Ta med katten när man flyttar utomlands - egoistiskt?

Marvin

Trådstartare
Om en dryg vecka flyttar jag utomlands för en 5 år lång utbildning. Min älskade Isak har hela sommaren bott hos en vän till mig, och jag vet att hon är beredd att behålla honom. Men jag saknar min älskling när vi är så långt ifrån varandra! :crazy:

Var förbi gammla jobbet häromdagen, och nån frågade vad jag skulle göra med katten. Jag sa att jag funderade på att ta med honom. En av mina "favorit"-arbetskamrater, en kvinna i 50-års åldern som själv har katter, blev väldigt upprörd. Tyckte att det var egoistiskt av mig och att det isåfall var bättre att avliva honom. :crazy: :eek:
Avlivning är inte aktuellt, han är en glad och vänlig katt som älskar alla människor. Han trivs bra där han är nu, men han är väldigt anpassningsbar och skulle säkert kunna trivas i Ungern också. Han är en van resenär, han har åkt med till mina föräldrar ofta, på X2000 ligger han på rygg i buren och sover... :love:
För två helger sen var han på tältsemester med kattvakten. :crazy: :eek: :)

Jag tänker naturligtvis inte bara ta med honom, har en massa olika grejer att kolla upp först, bl.a. om jag öht får ha husdjur i min lägenhet, att det finns nån pålitlig engelsktalande veterinär, att hans specialfoder finns att köpa där nere samt att försäkring går att fixa.

Vad tycker ni? Är jag hemsk som tänker tanken? Jobbarkompisen tyckte han var gammal (ingen aning, men vi säger att han är sex år, alla mormors katter blev 19-20 så jag tycker inte 6 är så gammalt). Någon som har erfarenhet av att flytta långt med katt?

Sv: Ta med katten när man flyttar utomlands - egoistiskt?

Jag har visserligen ingen erfarenhet av att flytta långt med djur.

MEN

Vet du med dig att du kommer att ha tid och råd med katten och de kriterier du ställt upp uppfylls så ta med den. Det hade jag gjort.

Varför skulle du inte kunna ha katten med dig? Jag är övertygad om att det finns massor med människor i ungern som har katt som mår utmärkt!
Om det bara hade varit för några månader eller likn så hade det kanske varit onödigt, men nu handlar det ju om 5 år.

6 år är väl inte så gammalt!

Jag kan ju berätta om vår katt Hobbe, lokalkändis på Buke :D

Den katten har varit med om mycket, han har bott både i Sverige, på olika platser, i Schweiz och i Tyskland.

Han har fått följa med på skidresor både i Sverige och i Schweiz. Flygit fram och tillbaka till Schweiz och sen fått bila ner till Tyskland.

Allt har fungerat utmärkt! Nu har han bott i Tyskland sen i mars, 12 år gammal. Så åldern är nog inget problem.

Varför skulle det vara dumt att ta med honom? Katten bryr sig väl knappast om huruvida det är 3 eller 300 mil ni flyttar, för honom är det flytt som flytt. Jag har flyttat med min fem ggr nu, och han bryr sig mindre och mnidre för varje gång, bara sängen och klösträdet finns så är han nöjd. (kan tillägga att han vid åtta års ålder hade bytt ägare tre gånger, och det tog han mer stryk av än att flytta runt med en ägare)

Hoppas du löser det så han kan följa med!

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 516
Senast: Imna
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
25 924
Övr. Katt För 2,5 år sen hämtade jag hem 2 kattungar ca 6 veckor gamla, ur en snödriva i en snöstorm hos en kvinna på landet. Dom fick inte komma...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 293
Senast: Asko
·
Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 850
Senast: Texaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info