Ta kommandot i hagen??

Snobben

Trådstartare
När det gäller hantering i allmänhet och ridning så är det inga problem men när min häst går i HAGEN då fungerar inte riktigt ledarskapet.vissa dagar går det galant att ta in från hagen men ibland så springer han nonchalant bara iväg och ska inte fångas!
visst ibland ser man på honom att han vill LEKA med matte,kom en gång jätteglad i galopp,precis som kom & lek!mot mig.

Men som idag,då gick jag brevid/bakom honom och då KICKAR han,rörde jackan med hoven!!!Brukar inte vara bakom IFALL han skulle sparka och han har väl alltid fått sådana ryck,men inte alls ofta(har aldrig varit så nära och hållt på att träffas)men han har kickat mot en man med barn(utanför hagen)och veterinären(longering) fast det var många år sedan.Hur gör man?

Har testat & fösa bort honom och vända,ibland funkar det lite.
Dom gånger jag gett helt upp så kommer han ibland till mig om jag sätter mig ner i närheten och väntar...och väntar..

Idag blev jag FÖRBANNAD då han kickade(inte acceptabelt)och jagade bort honom och gick sen iväg med kompisen en stund.
(så han fick känna sig lite "ensam")
Fångade honom sen och gick en sväng.Han VERKADE faktiskt skamsen.Ska tilläggas att våra hästar går på lösdrift och därmed har det väldigt fritt då dom inte ska in & äta osv.

Sv: Ta kommandot i hagen??

Kan tillägga att han tycker om att få komma ut & bli riden(även om han tycker skrittrundor är lite tråkiga,fast vi har fin natur)
Blir nästan svårare om han får vila några dagar.
Går en promenad ibland med honom och det tycker han är skoj.

Ja här har vi ett jättebra exempel på hur otroligt dummt det är att bara för man tror sig vara ledaren, så kan man lita på hästen jämmt! DET är ett djur, vi är människor, vi har olika hjärnor och olika sätt att tänka. Hästar styrs av instinkt. Dom har känslor men dom går inte att jämföras med människans.
Idag blev jag FÖRBANNAD då han kickade(inte acceptabelt)och jagade bort honom och gick sen iväg med kompisen en stund.
Han kände sig inte ett dugg ensam. Inte så som vi kan känna oss ensamma..... när vi inte får vara med i gruppen.
Fångade honom sen och gick en sväng.Han VERKADE faktiskt skamsen.
Det var du som ville att han skulle känna sig skamsen. Han hade glömmt episoden för länge sedan..............förresten... han har inte ens begripit att han gjort nått konstigt.

När det gäller hantering i allmänhet och ridning så är det inga problem men när min häst går i HAGEN då fungerar inte riktigt ledarskapet
Nej varför skulle det göra det. Du är ju inte hagen 24h/dygn.

Brukar inte vara bakom IFALL han skulle sparka och han har väl alltid fått sådana ryck,men inte alls ofta
Så varför var du det idag då? När du t.o.m vet om att har kan/har gjort så förr?
Som man SKA göra, tar det säkra för det osäkra och leder sin häst i grimma och grimskaft! Alltid.
Det är inte värt att gå omkring och tro att man är ledare, för att bli sparkad illa. Nu gick det bra, men det kunde ha gått illa ochså.
gulan fd.gulla

Snobben skrev:
När det gäller hantering i allmänhet och ridning så är det inga problem men när min häst går i HAGEN då fungerar inte riktigt ledarskapet.vissa dagar går det galant att ta in från hagen men ibland så springer han nonchalant bara iväg och ska inte fångas!
visst ibland ser man på honom att han vill LEKA med matte,kom en gång jätteglad i galopp,precis som kom & lek!mot mig.

Men som idag,då gick jag brevid/bakom honom och då KICKAR han,rörde jackan med hoven!!!Brukar inte vara bakom IFALL han skulle sparka och han har väl alltid fått sådana ryck,men inte alls ofta(har aldrig varit så nära och hållt på att träffas)men han har kickat mot en man med barn(utanför hagen)och veterinären(longering) fast det var många år sedan.Hur gör man?

Har testat & fösa bort honom och vända,ibland funkar det lite.
Dom gånger jag gett helt upp så kommer han ibland till mig om jag sätter mig ner i närheten och väntar...och väntar..

Fångade honom sen och gick en sväng.Han VERKADE faktiskt skamsen.Ska tilläggas att våra hästar går på lösdrift och därmed har det väldigt fritt då dom inte ska in & äta osv.

Jag tror inte att du gör så många fel faktiskt, utan det gäller bara att fortsätta jobba och vara mer envis än hästen. Några tips (byggt på mina egna högst personliga erfarenheter) är dock:

* Ge ALDRIG upp, låt aldrig hästen komma undan om du visat att du vill att han skall komma. Det förstärker bara problemet. "Hästen vinner över dig".
* Prova gärna lite horsemanship-övningar a la Monty Roberts.
* Alla typer av bestraffningar du ger din häst MÅSTE komma omedelbart då han beter sig felaktigt. Timingen är verkligen a och o om man bestraffar sin häst, annars blir resultatet bara en häst som ser dig som en "allmän" farlighet och det är inte positivt.
* Belöna gärna istället när han beter sig precis som du beordrat om! (beroende på häst och träning fungerar det med allt från röst/kroppsspråk, till lite gott i en hink). Dock bör man inte använda gott i en hink i FÖREBYGGANDE syfte, alltså alltid ta med sig.
* Eftersom han uppenbarligen vid ett flertal tillfällen sparkat mot människor, tycker jag att det kan vara läge att ta hjälp av någon duktig i horsemanship (eller om du klarar det på egen hand). En häst som sparkar mot människor är otäck, och hanterar man det inte alls, kan fräckheten tillta och göra att hästen blir precis livsfarlig.

Hoppas att allt går väl! :)

gulan skrev:
.
Som man SKA göra, tar det säkra för det osäkra och leder sin häst i grimma och grimskaft! Alltid.
Det är inte värt att gå omkring och tro att man är ledare, för att bli sparkad illa. Nu gick det bra, men det kunde ha gått illa ochså.
gulan fd.gulla

Hur leder man en häst i grimman när den ännu inte är infångad???? :mad:
Så hästar kan inte känna sig ensamma??Lustigt att dom är flockdjur då & gnäggar när kompisen försvinner..tex.
Och jo,han vet vad som är acceptabelt eller inte. :smirk:
Man tror inte sig vara ledare,man gör sig förtjänt av och ÄR ledare när man hanterar hästar!

sjoberga skrev:
Jag tror inte att du gör så många fel faktiskt, utan det gäller bara att fortsätta jobba och vara mer envis än hästen. Några tips (byggt på mina egna högst personliga erfarenheter) är dock:

* Ge ALDRIG upp, låt aldrig hästen komma undan om du visat att du vill att han skall komma. Det förstärker bara problemet. "Hästen vinner över dig".
* Prova gärna lite horsemanship-övningar a la Monty Roberts.
* Alla typer av bestraffningar du ger din häst MÅSTE komma omedelbart då han beter sig felaktigt. Timingen är verkligen a och o om man bestraffar sin häst, annars blir resultatet bara en häst som ser dig som en "allmän" farlighet och det är inte positivt.
* Belöna gärna istället när han beter sig precis som du beordrat om! (beroende på häst och träning fungerar det med allt från röst/kroppsspråk, till lite gott i en hink). Dock bör man inte använda gott i en hink i FÖREBYGGANDE syfte, alltså alltid ta med sig.
* Eftersom han uppenbarligen vid ett flertal tillfällen sparkat mot människor, tycker jag att det kan vara läge att ta hjälp av någon duktig i horsemanship (eller om du klarar det på egen hand). En häst som sparkar mot människor är otäck, och hanterar man det inte alls, kan fräckheten tillta och göra att hästen blir precis livsfarlig.

Hoppas att allt går väl! :)

Tack för uppmuntran och råd! :bow:
Kanske ska ta & läsa hans bok!Kämpar vidare,han kom lugnt till mig idag i hagen och det är inte problem varje dag.
Visst busande är okej,men håller med,inget sparkande är acceptabelt.

Snobben skrev:
Hur leder man en häst i grimman när den ännu inte är infångad???? :mad:
Alltså det var ett råd hon gav dig, du gick ju bredvid/bakom hästen... Fråga inte om råd om du bara blir arg. Allt är inte roligt att höra, man får ta en del med en nypa salt! ;)
Snobben skrev:
Så hästar kan inte känna sig ensamma??Lustigt att dom är flockdjur då & gnäggar när kompisen försvinner..tex.
Han ser väl inte dig som det helt enkelt. Du är som sagt inte med honom 24/7 coh han ser dig inte som en i flocken.
Snobben skrev:
Och jo,han vet vad som är acceptabelt eller inte. :smirk:
Om han sparkar mot människor så tycker inte jag att det är en häst som vet vad som är acceptabelt eller inte. Snarare en häst som behöver mer hantering och veta vem som är ledaren så han inte blir farligare.
Snobben skrev:
Man tror inte sig vara ledare,man gör sig förtjänt av och ÄR ledare när man hanterar hästar!
Du ska vara hästens ledare oavsett! Om du tycker en dag att du inte förtjänar det, låter du hästen då göra precis som den vill och bestämma över dig så är det ju inte konstigt att han lagt till med dessa vanor.

Detta är inget påhopp eller vilja att vara elak, bara lite tankar om problemet!

Snobben skrev:

Jo, hästar kan definitivt känna sig ensamma (som de flockdjur de är). Däremot tror INTE jag att det är en lämplig bestraffning för ett dåligt beteende. Det har karaktären av långsam bestraffning som typiskt funkar dåligt på hästar, där bestraffningen bör vara omedelbar i anslutning till det man vill tillrättavisa.

Kämpa på med din häst och hoppas att du får rätsida på problemen. Från din beskrivning låter det ännu inte som superproblem och tar man tag i dem på en gång så brukar det vara enklare än om det är riktigt illa!

Jag tycker att stämningen ibland när det gäller dessa frågor blir lite märklig och anklagande till de som försöker få hjälp! Är det verkligen någon här inne som ALDRIG har blivit besviken på sin hästs beteende och behövt lite stöd? Kan vi inte försöka ge varandra positivt stöd istället! Och inse att ingen har patentlösningen för andras hästar, utan bara kan ge råd och tips utifrån egna erfarenheter? :idea:

domino skrev:
Om han sparkar mot människor så tycker inte jag att det är en häst som vet vad som är acceptabelt eller inte. Snarare en häst som behöver mer hantering och veta vem som är ledaren så han inte blir farligare.

Du ska vara hästens ledare oavsett! Om du tycker en dag att du inte förtjänar det, låter du hästen då göra precis som den vill och bestämma över dig så är det ju inte konstigt att han lagt till med dessa vanor.

Detta är inget påhopp eller vilja att vara elak, bara lite tankar om problemet!

Jodå,det är det jag menar,människan är flockledare ALLTID.Har aldrig låtit hästar tro annat :smirk:
Hästar ska inte sparka,någonsin,men i hagen är det lite svårare att påverka tyvärr.Har hänt typ en gång på tio år..
Men jag vet att det är ett problem därför frågar jag om GODA råd som inte behöver vara påhopp eller så,innan man har sett hästen och vet om historien tycker jag inte man ska börja med att kritisera(inte menat till dig!)

sjoberga skrev:
Kämpa på med din häst och hoppas att du får rätsida på problemen. Från din beskrivning låter det ännu inte som superproblem och tar man tag i dem på en gång så brukar det vara enklare än om det är riktigt illa!

Jag tycker att stämningen ibland när det gäller dessa frågor blir lite märklig och anklagande till de som försöker få hjälp! Är det verkligen någon här inne som ALDRIG har blivit besviken på sin hästs beteende och behövt lite stöd? Kan vi inte försöka ge varandra positivt stöd istället! Och inse att ingen har patentlösningen för andras hästar, utan bara kan ge råd och tips utifrån egna erfarenheter? :idea:

:bow: :bow: :bow:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 223
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästhantering Jag har precis köpt ny häst som går i en flock med ca 20 andra hästar i en gigantisk hage (ca 10 hektar). Problemet är att jag inte kan...
2
Svar
22
· Visningar
3 044
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite, Varning för långt inlägg. Igår när jag skulle ut till stallet, för att åka och träna hände en...
Svar
9
· Visningar
1 884
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama