Ta in shettis på lösdrift?

Mia_R

Trådstartare
Jag har fått förfrågan om en shettis kan få gå med mina stora hästar på lösdriften, men hur räknar jag vad den snaskar i sig av grovfodret/dygn och hur mkt jobb kan jag begära av ägaren att hon ska lägga ner? Nu är det ju väldigt enkelt då det är bara mina som går där så det är mitt eget ansvar att hålla rent, se till att de aldrig är utan hösilage och att vatten alltid finns av god kvalité. Jag köper dessutom in partier av hösilaget och får halmen på annat håll, men kan jag klå henne på en klumpsumma när det ska köpas in eller ska jag låta henne betala per månad?

Är det "lagomt" mycket jobb om jag låter henne sköta vattnet så fixar jag ut fodret i hagen och så får vi hjälpas åt med att skotta i ladan? Som det är nu så bär vi vattnet i dunkar och hösilaget packar jag i IKEA-kassar och bär varje dag då det inte funkar att köra ut balarna med traktor, det blir för mkt svinn annars och min hembygda höhäck kan inte ta en hel bal även när tjälen bär traktorn.

Hur vanligt är det att shettisar klarar att gå på fri tillgång på hösilage? Flickorna är dessutom dräktiga så hösilaget är ju inköpt efter deras behov.
 
Sv: Ta in shettis på lösdrift?

Mina brudar hade inga problem med det. Nu hade de ju fri tillgång på ensilage, så det är lite svårt att säga exakt hur mycket de åt av det, men uppskattningsvis ca 8-10 kg/dag skulle jag tippa på. De fick inget kraftfoder då och var i bra hull (blev inte feta mao ;) ) Vårat ensilage var taget med hänsyn till fåren och inehåller mycket örter och många späda grässorter, vilket tydligtvis funkade bra med även hästar :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Kikar runt lite bland lev. av grovfoder och fick ett ganska bra pris från en bonde. TS på det ligger på 60. Jag funderar lite. Våra...
Svar
9
· Visningar
1 491
Senast: hästig
·
F
Foder & Strö Men i år ska jag! Har alltid fodrat med hö, men i år ska jag köpa hösilage med krut i av en granne. Han har själv hästar och tar själv...
Svar
4
· Visningar
829
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp