråt....

Jag tror att man har rätt att veta "bifynd" vid uljud tex kön, tror inte att de kan neka längre, tänker fråga men pappan får hålla för öronen då han inte vill veta, sen kan man ju kanske se själv också om man har tur.

Tänker undvika färgindelning och mixa vilt, bättre att klä barnet i den färg som den passar i :p
 
Sv: Ta reda på kön

De kan neka om man vill ha reda könet. Ul görs enbart för att se om det finns några ev fel hos fostret och avgöra hur långt gånget man är. Vissa kanske talar om det ändå av ren välvilja, men det är inget de måste.
 
Sv: Ta reda på kön

Tänker undvika färgindelning och mixa vilt, bättre att klä barnet i den färg som den passar i :p

Det är mycket lättare sagt än gjort :crazy:

Har du överhuvud taget sett sortimentet som finns på barnkläder? Babykläder kan finnas i mer neutrala färger, men så fort du kommer upp i storlekar mot 62/68 så är det rosa/spets/blommor om det är flickkläder, och blått/bilar/eldsflammor när det är pojkkläder.

I julas ville jag ha tag i en röd body åt min då sjumånaderskille. Var i de flesta kända affärerna som har barnklädessortiment. Rött fanns enbart på flickavdelningen. Och inte en enda enkel röd body fans att få tag på. Antingen var de röda, men med spetskrage. Eller så hade de glittriga små hjärtan på.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 959
Senast: mars
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 667
Senast: Klara
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 754
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 718
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp