ta med eller stanna hemma?

Netted

Trådstartare
imorgon blir jag för första gången över hos någon annan på em+natten+ett tag dagen efter..
är det helt fel mot katten att ta med henne?
hon är min innekatt och jag vill inte lämna henne ensam så länge..
15 veckor är hon nu, en jättetuff dam. bryr sig nada om att åka i sin bur och när hon flyttade hit kände hon sig hemma efter 10 minuter.
de har en hund dit jag ska också, men den är ganska "gammal" och jättevan vid mkt katter. smilla har nog inte träffat någon hund däremot, men jag tror heller inte det skulle vara något problem.. som sagt, hon är en stencool dam som finner sig i det mesta, även om hon har en stark egen vilja.

vad tycker ni?

Sv: ta med eller stanna hemma?

Isola är förvisso vuxen, men hon får följa med lite överallt. :) Hon verkar bara tycka det är skitkul!

Jag hade lätt tagit med mig katten om jag hade varit du; ju tidigare de vänjer sig vid att åka bil och ser nya miljöer desto bättre.

vad skönt att någon tänker i samma banor som jag :bow:
nu kan jag med gott samvete ta med henne! förvisso åker jag buss, men det är ju i princip samma sak :D tror hon kommer det finna mkt roande med ett nytt ställe att utforska!

Min Dimma hade jag också absolut tagit med, hon är den typen av katt som älskar nya platser. När hon var kattunge gick jag med henne på koppelpromenad ner till mammas jobb på sjukhuset här i närheten, hon var dagens stora attraktion där och spatserade runt stolt som en tupp. :D

Det där med hund är iofs svårt, Dimma gillar inte hundar, fast för en vecka sen hade vi en väldigt snäll och kattvan och lydig hund här på besök och det gick finemang. Det kan ju dock vara bra att ha möjlighet att skilja på katten och hunden ifall det verkligen inte skulle fungera. Se annars Niraks tråd som hon skrev för någon dag sedan. :D

/Erica

haha! :D det är så kul att höra om äventyrliga katter..

jodå, det finns många rum i det där huset, så det ska inte vara några problem ifall det inte fungerar. vill ju inte hamna i samma sits som nirak! :D
hoppas innerligt att de går ihop! vore inte fel med en hundälskande kissemiss!

Jag tycker du ska lämna henne hemma, är det bara en natt så är det ju inga problem. Tror hon skulle må sämre av att behöva komma till ett nytt ställe med ny katt och precis börja hinna vänja sig innan hon ska hem igen, speciellt när hon är så liten. Be någon granne, kompis eller släkting gå och hålla henne lite sällskap en stund ist.

Hade jag bara haft en katt som dessutom inte verkar ta flytter så hårt skulle jag nog tagit med den. Nu har jag flera och dom har sällskap av varandra så nu kan jag vara borta rätt länge utan dåligt samvete. Jag tar dock ändå med en av hankatterna ibland när jag bara ska till en kompis några timmar och det verkar dom tycka vara rätt kul...

well, på andra stället finns ingen annan katt. dessutom så varför skulle man inte kunna ta med en katt precis som man tar med en hund? (ja, självklart sålänge katten tycker det är OK) jag tycker det är så tabubelagt att ha katt.. så fort man nämner katt och koppel härikring så rynkar folk på näsan ;) jag ser inget problem i att hon är så pass ung.. bättre att hon vänjer sig för jag lär vilja ha med henne i framtiden med.. :) och som sagt är hon en helcool katt som verkligen inte verkar ha problem med nya saker..

men jag förstår hur du tänker! :)

dessutom så varför skulle man inte kunna ta med en katt precis som man tar med en hund?

Jag tycker man ska passa sig lite för att jämföra katt och hund, för en hund är flocken det viktigaste, för en katt är ofta reviret det viktigaste. Jag tycker att man måste se till individen, jag har tre huskatter kvar hemma hos mor och far, endast en av dom skulle jag ens fundera på att ta från deras revir om det inte var absolut nödvändigt.
Har tre innekatter här, rexarna kan jag utan större problem ta med för dom ser mig som sin trygghet och anpassar sig. Husatten ser ingen som helst trygghet i mig utan vill vara på sitt revir, hon tar flera veckor på sig att anpassa sig till ett nytt revir.

Dock tycker jag att man gott kan testa, speciellt när man som du bara har en katt. Jag tror även att man kan forma katten lite själv, en katt som är van vid strapatser tror jag vänjer sig vid det medan en katt som bara är på sitt revir jämt vänjer sig vid det och skräms av nya miljöer.

Min katt är också vuxen nu och bor inte med mig längre, men när han var ung och bodde med mig följde han alltid med på mina resor. Jag hade med honom när jag åkte och hälsade på vänner över helgen, han tyckte det var helkul att få komma till nya ställen och kolla läget lite. Han är väldigt framåt och social så direkt han kom ut ur transportburen så hälsade han på de nya människorna och satte sedan igång med sina bus.

Han hade inga som helst problem med att åka runt. Han har även nu på äldre dagar fått åka med lite, jag har haft honom ett par veckor hos en kompis, han har fått sova i mammas och pappas övernattningslägenhet, han har varit hemma hos mig två svängar och han gillar läget. Han sover i bilen. Det enda han tycker är jobbigt är att han inte får vara ute som han vill och blir upprörd över det. Mamma och pappa bor på landet och där har han ett litet revir som han håller sig till så han får vara ute så mkt han vill.

Ingen av mina katter har några problem med att resa runt. De två som bor hos mig är nöjda och glada sålänge husse och matte är med, hanen som bor hos fodervärd skiter i vem han bor hos sålänge han får sova i sängen ;)

Det varierar ju med olika katter, och hur ägarbundna de är. Jag hade provat, sålänge resan inte är för jobbig (många timmars resa för att vara borta en natt är ju påfrestande) och sålänge det inte finns andra katter. Nya katter är för 90% av dem mycket stressande (förutom för sånna knäppisar som min hane som älskar alla...)

Jag håller med Nussikan och tycker du ska lämna katten hemma.
Även om hon är resvan och acklimatiserar sig lätt har hon inte träffat någon hund, och med tanke på katt och hunds helt olika kroppsspråk kan det bli otäckt för henne. Och då är hon inte på trygga "hemmaplan".
En eftermiddag, natt och förmddag går fort, katter har ingen tidsuppfattning och kan sova upp till 20 timmar om dygnet.

well, på andra stället finns ingen annan katt. dessutom så varför skulle man inte kunna ta med en katt precis som man tar med en hund? (ja, självklart sålänge katten tycker det är OK) jag tycker det är så tabubelagt att ha katt.. så fort man nämner katt och koppel härikring så rynkar folk på näsan ;) jag ser inget problem i att hon är så pass ung.. bättre att hon vänjer sig för jag lär vilja ha med henne i framtiden med.. :) och som sagt är hon en helcool katt som verkligen inte verkar ha problem med nya saker..

men jag förstår hur du tänker! :)

Fast det är en väldig skillnad på en hund och en katt, en hund är van att följa med sin "ledare" och mår mycket sämre av att lämnas ensam. Jag är ju en av dom som rynkar på näsan åt katter i koppel ;) men bor man inne i stan och inte har några andra möjligheter så förstår jag det, då får dom ju åtminstonde komma utanför dörren. Du vet ju som sagt hur jag skulle gjort men du gör ju som du vill :)

Hur ställer sig ditt värdfolk till att du tar med en katt?
För bara en natt skulle jag nog lämna en vuxen katt hemma utan vidare. Men när det gäller en kattungen på 15 v blir jag mer tveksam. Jag vet ju inte hur ditt värdfolk bor och hur många ni blir. Kan lillkissen få vara ifred någonstans om det behövs?

Jag och kisse har kommit hem nu så jag kan ju rapportera!
det blev att vi stannade längre, åkte ju i fredags kväll och kom hem nu på söndagskvällen.

det gick verkligen jättebra, kisse gick och utforskade och kände sig sedan hemma ganska fort. hunden tyckte hon inte om i början och var väldigt misstänksam mot honom, men idag när vi skulle åka hem så brydde hon sig inte om honom! kunde till och med vara framme och lukta på honom, sen upptäckte hon att det var kul att leka med vovves svans ;) så de två kom jättebra överens efter en dag. jag var ute på fredagskvällen och när jag kom hem så hade hon tydligen legat uppe på övervåningen tillsammans med dottern i familjen :D

summa kardemumma = hon var jätteduktig och jag är nästan chockad över hur sjukt anpassningsbar hon är! + att hon verkar tycka det är kul att åka till nya ställen! så nu vet jag i alla fall att jag har en kattvakt sista veckan i september när jag ska till stockholm! :D

idag på bussen hem så var hon jättebusig och busade med bollen hon hade i buren, samt att hon försökte busa med mig genom gallret ;)

Jag tycker du ska lämna henne hemma, är det bara en natt så är det ju inga problem. Tror hon skulle må sämre av att behöva komma till ett nytt ställe med ny katt och precis börja hinna vänja sig innan hon ska hem igen, speciellt när hon är så liten. Be någon granne, kompis eller släkting gå och hålla henne lite sällskap en stund ist.

Jag håller med. Jag tror inte katter uppskattar att släpas runt. Så kort tid klarar hon nog fint att vara ensam.

Hehe, redan överspelat. Så bra att det verkar ha funkat.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 322
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 876
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
10 424
Senast: Hyacinth
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 516
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar