Ta reda på kön

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

Clintan

Är lite nyfiken varför en del tar reda på könet innan? Är det av ren nyfikenhet eller ligger det något annat bakom? Själv vill jag inte veta, tycker det är en del av spänningen. Tror själv att det är en pojke och ska bli kul och se om jag har rätt. Tycker en del vill ha allting så välplanerat, veta kön, vilken förlossningsdag (planerat snitt eller igångsättning), då är det ju ingen spänning kvar alls. Jag dömmer ingen för deras val utan anser det är upp till var och en, men är nyfiken på anledningen.
 
Sv: Ta reda på kön

denna gång (barn nr3) så vill vi verkligen ha reda på könet. Detta på grund av att huset svämmar över i ROSA efter 2 tjejer och det vore ju roligt att kunna vara lite förberedd på en pojk (vilket ja ju tror att det blir...) Rent praktiska anledningar altså
 
Sv: Ta reda på kön

då är det ju ingen spänning kvar alls. .

Det som är spännande är ju att få reda på VEM det är som bott i magen under så lång tid, inte vilket kön denna lilla person har!

Vi tog reda på könet för att vi var nyfikna helt enkelt. :idea: (dessutom var det mysigt att kunna prata med "Alma" redan i magen, inte bara "bebisen"!)
 
Sv: Ta reda på kön

Vi vill inte heller veta, tycker det är spännande att ha det kvar tills bebisen kommer ut:)
 
Sv: Ta reda på kön

vi ville veta, men fick inte:(
tycker det har varit svårt att planer och handla hem kläder, tapeter, möbler m.m för nästan allt är ju blått eller rosa...
sen så tyvker jag det är lite tråkigt för det har blivit "han" till magen hela tiden.. synd... hade hellre haft ett namn..
 
Sv: Ta reda på kön

Jag är så nyfiken av mig och ville av den anledningen veta kön.
Det är också jätte mysigt att kunna prata med bäbisen i magen och använda ett namn istället för bara bäbisen.
I mitt fall är det en liten pojke som heter Albin och han kommer ut den 28 april säger de :)
 
Sv: Ta reda på kön

Men oavsett vilket kön det blir på barnet, vill man ha ett rum som är helt möblerat i rosa/ljusblått? Jag menar förstås att var och en får väl göra som den vill med den saken när jag tänker efter, själv blir jag bara lite lätt illamående vid tanken.
 
Sv: Ta reda på kön

Men oavsett vilket kön det blir på barnet, vill man ha ett rum som är helt möblerat i rosa/ljusblått? Jag menar förstås att var och en får väl göra som den vill med den saken när jag tänker efter, själv blir jag bara lite lätt illamående vid tanken.

Nej givetvis inte, vi har tex ljust grått, men så tänkte vi sätta upp en bård.. och då är det väldigt svårt att hitta en neutral, jag skrev bara några ex...
ta kläder tex.. jätte svårt att hitta nått gult, grönt, vitt, svart, nästan allt är blått och rosa.. och det är inte kul alls...
 
Sv: Ta reda på kön

Vi har namn på bebisen fast vi inte vet vad det är för kön, den heter Ernst.:) Har lovat styvsonen att vi inte ska döpa barnet till Ernst om det nu är en pojke, utan det är bara ett "arbetsnamn".
 
Sv: Ta reda på kön

vi ville veta, men fick inte:(
tycker det har varit svårt att planer och handla hem kläder, tapeter, möbler m.m för nästan allt är ju blått eller rosa...
sen så tyvker jag det är lite tråkigt för det har blivit "han" till magen hela tiden.. synd... hade hellre haft ett namn..


Hur mycket grejor handlar man egentligen? Börjar tro att jag inte är normal eftersom det grejor jag tänkt handla är babyskydd, spjälsäng (IKEAs Dikta?) eftersom den passar till våra sängmöbler och gaderober, skötbord, också IKEAs som passar till möblerna i det rum där den ska stå, barnvagn i neutral färg, lite kläder i neutrala färger. Barnrum gör vi inte i ordning förrän barnet kan sova i eget rum, han/hon sover ju hos oss i sovrummet iallafall första året.
 
Sv: Ta reda på kön

Jag är så nyfiken av mig och ville av den anledningen veta kön.
Det är också jätte mysigt att kunna prata med bäbisen i magen och använda ett namn istället för bara bäbisen.
I mitt fall är det en liten pojke som heter Albin och han kommer ut den 28 april säger de

Fick oxå kolla könet på min bebis... De sa att det var en flicka :)
Då jag väl låg med krystvärkar så VISSTE jag att det var en pojke :D
och sjuk humor som jag har så minns jag tydligt att det första jag såg då han kom ut var:D en illröd rumpa och en liten påse :D :love: :rofl:
 
Sv: Ta reda på kön

Hade en rätt jobbig graviditet där jag inte var säker på vad jag ville föränn de sista veckorna av graviditeten av olika anledningar.

Dock hade jag en BM som stöttade mig väldigt mycket och som gjorde ett undantag att få veta könet just för att kanske kunna knyta an bättre till den som var i magen vilket faktiskt hjälpte mig väldigt mycket att inse att det fanns en människa därinne och inte bara en massa eventuella problem.
 
Sv: Ta reda på kön

Det som är spännande är ju att få reda på VEM det är som bott i magen under så lång tid, inte vilket kön denna lilla person har!
Jag håller med, men jag själv vill veta vad det är för kön. Inte för att det spelar någon roll, utan för att slippa fundera på det! :)
Jag är så nyfiken så för mej är det en stor grej att inte veta under en sådan lång tid. Dessutom ger det som Zaria skrev, en lite bättre relation till vem som kan vara i magen.
 
Sv: Ta reda på kön

Jag har en stark relation till den som är i magen vad det än är för kön, men kan förstå att en del kanske har lite lättare att knyta band till barnet när de vet, såsom i Zarias fall.
 
Sv: Ta reda på kön

det beror väl på hur man är som person.
vi har allt klart, men jag hade gärna viljat köpa lite mer kläder..
vi har också köpt diktiad från ikea, men spljäsängsskyddet, fick vi köpa vitt eftersom vi inte vet könet, lika så med sängkläder...
Vi ville göra klart alla rum när vi ändå renoverade, men som sagt vi får ta och fixa barnrummet när vi har fått den lill*.
 
Sv: Ta reda på kön

vi väljer att ta reda på könet pga att ingen av oss tycker att vi missar något när den väl kommer sen. Barn som barn lixom, bara den e frisk=) Sen så känns de mer som en person när man vet könet. då blir de Nova eller Leon, inte bara "bebisen". Sen är de ju väldans praktiskt=) man slipper köpa tråkiga basic kläder och inredning. utan man kan köpa färglada pojk eller flickfärger. nu är jag inte så mycket för blommigt å rosa så blir de inte så mycket av om de blir en tjej i alla fall.

Sen så är nio månader fruktansvärt långt tid när ma väntar på en liten bebis. så att vänta med allting blir ju olidligt! att då kolla vad de blir för nått efter 6 månader gör att väntan inte blir lika outhärdlig=)
 
Sv: Ta reda på kön

Jag fattar inte riktigt detta med att välja färger efter kön....jag tycker att det är att redan innan ungen ens är född - är att cementera skillnaderna på pojke och flicka. Herregud det är en BEBIS.

Mina flickor har vuxit upp i ett blått rum och grabben i ett gult. Grabben har fått ärva både det ena och det andra från sina storasystrar och de i sin tur har ärvt av sin pojk-kusin. Visst har det förekommit klänningar på flickorna (i ohyggliga mängder på den tiden det begav sig).

Och nej, jag har inte haft någon anledning att veta innan vilket kön det var på mina barn.

Dock har jag stor förståelse för de argument som Zaria nämner....väldigt klok mamma det där ;-)
 
Sv: Ta reda på kön

jag vill inte heller ha en färg.. tror du missuppfattat eller så är jag klumpig på att utrycka mig...

Jag tycker det är väldigt tråkigt att det är så uppdelat som det är, när man går in i tex en kläd affär så är det tex pojkar höger = Väldigt blått, tjejer vänster = väldigt rosa.
Jag önskar att det inte ens fanns sånna uppdelningar.
nu är det väldigt svårt att hitta neutrala kläder till sitt barn.

vist I-landsproblem.. men men
 
Sv: Ta reda på kön

enligt vad min Bm sa så får dom inte säga nånting.
Men sen har jg hört vissa som varit på ultraljud säga , vi frågade och då sa dom jag får inte säga men titta extra mycket här...
Sen så finns det privata BM man kan gå till som då inte går under lanstingets regler..

Men jag kan ha missuppfattat...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 959
Senast: mars
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 667
Senast: Klara
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 754
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 718
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp