Ta med hästen till Åland.

karamelldrottningen

Trådstartare
Jag undrar hur man gör om man ska flytta till Åland och vill ta med sig hästen? Vad behövs? Vad ska man tänka på? Hur mycket kan det kosta?

Tacksam för svar!

Sv: Ta med hästen till Åland.

Det beror ju lite på vilken sida av vattnet du kommer ifrån, den finska eller svenska. Från Finland är det endast båtresan som kostar och är man meddlem i finska Hippos kan man slippa billigare på silja båtarna. Så var det förr, har inte kollat upp det nu.
Kommer man från Sverige behövs ju alla papper som behövs då man reser med häst inom EU och sedan båtresan över förstås.
Ring båtföretagen och kolla upp närmare uppgifter.

Jag bor i Stockholm så det lär väl bli en massa papper dådå som behövs. Ja det ska jag göra! Vilken båt kan man åka med över till Åland (undrar jag som aldrig varit där)? Vist är det Viking Line eller finns det fler? Får man ta med sig hästen oavsätt vilken båt det är?

När vi har åkt över för att tävla så har vi åkt Eckerö Linjen, men det är ju för att vi har närmare till Grisslehamn än vad vi har till Sthlm. Från Sthlm går väl både viking och silja?

Smidigast är nog att åka med Viking Lines Rosella från Kapellskär i Norrtälje, då tar båten bara 2 timmar lite drygt över och ca 1 timme att köra från stan. Att åka sista biten ut till Grisslehamn är dels längre med båt och en liten kringlig väg och så hamnar du på Eckerö på Åland och inte i Mariehamn. Från stockholm tar båten 5 timmar över till Åland.

Jag tror faktiskt inte att det är så mycket mer papper än pass med vaccinationer i sin ordning för att få ta med hästen på båten. Sen vet jag folk som inte har gjort mer än så när de tagit över hästar dit, men man kanske ska registrera de någonstans på Åland/Finland?

Var någonstans på Åland ska du bo?

Hej!

Ska ni stanna på åland så är det bara att svänga via tullen i hamnen, allt du behöver med dig är hästen pass. Inte alls komplicerat. Närmast är det om du åker med viking line, du ringer och bokar bil + släp.

Finska hästsportföreninen, eller finska hippos som det heter grejar allt som har med hästregistrering i Finland att göra. Allt på nätet finns enbart på finska, registrering mm. men jag ställer upp om hjälp behövs. Har dock på känn att du får hjälp via Ålands hästavelsförening, de har egen hemsida.

Skulle jag vara du skulle jag lätt välja Rosella. Väldigt snirklig väg ner till Grisslehamn som någon redan nämnde. Vad ska du göra på Åland och var ska hästen stå? *nyfiken ålänning* :D

Ja Rosella är väl bra. Vist åker den till Finland men stannar vid Mariehamn? Tror att jag har åkt den tidigare.

Ingen aning vart hästen ska stå, men jag funderar på att söka in till en utbildning som ligger på Åland och då kan jag ju inte länma kvar honom här.

Det finns några stall som hyr ut boxplatser men det beror på hurdant stall du vill ha.DEt finns alla möjliga sorter tror jag. Jag vet ju inte var du ska bo m.m. men ska du ha häst i mariehamn och sess närhet får du kanske räkna med ca 200 e och uppåt, finns ju alltid undantag på allt.Beror på hur kräsen du är.

Vikingline rosella går bara mellan kapellskär och mariehamn, sen finns det andra vikingbåtar som går vidare till finland.

PM om du vill veta något mera om stallplatser så kan jag föröka hjälpa.
Du kan ju också söka stallplatser via lokala tidningarna.

Lycka till!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
950
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 699
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 603
Senast: 13579vas
·
Ekonomi & Juridik För att inte kapa en annan tråd … Vad kostar det egentligen att ha häst idag? Priset varierar ju kraftigt beroende på var man bor och om... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 479

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Alternativ till försäkring
  • Radar utomhus

Hästrelaterat

Tillbaka