ta in häst från norge

orion_x

Trådstartare
Jag ska köpa tillbaka mi häst från Norge på fredag. Krävs det några speciella papper? Vet att när jag sålde henne var det enda jag fixade ett veterinärintyg som var max x dagar gammalt. Har glömt hur många dagar det var nu.

Sv: ta in häst från norge

Har pratat med tullen men känner mig inte så mycket klolare. De som äger hästen skulle skriva en faktura till mig som skulle visas. Ska den visas innan de kommer igenom till svensk sida? Kan man skriva två kvitton, så man slipper momsa på hela beloppet?:devil: det blir ju inga stora pengar i vilket fall då det är ett vänskapspris, då hon ska hem och bli pensionär:laugh:

Men de släpps väl igenom tullen? Vi ska mötas vid gränsen och vi fixar betalning och omlastning på sveriges sida

Det som ska göras är att hästen ska exporteras från Norge vilket sker med en exportanmälan och importeras till Sverige vilket sker med en importanmälan.
Det är lite speciellt just vid norska gränsen så det sker på samma gång att man lämnar dessa uppgifterna. Fakturan tillsammans med kostnader för tranport och ev försäkringar ska vara underlag för de avgifter som ska betalas vid gränspassagen. Om det blir någon tull beror på hästen men moms kommer det att bli på priset på hästen.

De kommer inte heller att få passera tullen innan alla papper är klara så det bästa är om ni möts på tullstationen.

En lite upplysning att dels så har du nu offentligt gått ut med fråga om att göra något brottsligt vilket ju kanske inte är så smart när du redan pratat med tullen om att du ska ta hit hästen. Dels så är dubblafakturor är olagligt och om det upptäcks så kan det bli väldigt dyrt. Böter är det minsta och risken finns att hästen kan taxeras upp till ett av tullen uppskattat värde. Vilket kan vara en hel mer än det som du verkligen betalar. Finns också risk för att hästen kan tas i beslag, vilket i sin tur kan betyda avlivning på ägarens bekostnad. Hände ju ett par shetlandsponnyer förra året. Just på gränsen mellan Sverige och Norge.

men dom var ju stulna och hade inte id-handlingar. tror knappast tullen avlivar ts häst för att hon satt ett för lågt tullvärde på den!!

ts; du behöver pass, exporthandlingar (dom får du av tullen) och kontrakt på att du äger hästen och vad du betalat för den.

Idag är det så att om de blir beslagtagna för att det är fel i papperna. Så kommer inte Tullen på varken svensk eller norsk sida att kunna hålla dem och då får de istället besluta om att förverka och förstöra "varan" (hästen idet här fallet) Kostnaden för detta faller på ägaren.
Glöm inte att man också behöver importhandlingar vilket är viktigare för en svensk i det här fallet. Exporthandlingarna är viktiga för den norska sidan.
Här finns de regler som gäller förutom tullen:
http://www.sjv.se/download/18.1dea38210f1958afa380006473/HÄST+införsel-utförsel+061101.pdf

Senast ändrad:

Hur mkt kan det kosta ca då att ta hem en häst som kostar runt 100 000 (svenska)? Hur mkt är momsen på?

Momsen är 25% om det blir tull tror jag den ligger mellan 7 och 9% beroende på användningsområde på hästen.
Om det blir tull så ska den summa läggas till värdet på hästen innan man räknar momsen.

men här rör det sig ju om levande varelser.. :crazy: kan inte tänka mig att dom avlivar hästen för att det fattas nåt papper? utan man får väl istället åka tillbaka med hästen...

har själv tagit in häst till norge, då kollade dom inte ens på hästen. och jag flyttade två hästar till sverige (som flyttgods) och inte heller då besvärade dom sig med att gå ut och se på hästarna.

Det har blivit en hel del hårdare i ock med att EU börjar dra åt snaran med smittor och annat. Just det att det är levande varelser gör att man inte vill hålla dem i vänta på utredning. Så risken finns även om den kanske inte är så stor. Men om man fuskat med dubblafakturor så kommer ju misstankar om även annat fusk och kanske stulna hästar m m.

Fast, jag kan bevisa att jag ägt henne tidigare. I 9 år..
En tankte som slog mig är att, jag får ju henne bara för en symbolisk summa, 1000 sek... Just för att hon skulle ha det gott de sista åren i sitt liv. Kommer tullen då att beslagta henne, för de tror att jag gett mer även om jag inte gjort det:confused:

Var får jag tag i en importanmälan? Det sa de inget om på tullverket

ts; du behöver pass, exporthandlingar (dom får du av tullen) och kontrakt på att du äger hästen och vad du betalat för den.

Men jag betalar ju inte henne förrens vi möts på svensk sida. Nu har i Ändrat och ska mötas i svinesund, och där är det bara en tull va? Vi skriver ju inte på något kontrakt förrens vi träffas.

Detta gör mig förvirrad till max.:crazy:

Sverige och Norge har ett gränstullsamarbete, så det går bra med Svinesund. De som äger hästen nu ska göra en exportanmälan när de kör ut ur Norge. Lämpligt att de lämnar importanmälan till Sverige samtidigt. Köpesumman är ju så låg att det inte blir några större importkostnader - under 300 i tull och moms.

Jag tror nog att svenska tullverket litar på ditt ord att du köper tillbaks hästen för en mindre penningsumma. Du kan ju bevisa att du ägt den tidigare, och den är ju inte så ung om jag fattat rätt.

Men Masse har rätt, tullen har beslagtagit en del djur som avlivats då erforderliga införselpapper saknats. Framför allt gäller det hundar, men även andra djur har beslagtagits.

Immer

När skall det ha blivit hårdare då? Både jag och Centaur har alltid bott precis vid gränsen, först på norska sidan, nu på svenska :D
Jag har köpt/sålt/tävlat hästar över gränsen sen 2000, och inte har dom ändrat nått som jag vet...
Kan också tillägga att jag hellre aldrig varit med om att dom kollat i transporten, och jag kör över svinesund minst 10 ggr pr år.

Den enda gången dom har strulat på tullen var när jag skulle tillbaka med sto + föl från djursjukhus i norge og vet intyget var en dag för gammalt. Men dom var inte krångliga på nått sätt, utan försökte hjälpa till så gott det gick.

Till TS: om det rör sig om så små summor, så kan du nog ta in hästen som resegods. Vet iaf att man kan göra så från sverige till norge, så borde ju gå andra vägen också. Då måste du dock ha intyg på att du har varit minst 1 natt i norge. Då blir det ingen tull eller moms.

Jag är ytterst tveksam till om man kan ta in en häst som resgods.
Levande djur kan inte föras över gränsen hur som helst - Statens Jordbruksverk har synpunkter på sådant.

Till TS: kolla med Tullverket!

Immer

jo det kan man. vet jag många som gjort. dock från sverige till norge.

men om hästen kostar 1000kr så är det ju ändå bara en struntsumma du ska betala, 250 kr är ju inget. så du kan lika gärna momsa in hästen, så är du säker på att allt är lagligt.

men åk över på norska sidan och möt upp dom där, så betalar du hästen och kör sen bort till svenska tullen och visar upp pass, kvitto och fyller i alla papper. ett tips är att åka tidigt på morgonen, annars kan du bli fast där i flera timmar om du har otur.

Bra råd till TS.

Men, ävenom man skulle kunna få ta in en häst som resgods så gäller fortfarande de veterinära bestämmelserna (SJV).

Immer

Vi ska träffa dem där 19 på kvällen. Nej då kan jag momsa in henne, men pratade med tullen och då sa de att de generellt värderade upp alla hästar till 10 000

Man kan inte ta en häst som resgods. Dels för att det inte rent juridiskt finns något som heter så och dels för att levande djur är vad som kallas för restriktions varor, alltså att finns regler för när, var och hur de får föras in och ut ur landet (EU). Att man kan åka på andra enklare sätt över gränsen är helt klart men då handlar det inte om inköp av en häst utan kanske för veterinärvård, träning eller tävling.
I TS fall hade kanske kunnat finnas möjligheten får det som kallas för återinförsel. Men då hänger det på hur länge hästen varit i Norge och varför den kommer tillbaka. När inköpspriset är så låg så tror jag inte att det heller kommer att löna sig. Utan en vanlig export/import är nog det mest fördelaktiga alternativet.

Sverige har på senare tid fått påpekande om att vi varit lite slapphänta med kontrollen av hästar in och ut ur EU. Så det är en anledning till att det har skärpts upp något. Andra EU-länder har haft betydligt hårdare kontroller av hästdjur.

kl
Jag ville bara säga att han som hjälpte mig på tullen var toppen. Tror de tog det som återinförsel, betalade inte något iaf. Sitter nu i bilen på väg hem med hästen. Det var ett tårfyllt återföenande:love:
Kan ju ge familjen ett stort tack som sålde tillbaka Qluckisen till oss

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
581
Senast: Fideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt