Ta över en nioåring

Ottisen

Trådstartare
Hej,

Jag tänkte bara be om lite smart input angående ett dilemma jag har. Förstår att det bara är jag som kan bestämma men skulle vilja höra hur ni tänker.

Min älskade lilla vovve dog förra sommaren, världens mest underbara airedale terrier "Valpen". (12 år) Hon var hunden i mitt liv och därför vill jag aldrig mer skaffa en valp. Jag saknar ju att ha hund oerhört mycket, därför har tanken kommit att ta hand om en äldre hund som behöver ett hem. Göra en insats för både mig och vovven helt enkelt.
Nu är dilemmat det att jag vet om en stackars liten vovve på 9 år som behöver ett hem. Vill ju jättegärna ta hand om honom och ge honom några fina sista år. MEN, det känns litegranna som att man nästan bara kommer vänta på slutet. Han har ju inte så många år kvar att leva, och det är ju väldigt jobbigt när ett djur dör. Samtidigt kan man kanske känna att man iallafall kunde ge vovven ett bra avslut.

Åh jag vet inte, någon som har några som helst tankar? Hur skulle ni göra?

MVH
Lotta

Sv: Ta över en nioåring

Jag tycker att det är en alldeles utmärkt idé att ta en äldre hund om man inte vill ha en valp. Visst är nio år en hög ålder och det kanske inte blir så många år med den nya hunden. Men du kan inte tänka dig skaffa en till hund om något år? Kanske en omplaceringshund som är yngre. Då kommer det inte att vara så tomt när den första hunden försvinner.

Jag blev också av med min hund för nästan ett år sedan och jag säger bara; aldrig att jag går igenom att det blir så tyst och tomt som det var då. Jag saknar fortfarande min hund men har idag 2 busar som fyller ut en del av tomrummet.

Jag hade mycket väl kunnat tänka mig göra något sådant. Nio år behöver inte vara så gammalt - lite beroende på vad det är för hund. Min uppfödare har hundar som är 14-15 och det finns flera i deras kullar som lever.

Jag var nästan beredd att göra det för ett par år sedan, ta över en stackars hund och ge den ett par månader av gott liv innan det var dags att låta den somna in, men det sket sig av andra faktorer.

Däremot hade jag på förhand försökt sätta upp någon slags maxgräns för vad hunden får kosta i veterinärvård. Den kanske inte är försäkrad nu eller så ligger gränsen på kanske 10 000. Det är svårt att säga nej när man väl står där med en sjuk hund, men det är kanske inte rimligt att ruinera sig och låta en 11årig hund genomgå vissa operationer även om man älskar den.

Senast ändrad:

Vi fick hem vår Zeke från Hundstallet, med tippad ålder 9+. Våra funderingar var väl ungefär som dina men vi har inte ångrat oss ett dugg fast vi ser att åldern snabbt tar ut sin rätt redan nu efter ett år.
För vår del är vi medvetna om att vi verkligen bara har Zeke till låns några få år. Men idag vet vi att vi gjort rätt :love: Om hunden känns rätt så ta hem den! Även gamla hundar behöver någon som kan ge ett gott hem :D

Som Alexandra skrev så behöver ju 9 år inte vara gammalt.

Jag fick tidigare i år hem min älskade gammeltik. Hon är 8½. Visserligen har jag känt henne i några år och haft henne då och då tidigare, men det är först nu hon flyttat hem till mig på heltid.
Efter att hon flyttat hem till mig har hon blivit som en annan hund. Hon är piggare, gladare, finare i hull och päls och det händer då och då att folk tror att hon är kullsyster med min 1åring.
Gamlingens mor är idag 12 år och bortsett från att hon är lite stel så är hon tydligen pigg och glad (inte träffat henne själv, men har kontakt med uppfödaren som har henne).

Jag kanske bara får 1½-2 år till med min gamling. Jag känner till flera salukis som gått bort när de varit 10åringar. Jag kanske inte ens får det, för det finns teoretisk risk att hon tex skulle kasta sig i kopplet för att jaga något hon ser, kopplet går av och hon springer ut framför en bil, hon skulle kunna hoppa ur rastgårdarna och göra detsamma, hon kan få livmoderinflammation osv. Det kan hända massor av saker som gör att jag måste ta bort henne idag eller imorgon, samma sak med unghunden.
Jag tror att jag på grund av det tänkandet börjar lära mig att leva lite mer i nuet. Njuta av tiden som är, njuta av att det första man ser när man vaknar är sin gamla älskade hund och inte tänka "Oh, det har var trevligt, undrar hur länge det dröjer innan hon försvinner så att jag inte kan se henne mer".

Känner du att den gamla omplaceringen är en hund som du skulle älska att ha som din, och det är en ras där det inte är vanligt att de dör vid 8-9 års ålder, då skulle jag faktiskt ta hunden.

Det finns en greyhound i USA som ett par förbarmade sig över och tog över när den var 9 eller 10 och tänkte att den skulle få ett par sista bra år hos dem. Förra året fyllde vovven 20:angel:

Jag SKA ta en gamling någon gång, det är så värt det med en klok gammal hund som redan kan allt.

Åh tack för alla tänkvärda svar. Det är verkligen tomt utan en liten vovve i huset.. Hunden i fråga är en alaskan husky. Någon som har erfarenhet av den rasen i fråga om sjukdomar etc? Har bara haft terriers innan och de har alla fått ganska rasspecifika sjukdomar på ålderns höst:-(

Vi har för en liten tid sedan tagit över en kastrerad Schäferhund på exakt 9 år. Detta p.g.a. ett dödsfall. Hunden skulle avlivas, men min sambo vägrade låtade detta ske och vi bestämde oss för att ge honom ett sista gott hem. Jag hade själv ingen direkt tidigare vana av Schäfrar, men min sambos far har tidigare fött upp sådana, så sambon hade en del vana med sig i bagaget. Jag har inte ångrat mig, denna äldre herre tillför mycket i vår redan stora hundflock på sammanlagt 5 hundar.

Två av dem är Alaskan Husky/Laika. För mig är Alaskan Husky en underbar "ras". Och jag är också en "terrierälskande" hundmänniska. Har också en JRT i min ägo. Det viktigaste bakom beslutet enligt min åsikt när det gäller Alaskan Husky, är att vara ärlig i sitt svar - om man kan ge hunden det liv den behöver. Det är givetvis viktigt i all form av hundägande, men Alaskan Huskyn kräver mycket av sin ägare i form av motion och ledarskap.

Gällande sjukdomshistoriken så finns det inte ett samlat dokument för sjukdomar osv. Det finns istället avelsinriktade människor som har det som avlar på vissa linjer. Det hör ju till att i denna avel just endast avla på friska och hållbara djur, utseendet är inte någon högre prioritet.

Alaska husky är en korsning där folk kan ha petat i lite vad som, i min värld borde en alaska husky vara en mix av alaskan malamute och siberian husky men det är det ju uppenbarligen sällan.. så att säga ngt om rasbundna negativa effekter blir ju jättesvårt om man inte vet vad som är i och det i princip är en 50/50-korsning.

Vad gäller åldern så skulle jag själv ha svårt att ta hand om en så gammal då jag fäster mig så otroligt vid dem.. men jag tycker det är jättefint med människor som gör det och tror det kan bli jättebra bara man liksom vet vad man ger sig in på. Man gör ju en god gärning på nåt sätt också :) Lycka till, hur du än gör!

Jag gjorde det, eller hon var nästan åtta då :D En hund som jag känt länge eftersom jag är kompis med en uppfödare och detta är hennes bästa gamla avelstik som hade gjort sitt.
Nu lever hon ett glatt pensionärsliv hos mig och jag vet att hon inte är av en ras som blir så gammal men det är desamma för hon är pigg och fräsch, glad och mår bra och så länge hon mår bra ska hon bo med mig :laugh:

Och, även fast en hund är äldre kan man fortfarande lära den nya saker, jag har börjat spåra med min hund en gång i veckan -det hade hon aldrig gjort förens hon kom till mig.

Jag har däremot tänkt på en yngre omplacering, fast av en annan ras den här gången -men det får liksom bli när det blir. Jag skaffar ingen hund om inte sissa går bra överens med den nya, hon går först!

Uppför Ahindret i förra veckan :D

bild.php

Ja, vill än en gång poängtera att det är en direkt myt att Alaskan Husky skulle vara en korsning mellan Alaskan Malamute och en Sibirian Husky. Och seriös Alaskan Husky avel är också oerhört genomtänkt för ändamålet - drag och är därför inte vad som helst.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 292
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 488
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 302
Övr. Hund Jag har sedan drygt två veckor tillbaka bara min 13-åriga whippet kvar. Hon har sedan hon var valp varit helt okomplicerad med att...
Svar
9
· Visningar
745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka